luni, 6 octombrie 2008

Case vechi cu pridvor din Bucuresti

Metocul Manastirii Pasărea, de pe str. Popa Rusu,
azi ceainaria "La Metoc"

Aceeasi cladire de mai sus intr-o poza din anii '50

Unul din tipurile de case extrem de caracteristice ale Bucurestilor sfarsitului de veac 18 si primei jumatati de veac 19 sunt cele cu pridvor pe coloane de lemn si arcade in acolada. Aceste tipuri de case sunt, la origine, specifice zonei prahovene si muscelene si au ajuns la Bucuresti o data cu mesterii sau cu targvetii originari din acele zone. Probabil ca initial a fost o adaptare in lemn, chirpici si caramida subtire a caselor boieresti cu cerdac si foisor de tip brancovenesc. Casele cu acest tip de pridvor/cerdac acesta au fost foarte raspandite in Bucurestii sec. XVIII-XIX-lea, fiind regasite atat in curtile simplilor negustori si târgoveţi cat si ale orasenilor mai instariti.

Casa boiereasca cu cerdac spijinit pe stalpi de lemn, in mahalaua Sf. Apostoli. Aceasta casa apare ca dominanta in majoritatea stampelor si panoramelor Bucurestilor facute de pe dealul Spirii (Curtea Arsa). In spate se afla hanul Zlatari. Detaliu din panoramicul lui A. Reiser din 1864

Detaliu din panoramicul lui C.P. Szathmari facut din Turnul Coltei. Vedere catre Universitate si Palatul Sutu.

Detaliu din imaginea de mai sus cu o casa de secol al 18-lea aflata pe coltul gradinii palatului Sutu, cam pe unde se afla acum intrarea in Pasajul Universitatii


Acest tip de pridvor se regaseste si la unele biserici, cel mai bun exemplu pastrat fiind bisericuta Bucur. Inainte de restaurarea din anii 20 a bisericii Mihai Voda (azi translata de la locul ei) pridvorul era pe stalpi de lemn. De asemenea Hanul lui Manuc e cel mai spectaculos monument ce conserva pe toata lungimea curtii interioare asemenea cerdac cu stapi de lemn si arcade in acolada.

Biserica Mihai voda inainte de restaurare-fotografie de pe la 1916

Bisericuta Bucur

In judetul Prahova se pastreaza cateva case frumoase de acest tip ca dovada ca stilul acestor case are originea in aceasta zona (Muscel +Prahova). La Ploiesti se afla o celebra casa a unui bogat negutator, cunoscuta sub numele de casa Hagi Prodan, azi muzeul cu celasi nume . Casa a fost construita pe la 1785, decorata cu stucaturi pe la 1830. Tot in Ploiesti se afla muzeul I.L. Caragiale in casa Dobrescu datata tot pe la 1790.
La Valeni de Munte, ansamblul caselor lui N. Iorga sunt construite in acelasi stil. La Buzau cea mai veche casa din oras (1780) are un foisor si cerdac decorat cu stalpi de lemn.


Case de targoveti si negustori de sfarsit de veac 18 din jud. Prahova 1-Casa lui N. Iorga de la Valenii de Munte, 2-Casa Hagi Prodan, Ploiesti, 3-4 Casa Dobrescu, Ploiesti si din Buzau 5-Casa Vergu-Mănăilă

Un alt exemplu prahovean: Conacul Bellu din Urlati, azi muzeu

Alaturi de Prahova, zona musceleana abunda in asemenea tip de case, un exemplar remarcabil fiind Muzeul de Etnografie din Campulung

Studiind pozele vechi care mi-au cazut in mana am descoperit ca in Bucuresti se gaseau pana in anii 60 foarte multe asemenea case. In perioada 1960-1989 au fost demolate mai toate casele de valoare ce mai conservau aceste elemente atat de caracteristic bucurestene si totusi atat de pitoresti. Cu exceptia uneia, faimoasa "casa de târgoveţ" de pe calea Serban Voda nr 33. Din pacate nici una din celelalte demolate nu au fost, daca nu conservate in situ, macar mutate la Muzeul Satului sau oriunde in alta parte. Si ma refer la unul din cazurile cele mai nefericite, cel al casei -monument istoric - de pe str. Mircea Voda nr 51 (numerotarea ante demolare).
In zona Traian, Orzari, Matei Voievod se mai pastreaza totusi cateva exemplare din a doua jumatate a veacului al XIX-lea sau chiar mai tarzii.Casa veche cu pridvor ce se gasea in apropierea bisericii Sf. Ecaterina. Poza e de la inceputul sec. al 20-lea
Casa Procopoaiei. Casa boiereasca de tip cula din veacul al 18-lea ce se gasea pe Calea Plevnei, unde se gasea hipodromul regal, apoi "Casa Radio" (nu bag mana in foc ca acolo se afla)

