luni, 3 noiembrie 2008

Castelul din Ozd


Incep acum un sir de articole despre cateva castele transilvanene pe care le-am vizitat in ultimul timp. Vizitarea acestor castele iti lasa un gust mai amar decat orice alt sir de monumente. In Ardeal sunt multe. Sau au fost. Toate au apartinut nobilimii maghiare, mai mari sau mai mici. Sunt mai vechi, renascentiste, sau mai noi baroce sau neoclasice. Ungurii ne-au lasat un patrimoniu arhitectural de valoare inestimabila iar noi ne-am batut joc de el. Fiindca, vezi Doamne, erau unguresti. Comunistii le-au distrus, jefuit de toate obiectele de valoare, au pus pe foc biblioteci adunate in secole iar apoi le-au transformat in spitale de nebuni, sanatorii, CAP-uri. Intr-un fel a fost bine caci multe castele au mai supravietuit. S-au distrus in multe cazuri minunatele gradini, deseori, adevarate gradini botanice, ce le inconjurau. Asa cum s-a intamplat la Cris sau la Bontida.
La unele din castele au inceput prin anii 70, chiar lucrari de restaurare, intrerupte dupa desfiintarea Directiei Monumentelor Istorice in 1977. Cele care au avut aceasta nesansa de incepe a fii restaurate partial si apoi lasate de izbeliste, n-au mai revenit nici macar fostelor CAP-uri si au devenit ruine. Precum castelul de la Manastirea (j. Cluj) sau Cris (j. Mures). Cea mai grava situatie a fost in anii 80 si 90. In aceste decenii foarte multe monumente istorice din Transilavania (si nu ma refer doar la castelele grofilor) s-au ruinat atat de tare (mai mult decat in secole) incat cu greu mai vor putea fi restaurate.
Nu sunt cunoscute, nu sunt promovate, nu exista carti despre ele, sunt tratate, cel mult cu un dispret sovin (d-le dracu, nu fac parte din istoria "noastra"!). Nu apar in ghiduri turistice, nu fac parte din circuitele turistice (cu mici exceptii). Mai apar cel mult articole despre ele in ziare locale.


Am ajuns la castelul de la Ozd (magh. Magyarózd), absolut intamplator, cautand pe Internet. Am ajuns placand din Ludus, oras de pe Mures. Am luat-o spre sud, printre dealuri moi, depasind rapid comuna Atintis. Apoi 9 km pustii si pitoresti. Am ajuns in comuna Bichiş de care apartine si satul Ozd. Drumul pana acolo e foarte bun.
De cum am intrat in sat am fost impresionat. Castelul domina tot satul. Avea tigla noua pe acoperis dar arata jalnic. Am intrat, am stat de vorba, mi-a placut, am facut multe poze si am plecat. Foooarte incantat!!!
Care-i povestea castelului? Castelul a fost construit de generalul curuţ Pekry Lorincz, in anul 1682 si refacut apoi in1732.
Curuţii ( din magh. kuruc, în trad. "haiduc") au fost soldatii de diverse etnii - inclusiv romani- participanti, la rascoala antihabsburgica condusa de Francisc Rákóczi al II-lea in anii 1703-1711.
Am citit pe mai multe site-uri prostia (luata unii de la altii, tradusa si in engleza) cum ca acest castel a fost construit in " stil gotic francez". Ce tampenie! Ce stil gotic la 1682?!? Ce nu inteleg e ca si in articolul maghiar de pe Wikipedia, tot asta scrie. Castelul nu are un stil unitar. E inspirat din castelele renascentiste, la care turnurile incepeau sa aiba un rol mai mult decorativ, dar are si elemente baroce.


