luni, 28 martie 2011

castelul de la Cris-Mures

Nu departe de Sighisoara, pe o vale laterala fata de cursul raului Tarnava Mare se afla un vechi sat sasesc. Cris, in germana Kreisch si in maghiara Keresd. Tine de comuna Danes, iar in trecut a fost un sat cu statut mai neobisnuit in comparatie cu celelate sate sasesti din zona. Satul Cris, ascuns in capatul unei vai impadurite, asemenea satului vecin , Malancrav (ce apartinea de familia Appafy) , nu a fost un sat liber. El apartinea familiei nobiliare Bethlen, aripii Cris, dupa numele proprietatii (caci erau mai multe aripi ale familiei; vezi despre castelul Bethlen de la Sanmiclaus). Intre satele sasesti libere din imprejurimi, satul Cris era o enclava nobiliara, cu populatie mixta saseasca, ungureasca si romaneasca. Desi in acest sat nu gasim o impresionanta biserica fortificata, aici se afla unul din cele mai frumoase castele in stil renascentist din Transilvania.

Stema familiei Bethlen. Piatra pusa de Alexius de Bathlen, unul din ctitori de seama a ansamblului. In vremea lui se construiesc ( intre 1675 şi 1691) cele 4 bastioane si aripa de vest.

Aspectul castelului inainte de Primul razboi mondial.


In trecut, aproape nu exista carte monografica despre Ardeal in care sa nu apara o imagine a acestui faimos castel. In sec. 20 se tiparesc si carti postale dupa cu acest monument.

Gravura din sec al 19-lea

Dupa razboi (1949) castelul e nationalizat, jefuit de autoritati si de taranii localnici. Devine sediu al CAP-ului local. In anii 70 in curtea castelului se filmeaza scene din Enigma Otiliei. In anii 1976 CAP-ul este scos afara, iar castelul incepe sa fie restaurat. In 1977 Ceausescu desfiinteaza Directia Monumentelor Istorice iar castelul ramane parasit. CAP-ul nu mai revine inapoi. In 1991 castelul e o ruina. Acoperisurile sunt prabusite, molozul umple camerele interioare, vegetatia creste luxuriant. Necunoscuti scot cu ranga din grosimea zidului mai multe ancadramente renascentiste de piatra, care sunt lasate in iarba sau furate.


Imagini realizate scurt timp dupa razboi (al 2-lea), cand castelul devine sediu de CAP

In 1991 vizitez castelul si il gasesc asa cum l-am descris mai sus. Ma duc cu fotografiile la Directia Monumentelor Istorice, si nu stiu daca are vreo legatura, dar castelul intra intr-un program prioritar de conservare.

Acest set de imagini l-am realizat chiar eu in 1991 ,dupa 15 ani de lasare in paragina.



Faimoasa loggie, locul unde cu doar cateva decenii in urma,
contele Bethlen isi servea cafeaua de diminata...




La mijlocul anilor '90 castelul incepe a fi protejat de un acoperis nou iar ulterior incep lucrarile de restaurare -consolidare.

Castelul in 1994, dupa primele masuri de protectie initiata de Directia Monumentelor...

Ilustratie cu castelul realizata de subsemnatul pentru macheta unui timbru. Initiativa realizarii unui timbru cu Castelul Bethlen imi apartine. Este al doilea timbru in care este reprodus acest castel si singurul ce reproduce castelul unei familii nobile din Transilvania (excluzand cast de la Hunedoara).

Inainte ca restaurarea realizata de Ministerul Culturii sa fie finalizata, mostenitorii familiei (contesa Anikó Bethlen), revendica dreptul de proprietate asupra castelului. După procese ce au durat mai mulţ ani castelul şi parcul au fost restituite oficial în iunie 2007 ramurii ardelene a familiei Bethlen. Lucrările începute prin anii 1990 trebuiesc continuate, castelul trebuie să devină locuibil, ca să reintre în circuitul turismului cultural. In prezent mostenitorii (Anikó, Éva şi Ágnes Bethlen din Targul Mures) au infiintat Uniunea Pro Castrum Bethlen, care se ocupă cu restaurarea castelului, şi includerea lui în circuitul turistic. (vezi aici)

Imagini realizate in 2009. In jurul castelului s-a amenajat in sec 18-19 minunat parc in stil englezesc. In anii postbelici, dealul pe care e ridicat castelul a fost napadit de boscheti. Insa mai atrageau atentia unii copaci neobisnuiti. Multi din copacii exotici plantati cu multe decenii (sau poate secole) in urma mai supravietuiesc si azi.

Castelul poate fi vizitat daca il gasiti pe paznicul castelului, un localnic ce va poate fi ghid deoarece este plin de informatii .