Casa ce a existat pe str Agricultorilor fotografiata prin anii 70

Probabil aceeasi casa de mai sus reprodusa in cartea lui F. Dame "Bucurestii in 1906"

Casa ce a existat pe str. Olari 43. Demolata in 1947

Casa de pe la 1850 ce se afla pe str. Matei Voievod. Eu am cautat-o si nu am gasit-o dar nici nu m-am putut uita pana in fundul unor curti. Poza e din 1980.


Casa ce se afla pana in 1956 pe str. Maria Rosetti nr. 9, o casa deosebita ce ar fi meritat sa fie salvata

Tipuri de capiteluri de la stalpii cerdacurilor din Bucuresti:
1-casa din Mircea Voda 51 , 2- casa din Serban Voda 33, 3-de la casa din M.Rosetti 9

Faimoasa casa din str. Mircea Voda nr 51, una din cele mai frumoase exemplare de casa de targovet din Bucuresti. Demolata cu ocazia sistematizarii zonei in anii 1986-1987, fara a i se fii recuperat lemnaria, fara nici o incercare de a fii reconstruita intr-un muzeu
Alte 2 imagini de arhiva ale casei din str. Mircea Voda 51


Singura casa de acest tip, de mare valoare, din veacul al 18-lea (?) care a supravietuit in Bucuresti, cea de pe str. Serban Voda nr 33. Casa apartine Ministerului Culturii.

Casa veche cu pridvor si stalpi de lemn de pe str. Traian, un exemplar de casa deosebit de pitoresc ce a supravietuit de dinaintea domniei lui Cuza

Casa veche cu pridvor pe str Orzari. Fiind la strada a fost remarcata de multi ca avand un aspect arhaic si taranesc. Cel putin 2 persoane erau cconvinse ca e cea mai veche din oras. Nu e cea mai veche insa e foarte valoroasa ca arhitectura, desi culoarea si restaurarea lasa de dorit.

O data cu ieftinirea geamurilor, de pe la jumatatea veacului al XIX-lea, multe asemenea pridvoare si cerdacuri sunt inchise cu geamlâc, un tip de arhitectura de asemenea foarte caracteristic. Si acestea sunt din ce in ce mai rare.

Casa saracacioasa cu pridvor deschis pe Calea Calarasi. E remarcabil cat de scunda este!

PS Unele fotografii nu imi apartin si provin din diverse surse (fotografii din arhive, carti, reviste), inclusiv Net. Daca cineva isi descopera vreo imagine si nu e de acord ca am publicat-o imi cer scuze anticipat si o voi sterge sau ii voi pune numele.

27 de comentarii:

Anonim spunea...

Super postarea! Felicitari! MI-e cam teama pentru cladirea ce apartine ministerului InCUlturii totusi! ar fi mai in siguranta daca ar fi a unei firme! :)
Schimband putin subiectul,as vrea sa stiu daca ai ceva informatii despre astfel de case, sau alt fel ceva mai special din zona Giurgiu-Russe.

Radu Oltean spunea...

Salut
Mersi de apreciere. Din pacate Giurgiul nu il cunosc absolut deloc (spre rusinea mea) iar imprejurimile nici atat. Am fost la Man Comana si la Heresti de abia anul trecut. Alte monumente din zona nu am vizitat. Imi pare rau ca nu te pot ajuta. Pentru moment...
Oricum pt articolul asta am strans material timp de 2 ani.

norida spunea...

Casa alba de pe Traian a fost vopsita de curind intr-un rozo-maroniu oribil
http://www.flickr.com/photos/norida/2854302362/
Din cite stiu e monument istoric, nu exista vreo lege care sa limiteze interventiile de genul acesta?