Voi cita din articolul lui Ioan Borgovan aparut in Ziarul de Mures:
"Ultimul proprietar a fost baronul Kondradshein Ianos şi soţia sa, Teleki Ilona. Baronul, de origine austriacă, a venit de la Ploieşti atunci când a primit castelul în dar de la Adam Rodach, un alt nobil austriac, după ce fiica acestuia s-a recăsătorit cu un bărbat de religie reformată, în urma divorţului de primul ei soţ, un catolic. În 1948, după proclamarea Republicii, baronul şi familia sa au fost nevoiţi să plece într-un sat de lângă Reghin, de unde au emigrat în Franţa.
După plecarea baronului, a început jaful. Mobilier, covoare, tablouri, cărţile din bibliotecă, toate au dispărut, rând pe rând, din castel. Nici autorităţile timpului nu au făcut nimic pentru stoparea dezastrului. În castel s-au instalat birourile gospodăriei colective şi ale cooperativei de consum, a fost şi local de şcoală şi cămin cultural. Până prin 1970-1980, în castel au locuit şi câteva cadre didactice. Toţi au folosit castelul, dar nimeni nu a cheltuit pentru efectuarea unor reparaţii minime. Consecinţele sunt fireşti, în aceste condiţii. Castelul a devenit de nelocuit din cauza distrugerii acoperişului.
După evenimentele din decembrie 1989, pe cerul sumbru care ameninţa viitorul castelului a apărut o geană de lumină. După retrocedarea acestuia către urmaşii baronului Kondradshein, a urmat o donaţie făcută în favoarea unei fundaţii umanitare din Cluj Napoca. Membrii acesteia au iniţiat colecte naţionale şi internaţionale prin care au adunat banii necesari pentru refacerea acoperişului. Deşi pentru restaurarea interioarelor nu sunt fonduri, cel puţin s-a stopat procesul de distrugere."
Sansa castelului a fost fundatia Bonus Pastor care se ocupa cu reabiltarea persoanelor dependente de alcool (aici articol din Ziarul de Mures).
In trecut, padurile din imprejurimi (salbatice) fusesera declarate zona protejata cinegetica. Aici, la Ozd, Ceausescu a avut o cabana de vanatoare, in prezent ruinata. Cititi aici articol interesant pe acest subiect.

Cand am fost eu, in castel, ruinat dar locuibil, stateau niste tineri voluntari olandezi, foarte binevoitori, cu care am conversat in engleza.

Balustru de lemn ramas de la scara originala


Fresca si stucatura din dreptul ferestrelor


Merita sa calatoriti acolo. E un sat izolat, departe de marile drumuri, asezat intr-un decor minunat si te vei mira ce locuri frumoase si necunoscute sunt la noi in tara.

23 de comentarii:

Anonim spunea...

mi-aduce aminte de "La rascruce de vanturi....."

excelente pozele si comentariul

Radu Oltean spunea...

Mi-ai scris un comentariu la nici 10 min dupa postare. Ma bucur ca iti place. O sa urmeze si alte castele ale grofilor transilaneni.

Anonim spunea...

Felicitari pentru demers!

Radu Oltean spunea...

multumesc!

Korova spunea...

Mişto articolul...

În Transilvania mai sunt satele şi bisericile săseşti care merită să fie mai cunoscute.

Radu Oltean spunea...

Am si articole despre satele sasesti!!

Korova spunea...

data viitoare promit că am să fiu mai atentă şi promit că am să citesc articolele zilele astea...:)

Raiden spunea...

Cu Bucurestii mai e cum e, dar mai rar "reportaje" din zonele astea... imi place.
Pacat ca patrimoniul este lasat in paragina. Sa zicem, ipotetic, ca se va prabusi acest castel. O sa-i pese cuiva?

P.S.: si eu tot cu "evenimentele din dec. 1989" ma refer cand vorbesc despre asa-zisa "Revolutie" :D

Alex Damian spunea...

Wow! Arata un pic "british" in viziunea mea de amator :) Oricum, o locatie ce trebuie neaparat vizitata. Multumim de informatii. Mi-e ciuda ca atat de multe castele sau cetati fortificate au ajuns in starea in care au ajuns. Oare cand o sa evoluam si sa realizam ce ne poate aduce turismul intr-un loc plin de obiective turistice...