In anul in care am revizitat castelul (2009) se curata cu atentie parcul din jurul castelului. Nu imi venea sa cred dupa ce cu peste 15 ani in urma vazusem castelul in pragul colapsului...


Vedere panoramica din turnul donjon.


Detalii din friza de soldati secui de pe donjonul cilindric.
In trecut acestia erau pictati, iar urme de culoare se mai ghicesc si azi...

Seria de timbre din 2008, in care apare si castelul Bethlen din Cris



Cea mai veche parte e donjonul cilindric cu cinci niveluri, de origine medievală. Pe faţada sa, la registrul superior, se află o friză decorativă constând dintr-un şir de basoreliefuri colorate ale unor războinici cu calpac, în mâna dreaptă purtând halebarde sau scuturi, iar mâna lor stângă este sprijinită pe mijloc. Nivelul al cincilea slujea ca punct de observaţie, cu cele opt ferestre arcuite. În peretele gros al turnului a fost practicată scara în spirală, ce făcea legătura dintre etaje. În secolele XVI.-XVII. donjonul a fost înzestrat cu ancadramente de uşi şi ferestre în stil renascentist.(citeste mai mult despre istoria castelului aici)

Imagini din parcul dendrologic. In parc era construit si un foisor de lemn ce se mai gasea
pana in anii 2000 aruncat langa statia de autobuz din sat.
Urmatoarele fotografii provin dintr-un set realizat cu putin timp inainte de primul razboi mondial.



Reconstituirea stemei heraldie a familiei Bethlen, asa cum am desenat-o pentru emisiunea de timbre de mai sus.

Detaliu de pe relieful cu stema lui Alexius Bethlen

Banca cu steme heraldice ce se afla in trecut in curtea castelului.
Azi acest relief se afla la sectia de Istorie a Muzeului Brukenthal din Sibiu.


Schita desenului de la inceputul articolului...


Stema din stuc, pe tavanul uneia din incaperi.

Capela, a carei minunata usa se mai gasea abandonata in 1991





Fotografiile prezinta un decor relativ sobru, fara opulenta, tipica pentru
resedinta de la tara a unui aristocrat ardelean de la inceputul veacului 20.



Multe din elementele de mobilier au ajuns dupa nationalizare, la Primaria din Sighisoara,
la muzeul local sau la unii particulari...

As fi curios sa aflu unde afla aceste tablouri. Sobele au fost sigur distruse deoarece eu am mai gasit prin '91 fragmente imprastiate prin subsol...



Lacul rotund, abia vizibil in anii '90. Curatat, de frunze si pamant, el este azi iarasi vizibil. In dreapta niste pietre funerare despre care nu stiu mare lucru (vezi si mai jos).



Film documentar in lb maghiara despre castelele din Transilvania. Bun! Subtitrat in romaneste!!! RETROPOLISZ
Vezi http://www.youtube.com/watch?v=_l9Q2XCGXJk&p=2AA5C4299AB5BB8D
http://www.youtube.com/watch?v=aLNqmXTwkQo&p=2AA5C4299AB5BB8D

37 de comentarii:

Arhitect Peisagist Alexandru Gheorghe spunea...

Super imaginile, inca o postare extraordinara,asteptam asteptam...
Gradina pare foarte interesanta, duce spre stilul romantic englezesc, iar plantele foarte interesante. In prima imagine cu banca, in prim plan si nu numai este o planta care sincer pare exotica o specie care daca nu ma insel e numeste Monstera deliciosa, ceea ce imi spune ca aveau acolo spectii aduse de departe si care poate se gaseau in mai putin de 10 locuri in Romania. Cat despre castel...clar intra acolo alaturi de Castelul Huniazilor, Kendeffy samdp. Felicitari!

Arhitect Peisagist Alexandru Gheorghe spunea...

Super imaginile, inca o postare extraordinara,asteptam asteptam...
Gradina pare foarte interesanta, duce spre stilul romantic englezesc, iar plantele foarte interesante. In prima imagine cu banca, in prim plan si nu numai este o planta care sincer pare exotica o specie care daca nu ma insel e numeste Monstera deliciosa, ceea ce imi spune ca aveau acolo spectii aduse de departe si care poate se gaseau in mai putin de 10 locuri in Romania. Cat despre castel...clar intra acolo alaturi de Castelul Huniazilor, Kendeffy samdp. Felicitari!

Arhitect Peisagist Alexandru Gheorghe spunea...

Super imaginile, inca o postare extraordinara,asteptam asteptam...
Gradina pare foarte interesanta, duce spre stilul romantic englezesc, iar plantele foarte interesante. In prima imagine cu banca, in prim plan si nu numai este o planta care sincer pare exotica o specie care daca nu ma insel e numeste Monstera deliciosa, ceea ce imi spune ca aveau acolo spectii aduse de departe si care poate se gaseau in mai putin de 10 locuri in Romania. Cat despre castel...clar intra acolo alaturi de Castelul Huniazilor, Kendeffy samdp. Felicitari!

