sâmbătă, 27 septembrie 2008

Biserica fortificata saseasca din Cloasterf


Am vizitat anul asta dupa o pauza de 10 ani biserica fortificata din Cloaşterf. Un sat mic de langa comuna Saschiz - jud Mureş.
Acolo se afla o foarte interesanta biserica fortificata! Numele satului vine de la sfantul patron al bisericii-Sf. Nicolae. Cum asa? pai in germana veche era numit Niklaus de unde vine Klos-dorf - numele german al localitatii. Probabil ca initial se numea Klaus-dorf. In comparatie cu majoritatea bisericilor sasesti construite in sec. al 15-lea si fortificate ulterior cand se ingrosase gluma din cauza invaziilor otomane, biserica de la Cloaşterf a fost conceputa inca de la inceput, din stadiul de proiect, a fi o biserica-cetate sau biserica-reduit, capabila sa faca fata unui mic asediu cu arme de foc. A fost construita la 1524 si face parte din ultimul si cel mai modern (la acea vreme) tip de biserici-cetate sasesti.


Biserica nu este un caz unic. In comuna alaturata, Saschiz, se afla o mult mai mare biserică construita in acelasi stil. La Dupuş, lânga Biertan, se află o biserica identică cu cea de la Cloasterf, proiectată de acelasi meşter. Iar langa Sebeş, la Boz puteti vizita o alta biserica din aceasi familie, desi gurile de aruncare verticale nu se sprijina pe contraforţi ci pe console, ca si la turnurile cetatii Sibiu.
Biserica se putea închide cu un gratar cu glisare vertica-numit herse.
Incinta e patrulatera si are 3 turnuri cu acoperisul intr-o singura apa, inclinata spre interior (in pupitru) spre a nu oferii dusmanului ocazia de al incendia sau distruge (pe acoperis). Ferestrele de tragere sunt adaptate armelor de foc.
Mobilierul interior e fabulos. Este din sec. al 17-18 si e in stil baroc popular. Pe unele panouri pictate ale stranelor sunt reprezentate biserici fortificate fanteziste.



Numai si pentru acest lucru si merita a fi vizitata biserica.




Cetatea a fost putin restaurata de Mihai Eminescu Trust iar langa turnul clopotnita (de veac 19) e amenajata o camera de oaspeti amenajata cu mobilier traditional sasesc.




In sat nu mai sunt mai deloc sasi.

16 comentarii:

Pecenegul spunea...

Ai cumva poze bune la inscripţia pe peretele corului bisericii (1524 hec structura finita est per me M[agist]r[u]m Stephanu[s] Ungar Schesesius) şi la clopot (CHAMPANA † SANCTI • GEORGII •TETRA • GRAMATON • M • 1 • 8Σ)? Îmi trebuie pentru un proiect.

Anonim spunea...

unde se afla pictura? altar, nave? interior, exterior?

Radu Oltean spunea...

Am zis pictura de pe strane! E pictura (decorativa) pe lemn si nu fresca. Se vede in cele 2 fotografiicu interiorul si pe detaliul cu cetatea fantezista. Deci, pe panouri de lemn...
ok?

Anonim spunea...

biserici fortificate fanteziste...trebe sa vad asta

-Beren

Radu Oltean spunea...

Pai am reprodus deasupra una...

Razvan Constantinescu spunea...

Poti sa dezvolti putin te rog: ce inseamna a fost restaurata putin de Mihai Eminescu Trust. I cunosc pe cei de la MET si sant familiar cu proiectele lor, de obicei sant temeinici si termina ce incep...
Razvan Constantinescu

Radu Oltean spunea...

@razvan
Adica au restaurat si umplut niste crapaturi cu mortar (plus o varuiala)doar la casa de oaspeti, fosta casa a paznicului/clopotarului de langa turnul clopotnita.
In rest tot respectul pt MET pt tot ce fac.

Houston spunea...

O colegă de facultate împreună cu care mă uitam la pozele tale sugera că stai bine cu fondurile, de cutreieri ţara-n lung şi-n lat...

Radu Oltean spunea...

@Huston
Acum chiar ma enervezi. Sunt chiar sarac iar pt a calatorii de 3 ori pe an prin tara si o data la 2 ani in strainate cate 5 zile nu e o avere!
Am materiale adunate in ani d zile.

Houston spunea...

Să înţeleg că te-am mai enervat şi până acum? :P
În rest, astea-s gândurile colegei mele, pe mine puţin mă interesează ce face fiecare cu banii lui... ia-o de păr pe ea, la o adică...

Radu Oltean spunea...

@Houston
Nu prietene, nu ma enervezi pe bune, dar mi-e ciuda ca eu calatoresc mult mai putin decat as vrea dar dau impresia ca-s cine stie ce globe-trotter. ;)))

Houston spunea...

Unul din marile mele visuri e să fac înconjurul lumii pe jos. Am făcut de vreun an un plan pentru înconjurul României (îmi ieşişeră în jur de 3.000 km, pe care speram să-i fac în vreo 80 de zile), dar, tot aşa, n-am avut bani de toate cele necesare. De „studiat” am studiat şi am aflat că pot să merg maxim 70 de km pe zi. Dar poate într-o bună zi o să apar şi eu cu poze şi experienţe dintr-astea faine...

Radu Oltean spunea...

Uite, e un nemt indragostit de Romania. A vazut in cativa ani cat n-au vazut alti romani in 2 vieti. Uite aici
http://www.karpatenwilli.com/karpaten.htm

Houston spunea...

Impresionant!! Păcat că germana mea se rezumă la „Guten Tag” şi „Auf wiedersehen”

Anonim spunea...

Buna seara. Felicitari pentru articol! Mi-as dori foarte mult sa stiu traducerea inscriptiilor din ultima imagine.

Emil-Anton COMSA spunea...

"O biserica-cetate sau biserica-reduit, capabila sa faca fata unui mic asediu cu arme de foc!"

Ce locuri minunate...