Anonim spunea...

frumos castelas...dar nu cred ca de romani va depinde conservarea acestor locuri, tocmai pentru ca in loc de castelul ruinat nu este o biserica ortodoxa ruinata:(...nu ca asta ar fi ok...e mai simplu daca toate aceste locuri ar fi oferite direct in adimnistratia altor entitati/organizatii/grupuri/autoritati...

-Beern

sabin spunea...

Buna seara,
Imi permit sa atrag atentia ca intr-adevar e un castel gotic francez, mai precis prima renastere franceza care e plina de elemente gotice : antablamentele, ancadramentele ferestrelor cu nervuri si linie gotica, turnurile de colt rotunde, dar are si elemente renascentiste ca stucaturile, pictura interioara, frontonul triunghiular, iar perioada nu conteaza pentru ca e vorba de mode si de vehicularea lor de catre arhitecti sau de gustul proprietarului. intr-adevar e perioada de inceput a barocului in vestul europei sau mai precis in centrul europei dar acest exemplu nu are absolut nimic de a face, elementele ne-gotice sunt doar clasice elemente renascentiste. trebuie sa tineti cont si de perioada si context istoric in transilvania: reconquista habsburgica catolica care se opune maghiarimii reformate transilvane (curuti), iar barocul este expresia clara a contrareformei catolice, fier de lance al habsburgilor...

Radu Oltean spunea...

@Sabin
Interesant ce-mi spuneti!! Va multumesc sincer pentru precizari!

Sabin spunea...

Este si mai interesant ce faceti dumneavoastra si faptul ca reusiti sa ne faceti sa retraim istoria dincolo de prostiile nationaliste, va multumesc si eu..

Laura's Pix spunea...

foarte fain articolul ;) de abia astept sa merg si eu acolo !!!
felicitari pentru blog....asa mai realizam ce tara frumoasa avem si din pacate habar nu avem de ea ;(

Multumim
Laura

Richard spunea...

Noroc ca exista si pasionati ca tine, Radule, de aia care contruiesc catedrale sute de ani...metaforic gindind.

Andreea spunea...

Fenomenale au iesit pozele cu norii aia...
Eu sunt studenta la geografia turismului si cred ca sunt la al 3lea proiect/referat pentru care caut ceva informatii pe blogul tau. Acum am de scris ceva despre potentialul turistic din judetul Mures si am ajuns la partea cu castele si palate.
Ce vreau eu sa zic de fapt e ca nu o sa imi mai termin nici in vecii vecilor temele cu blogul tau...mereu ma fura peisajul la alte postari :)) Imi place mult modul de abordare, si repet: fotografiile sunt foarte faine (mai ales ca majoritatea sunt facute de tine).

ganea valentina spunea...

FELICITARI!!!

Este tot ceea ce pot spune acum. Absolut toate articolele sunt extrem de interesante si f bine realizate.

Niculae Valentin spunea...

Buna ziua.Va trimit si eu un comentariu cu speranta ca imi ve-ti putea raspunde,am aflat din intimplare despre castel de la o emisiune de la tv si am mai citit si acest comentariu care mi-a placut foarte mult,as dori sa ajung si eu sa-l vad si m-ar interesa unde as avea posibilitatea de a gasi gazduire si un autobuz daca circula din Ludus.Va multumesc anticipat.

Anonim spunea...

sunt nascuta in ozd si va multumesc pentru articol.
stedi

Anonim spunea...

sa ajungeti si la campia turzii!castelul beteagului trebuie cunocut(a familiei grofului BETEG) apoi f. aproape castelul din LUNCANI(com. LUNA)!Situat doar la vreo 6-7km!

Sabina spunea...

Frumos articolul! Bravo!

Anonim spunea...

Citind numele de OZD, am avut impresia ca este vorba de orasul OZD,aflat in nordul Ungariei, la granita cu Slovacia, orasul OZD avea profil exact ca si orasul Resita dela noi si unul si altul s-au dus de ripa dupa '90..........
Multumim pentru fotografiile cu fostul castel OZD,

Unknown spunea...

bunica mea (nascuta in 1907 in gambut ) a fost camerista la castel . Radu