Radu Oltean spunea...

Mersi peisagistule. Iti recomand o vizita acolo

Roxana spunea...

Foarte frumos castelul...l-am vazut acum 3 ani...si intr-adevar, paznicul e un adevarat ghid!

Test spunea...

Bravo pentru documentare si pentru "share"!

Anonim spunea...

Este cu adevarat un castel superb, pacat ca nu se restaureaza. O singura nedumerire am in legatura cu acest castel. Peste tot unde am citit despre el, se spune ca a fost preluat de stat prin nationalizare si retrocedat conform legii retrocedarii. Dar, jurnalistii care au facut investigatii (poate au luat parte si la procese), au scos la iveala faptul ca averile fostilor nobili maghiari au fost confiscate inainte de nationalizare pentru actiuni impotriva statului roman. http://www.ecomagazin.ro/judecatoria-reghin-a-dispus-retrocedarea-catre-urmasii-grofilor-maghiari-a-zeci-de-mii-de-hectare-de-padure/ . Probabil pe acest motiv, s-a refuzat initial cererea de retrocedare. Prin recurs si prin modificarea legii la propunerea UDMR, castelul a fost retrocedat fara a se mai tine seama ca fostii proprietari au luptat impotriva intereselor romanilor. Ei au parasit tara impreuna cu trupele hortyste, care au plecat dupa anularea Dictalului de la Viena. Ma intreb care este adevarul si cat este de corecta retrocedarea in aceste conditii.
In plus, daca ramanea in proprietatea statului, poate pana la aceasta data lucrarile de reabilitare ar fi fost terminate.
Referitor la acest castel, este "o comoara", care ar aduce bani frumosi turismului romanesc, dar ... asteapta zile mai bune.

Radu Oltean spunea...

@Anonim
Doar o mica parte din artistocratii ardeleni de origine magiara au fost implicati in ticalosiile razboiului si au fugit ulterior. Multi, precum cei de la Cris au ramas si au suferit de pe urma instaurarii comunismului.
Retrocedarea e buna cand s-a reparat o nedreptate si rea cand noul proprietar isi lasa monumentul sa se distruga (nu e cazul aici)

Anonim spunea...

Poate ai dreptate. Informatiile sunt putine. Despre Bethleni am citit si eu, chiar si familia mostenitoare a recunoscut intr-un interviu ca averile le-au fost confiscate inainte de nationalizare si de instaurarea regimului comunist. Ma opresc insa, pentru ca nu vreau polemica, dar am (inca) multe nedumeriri.
Dar sa speram ca justitia si-a facut datoria si a dat doar cui merita. Oricum castelul e foarte frumos, la fel si pozele vechi cu castelul si gradina. Merita vizitat. Ar fi bine daca s-ar restaura. Interesant este si castelul din Sanmiclaus. Avem castele frumoase, pacat ca nu sunt puse in valoare.

bogdan spunea...

un articol frumos despre un castel superb ce poate renaște... felicitări!
să sperăm că așa va fi. sunt multe locuri minunate ce ar avea nevoie de astfel de șanse, dar unele dintre ele au fost distruse iremediabil. în zona mea, CAP-ul a defrișat și arat un superb parc al unui castel, doar pentru că, spuneau ei, țăranii n-au nevoie de lacuri, alei și foișoare pentru relaxare :)

Radu Oltean spunea...

@Bogdan
Mersi de comantarie...
Unde este zona ta unde s-a intamplat distrugerea parcului?

Irina spunea...

Cred ca este vorba de lespedea funerara cu blazonul de alianta Bethlen-Varadi, creatie a atelierului din Sibiu al sculptorului Elias Nicolai. Informatia am gasit-o in ''Sculptura Baroca in Romania'' - Nicolae Sabau

fabitzu spunea...

Interesant. Am fost in zona de curand dar nu am stiut de castel. Oare sunt un ignorant? Trebuie sa vad asta.

Anonim spunea...

Este superb,ma bucur ca nu a fost lasat in paragina.Felicitari pentru acest articolo si nu numai

Anonim spunea...

Felicitări pentru imagini! Sunt foarte frumoase, la fel și locurile. În ce an ați fost acolo și ați făcut pozele?

Radu Oltean spunea...

@Matei
Cele mai recente imagini sunt din 2009. Dar am urmarit castelul de-a lungul a 2 decenii, din 1991, 1994, 1998, 2001, 2009...

ADRIAN spunea...

da, destul de discret accesul catre castel. am fost in urma cu cativa ani cand tocmai era pe cale sa fie retrocedat iar santierul era in stand-by. de fapt l-au cam umplut de betoane si in afara de ziduri parea ca nu prea mai exista prea multa autenticitate. din pacate ...
vegetatia din jur mi-aduc aminte insa ca era fantastica.

adriana spunea...