Radu Oltean spunea...

noridamar
legi exista dar nu le aplica nimeni. Tu te plangi de o varuiala urata cand se darama sau se lasa in paragina case valoroase? O varuiala se poate schimba oricand dar cu o casa demolata ce te mai faci?
Bine ca sta bine acolo!

Mădălin spunea...

Ce tare, am fost la Metoc dar nu ştiam de ce-i zice aşa şi ce-i cu casa aia atât de veche. Păcat că a venit frigul, că mi s-a făcut un dor de locul ăla...

Casa din Şerban Vodă 33 pot spune că-i casa mea :) am prins mult drag de ea, trec yilnic ]n drumul spre muncă pe acolo. Odată am intrat prin spate să o pozez şi credeam că l-am apucat pe Dumnezeu de-un picior :))
Apoi mi-am luat inima în dinţi, aflând mai multe despre ea, şi-am cerut permisiunea de fotografiere chiar celor de acolo: Administraţia Fondului Cultural Naţional. Habar n-am ce fac ei cu adevărat acolo, important e că întreţin casa f. bine (nu ştiu beciul cum se prezintă). Aşa că am pozat-o din toate unghiurile posibile. Înăuntru însă, prin birourile lor, n-am avut voie. Am văzut însă că are plan tipic cu tindă centrală şi două odăi, stânga-dreapta.
Şi - a propos - casa Melik e cea mai veche, sau mai există vreuna mai veche decât ea ?

Mari1412 spunea...

As dori sa stiu si eu daca se poate de unde ai luat documentatia pentru a definii tipul acesta de casa si daca se poate si slte materiale despre alte tipuri de case, in special din zona Prahova, Ploiesti. Eu sunt in porcesu de a definii o lucrare pe zona Ploiestiului si a urbanitatii. multumesc!

isamarines spunea...

Nene Radu Olteanu, n-am habar cine esti, dar ceea ce faci si ceea ce promovezi pe blogul tau este realmente senzational. Cred ca schema ta intelectuala si estetica ar trebui clonata si impusa tuturor "cabotinilor" de arhitecti din ziua de azi. Ne ucid continuu, cu nepasare, aroganta si foarte multi bani cu niste orori ce au mutilat toate asezarile tarii. O armata de asemenea "arhitecti", cu hi-tech-urile lor slute n-ar fi capabili sa conceapa cea mai umila casuta construita in secolele trecute. De urbanisti, nici nu pomenim...niste functionari ignoranti si corupti.

Radu Oltean spunea...

@isamarines
Sunt grafician si imi place istoria. M-am specializat pe reconstituiri grafice ale monumentelor. Cu aceasta ocazie am ajuns sa cunosc ( si sa iubesc)in detaliu o multime de detalii si informatii legate de patrimoniul istoric.

Anonim spunea...

Toata admiratia pentru munca depusa,din ea se hranesc ceva boemi in orasul acesta...Totusi,niciun cuvant despre casa de pe strada Spatarului(daca nu ma insel) care adaposteste azi muzeul Theodor Pallady?Nu aceasta e casa cea mai veche din Bucuresti care sta inca in picioare?
ANNonimA

Radu Oltean spunea...

@Anonim
Nu am vorbit de casa Melik caci ea nu intra in categoria caselor discutate in acest articol....

hamster spunea...

Buna Ziua,

Am descoperit blogul dvs. dun pura intamplare (desi numele imi spune ceva), cautand informatii despre hanurile construite pe la 1800 in Bucuresti (ma interesa in mod paricular numele unui han despre care se spune ca ar fi fost in trecut teatrul unor crime, caci ma pasioneaza intr-un fel literatura fantastica, dar acesta este un alt subiect).
Ca si dvs. sunt pasionata de istorie de Bucurestiul vechi (istoria si misterele Bucurestiului).
M-a impresionat starea si destinul casei de pe Pache Protopopescu, despre care ma intreb daca nu poate fi achizitionata intr-un fel de catre o persoana care ar avea nu numai multi bani, dar si foarte mult bun gust, bun simt, istoric mai ales.
E foarte frumos ce faceti dvs.
Eu insami am recuperat casa familiei, nationalizata, care a scapat ca prin minune de demolare si pe care acum o repunem "pe picioare", impreuna cu familia, dar la niste preturi despre care prefer sa nu pomenesc.
Actualmente locuiesc in Strasbourg, dar am ramas foarte legata sufleteste de Bucuresti, as vrea ca Bucurestiul sa redevina (sau sa devina) un oras unic, dar numai prin frumusete.
Voi veni in Romania probabil in vara, dar as vrea sa stiu cui ii putem semnala situatiile asemenatoare casei de pe Protopopescu (nu ma refer doar la ministeriabilii de la (in)Cultura, dar chiar si celor de la Parlamentul European, istoricilor si arhitectilor din Vest.
Cu permisiunea dvs. sau ai asa-zisilor proprietari, as incerca sa aduc acest lucru la cunostinta publicului larg din Franta sau chiar din alte tari, via prietenii de-aici.
Si Pro-Tv-ul in toata istoria aceasta? Sau chiar TVR-ul?
Va multumesc pentru acest blog.
A. Muller

