Era o vreme cand bancile erau niste institutii atat de respectabile incat era musai ca edificiile ce le adposteau sa fie deosebite. O cladire de banca trebuia sa inspire prestanta in primul rand, trainicie, putere, putina opulenta, calitate (nu o sa vezi niciodata la vechile banci, materiale de proasta calitate) etc etc. La proiectele bancilor lucrau arhitectii cei mai cei.
In city-ul bucurestean (centrul bancar din zona Lipscani) inca mai putem admira si astazi cateva exemplare de banci din vremea regimului burghezo-mosieresc, precum Banca Marmorosch Blank de pe str. Doamnei (arh. Petre Antonescu) sau Banca de Credit de langa biserica Stavropoleos, cladiri minunate, din pacate lipsite de perspectiva.
Una din cladirile spectaculoase de pe str. Lipscani este cladirea fostei banci Chrissoveloni ( nr. 8), actual in patrimoniul BNR. Proiectantul acestei cladiri este marele arhitect care a fost George Matei Cantacuzino si a fost construita intre 1923-1929.
G.M. Cantacuzene", din 1929, editat la Paris, ce prezenta aceasta banca, imediat dupa finalizarea constructiei. Veti fi impresionati sa vedeti ce treaba buna faceau oamenii atunci. "Albumul contine, in afara celor 64 de planse, si o scurta introducere in care G. M. Cantacuzino explica conceptia care i-a calauzit in realizarea "acestei armonii intre util si frumos". Talmacind viziunea arhitectilor de a fi conceput ca pe un palat de inspiratie palladiana, o cladire a carei functie era una strict utilitara" -citat de aici.
Tare mi-as dori sa vad niste imagini de azi din aceasta cladire. Daca are cineva si e dispus sa imi trimita as fi recunoscator...
Holul principal
Ideea e ca si astazi bancile au bani dar mizeriile placate cu marmura de toaleta si gresie de bucatarie care au impanzit tara dupa 90 nu se pot numi constructii sau lucrari de arhitectura. Exista o vreme cand oamenii apelau la arhitecti. Ati observat ca astazi toti se "pricep" sa-si faca o casa sau un...sediu de banca....
Usa ascensorului Tezaurului
1919 La 10 iulie G. M. Cantacuzino reuseste la probele de admitere la Beaux-Arts din Paris.
- Incepe lucrari de restaurare la palatul de la Mogosoaia.
1928 Scrie la Paris si Vicenza studiul consacrat vietii si operei celebrului arhitect renascentist Andrea Palladio ale carui creatii avusese prilejul sa le cunoasca in Italia.
Centrala telefonica si de supraveghere
1930 Desfasoara timp de cinci ani in tara o neobosita activitate ca arhitect, concepind o serie de lucrari importante: ansamblul de la Eforie, hala I.A.R. la Brasov, Casa Radiodifuziunii de la Bod, biserica din Tetcani, o serie de vile etc.
1934 In Editura Fundatiilor (colectia "Scriitori romani contemporani") apare volumul Izvoare si popasuri.
Logia scarii principale
Sala de consiliu
1939 Vara calatoreste din nou in S.U.A. cu prilejul Expozitiei Universale de la New York, unde Romania este prezenta cu un pavilion.
- La 31 august vorbeste la radio despre "Afirmarea romaneasca peste ocean".
Bucataria
Sala de sport si scrima
1942 Din octombrie 1942 pina in mai 1948 preda cursuri ca profesor suplinitor de "Istoria si teoria arhitecturii". La catedra, in fata studentilor vocatia de mare pedagog a lui G.M.Cantacuzino isi afla astfel climatul cel mai cel mai prielnic de manifestare. Fostii sai studenti isi vor aminti de acele cursuri ca de niste momente unice, de adevarata initiere in universul artei si al culturii. Rememorind impresiile acelor ani cind, ca student in anul III, audiase cursurile profesorului. Dr. Arh. Radu Patrulius scris: "Era un magician al cuvintului si al desenului: idei clare enuntate direct, completate cu schite expresive. Nu avea nevoie de note scrise, punctaje, breviare, carti, filme sau diapozitive.
Semineu in biroul presedintelui
Sala masinilor-centrala electrica
Comunistii nu il apreciaza pe distinsul arhitect....
- Tot in acest an G.M.Cantacuzino sufera un accident de circulatie linga Sucevita - accident care il imobilizeaza la pat timp de citeva luni. Isi pierde postul la MonumenteleIstorice fiind acuzat ca este un inamic al poporului.
1957-1959 Realizeaza pavilioanele ansamblului arhitectural al Palatului Mitropoliei din Iasi. Opera comandata de mitropolitul Moldovei dar neputind sa declare oficial ca i-a dat de lucru lui G.M.Cantacuzino ii plateste un salariu din fonduri personale.
1960 La 1 noiembrie G.M.Cantacuzino se stinge din viata la Iasi, fiind inmormintat la cimitirul Eternitatea. Mesterii care lucrasera piatra la palatul Mitropoliei ii lucreaza si-i ridica crucea de pe mormant.
Citat din acest articol.