Cris spunea...

In legatura cu fotografia realizata de Angerer in 1864, avand in centru o casa mare: nu are cum sa fie facuta din Dealul Spirii, avand in vedere ca in spate este Hanul Zlatari iar fotografia este luata de aproape, in orice caz de pe malul stang.
Eu stiu ca este vorba de casa lui Enachita Vacarescu.

Radu Oltean spunea...

@Cris
Poza e un detaliu mic si indepartat a unei poze mult mai largi. Iti zic sigur caci am studiat poza aia pe harta (localizand punctul de fotografiere). Casa nu e a lui E. Vacarescu. Sigur! Cea a lui E.V. am identificato-o pe o poza panoramica a lui Szathmary de pe turnul Coltii (in planul indepartat). Avea alt plan si alta configuratie. Asta pe malul drept al D-vitei. Si poza e a lui Reiser.

Cris spunea...

Poza este a lui Reiser, am spus Angerer din greseala.
Intr-adevar, nu este in nici un caz casa lui Enachita Vacarescu, m-am pripit eu.
Poza este probabil facuta de langa ruinele Bisericii Sf. Ecaterina, iar casa cu pridvor si arcade trebuie sa fi fost langa Dambovita, pe malul drept...
Sper ca fotografia asta sa fie inclusa intr-un viitor nou album cu panoramice ale Bucurestilor:)

Radu Oltean spunea...

@Cris
Urmareste-mi postarile. Am pozat recent o incredibila panorama a lui Szathmary tot de pe dealu Spirii. Total inedita!!!Se vede acea casa boiereasca in toata splendoarea...
O sa fac in curand o noua postare cu acea poza (mai multe de fapt) panoramica.

Anonim spunea...

o intrebare: stiti ceva despre vechiul conac de langa Metro Baneasa?

bebe_colentina spunea...

Mult respect pentru efortul depus in a evidentia lucrurile frumoase din Romania. Stilul Brancovenesc este specific Bucurestiului si sudului Munteniei si unul dintre cele mai frumoase si semnificative din punctul meu de vedere. Orice se tramandeaza in timp, fie ca se trateaza de carti, picturi, monumente sau case se numeste arta si devine istorie. Trebuie apreciat efortul gratuit pe care cineva il face pentru a transmite si altora din cunostintele si din experientele lor. Este o metoda de a transmite istoria mai departe pentru a o face cunoscuta si celor ce vor veni chiar dupa ce multe dintre efigii nu vor mai exista. Va multumesc.

Radu Oltean spunea...

@Bebe
Chair ca e un efort si chiar ca e gratuit. Fiindca e pacat ca oamenii sunt asa de putin educati, desi poate in alte conditii si-ar fi dorit sa afle mai multe. Si sunt asa multe chestii ce nu se cunosc, nici macar din carti.
Imi place mult sa impaart cu ceilalti ceea ce descopar dar nu am asa mult timp sa fac acest lucru. Si imi pare rau...

Irina spunea...

Legat de casa Melik...

Cand am inceput sa citesc articolul, credeam ca o sa fie mentionata. Am vazut ca nu ai inclus-o, am vazut si motivul si da, nu ar trebui inclusa alaturi de celelalte.

Dar ar putea fi inclusa totusi, separat, pentru ca este ''una dintre cele mai vechi case din Bucuresti'' si in plus, ea a fost renovata in 1822. Intrarea ei principala nu era cea de acum, ci dadea spre gradina din spate (din cate stiu) iar pridvorul nu era inchis cu geamuri, a fost inchis dupa renovare.

Deci e posibil ca, inainte de renovare, sa fi semanat foarte bine cu cateva dintre casele mentionate in articol. Totusi, nu am vazut nicio fotografie, sau niciun document care sa imi confirme spusele, asa ca este doar o ipoteza :D

M-Lidia spunea...

Va felicit ca incercati sa mentineti vie memoria Bucurestilor. Dupa ce am citit multe carti despre Bucuresti si mai recent cele scrise din memoria diferitelor persoane carora le-au apartinut case celebre, carti scrise de Victoria Dimitriu am plecat si eu cu aparatul de fotografiat sa le caut. Unele sunt in paragina, desi inca in picioare, de exemplu pe Popa Rusu, altele, cu bulina rosie, ca cea care este si cu pridvor, dar mai retrasa de la strada, aflata pe Calea Mosilor in portiunea de la Bulevard la Sf. Gheorghe.E o tragedie ce se intampla acum in Bucuresti. Continuati , ca avem nevoie de o "memorie a orasului". multumiri. M-Lidia

Anonim spunea...

Bravo!Frumoase case!Sa mergeti si la Campulung Muscel, zona e plina de astfel de frumuseti.

Radu Oltean spunea...

Anonim
Stiu ca in Muscel sunt multe asemenea case. Numai ca in Bucuresti sunt rarisime si reprezinta o ramasita a Bucurestilor vechi...

Unknown spunea...

BUNA SEARA ,
Stie cineva ceva despre casa din str.Vasile Alexandri nr.6 Bucuresti?
E construita la sfirsitul secolului 19,stil neoromanesc, are un mic pridvor, este foarte frumoasa, adesea confundata cu muzeul Storck de pe aceeasi strada, in mare pericol de a intra in categoria monumentelor istorice in stadiu avanasat de deteriorare cu sanse mari de a deveni o ruina si apoi un teren pe care sa vor mai ridica 3 blocuri de birouri precum cele care se pregatesc in prezent, in imediata vecinatate, pe locul fostei cladiri a Proiect Bucuresti.

Va multumesc,

Liliana Alexandrescu

Anonim spunea...

Exista pe cheiul Dambovitei, colt cu Podul Hasdeu un adevarat conac, o cladire pe care am remarcat-o de multa vreme si care imi s pare a fi o constructie deosebit de frumoasa. Este trist sa vezi cum se degradeaza o asemenea minunatie si cum nimeni nu ia nici o masura pentru a o conserva... Este usor de remarcat, mai ales ca, de cativa ani, si-au gasit locas acolo fel de fel de neaveniti, care distrug scari, arcade, strica tot... Directia de arhitectura a municipiului nu are reglementari, nu functioneaza in spiritul respectului pentru frumos? Traim in Tara lui Papura-Voda si nu ne pasa de nimic!...

Dan Loghin spunea...

Inteleg ca este un text realizat pe o lista de poze luate din diverse surse. De exemplu si din G. Parusi. Oricum sunt citeva scapari, de exemplu cea legata de casa Pricopoaei.
Ceea ce numiti casa de pe str. Matei Vo(i)evod este probabil cea care a existat la intersectia strazii respective cu str. Elina Matei Vo(i)evod. Acum este un bloc, construit de citiva ani acolo. Asta desi casa era trecuta drept monument istoric/...
As mai adauga o casa - renovata cam prea modernist - cea de pe strada Tepes Voda, foarte aproape de fosta piateta ""La 4 circiumi"", acum un fel de parc la intersectia str. Tepes Voda cu str. Popa Nan.
Si mai sunt astfel de case, inclusiv in forma de cula.
Casa de pe Calea Calarasi a fost refacuta complet. In acelasi stil.

Ionuț spunea...

Foarte frumos! Faceți un adevărat gest cultural și național.

Unknown spunea...

Pe partea dreapta a autostrazii A2, dupa iesirea din Bucuresti inspre Constanta, era o casa f veche in stilul celor de mai sus, cu o anexa. Acum nu a mai ramas nimic din ea. Am incercat sa gasesc ceva despre ea pe net, dar nu am reusit. E imposibil sa fi trecut neobservata atatia ani de dvs. Stiti cumva ceva despre ea?