Radu,
pe unde treci si fotografiezi toate cladirile se prabusesc. sau sunt parasite.
ce concluzie tragem?

Anonim spunea...

Am citit undeva, dar nu mai tin minte unde, ca tablourile din castel ar fi fost duse la muzeele din Targu Mures si Sighisoara.

bogdan spunea...

zona de care povesteam este Turnu în județul Arad (http://ro.wikipedia.org/wiki/Turnu,_Arad) iar parcul de care povesteam era cel al castelului familiei Marczibanyi. din castel n-a mai rămas mare lucru - o singură anexă - căci acesta a fost distrus în 1938. iar din parcul de câteva hectare s-au păstrat doar câteva fotografii (împreună cu castelul) și niște foi cadastrale în care fusese făcut un plan al acestuia.

Radu Oltean spunea...

@Bogdan
Adica un castel care a disparut cam fara urma.

marius nadanec spunea...

Frumos articolul. Am fost acolo acu doi ani, dar m-am oprit la gardul de sarma,nestiind ca pot contacta si acolo "ghidul" din sat.Data viitoare.
Astept cu nerabdare articol despre Castelul Corvinilor si un afis frumos.
numai bine

mihaela spunea...

Buna Radu,imi plac toate articolele tale despre castele,conace,in general istoria si pentru ca ai mai multe cunostinte decat mine,te rog sa ma ajuti cu ceva.Vreau sa stiu mai multe despre familia Cretulescu si despre conacul din comuna Stefanesti de jos,judetul ilfov(conacul era situat in satul CRETULEASCA ,pe malul stang al lacului Pasarea).Daca reusesti sa gasesti si o fotografie a conacului ti-as fi recunoscatoare.Conacul a fost demolat acum sapte sau opt ani ,fiind intr-o stare de degradare foarte mare.Ultima mostenitoare Elena Cretulescu a parasit tara in timpul comunismului.Sunt convinsa ca vei gasi mai multe decat mine,abia astept

Radu Oltean spunea...

Mihaela
Dn pacate nu te pot ajuta caci nu urmaresc in mod special conacele din Romania cu atat mai putin cele din Valahia. Pur si smplu scriu despre cele pe care le-am vizitat si despre care am aflat ceva. Despre acest castel am adunat material timp de 20 ani.
Despre alte castele din Ardeal am poze dar nu scriu inca nimic caci nu am informati istorice. Eu nu lucrez la Monumente Istorice, nici la Arhitectura si adun cu greu informatiile.

Ana spunea...

Va felicit pentru aceste postari extraordinare legate de castele. Am si eu o mare rugaminte. Am de facut o lucrare despre castelele din judetul Mures si va rog tare frumos daca imi puteti trimite cate ceva din ceea ce aveti. Va multumesc tare frumos.

Razvan Constantinescu spunea...

Vai ce romantic si frumos arata chiar si asa trist si dezolat. Iti vine sa imbratisezi coloanele si sa iti pui urechea pe ziduri sa asculti voci din trecut. Ce suflet sa fi avut cei ce s-au pus cu ranga pe asa frumusete de cladire?
Cat despre cine il are acum si cum l-au obtinut...parca mai conteaza acum in muntele de nedreptati care s-au facut si dreptati care nu s-au facut? Daca ar fi sa dezproprietarim pe toti urmasii legionarilor... Macar de l-ar restaura acum ca l-au luat ca tot al frumoasei Romanii ramane, nu il pot duce nicaieri. Na!

Regele spunea...

Am vizitat si eu castelul. De fapt am descins in localitatea Cris, dupa ce, dupa o vizita la hanul Dracula, am aflat ca in acel sat se afla un castel care merita vizitat.Nu am putut patrunde insa in interiorul castelului. Ne-au intampinat la porti benare cu "ACCESUL INTERZIS.PROPRIETATE PRIVATA".Din ceea ce am observat din exterior, ne-am putut forma o prima parere despre fastul de odinioara al caselului.Si de asemenea,imbucurator este faptul ca se vad primele semne de restaurare.Insa si foarte multe balarii, ruine, lucruri lasate in paragina.Lucrarile ar trebui sa se miste mult mai repede, acum este vara , acolo ar trebui sa fie un santier febril, cu materiale de constructii, muncitori,ma rog sa se vada o activitate serioasa. Ni s-a parut ca totul se face foarte timid, cu pasi marunti, asa cum suntem noi obisnuiti.Pacat ca nu exista mai mult interes, sau poate mostenitorii nu sunt sustinuti suficient.Ce Dumnezeu, avem si noi in Romania, cateva,putine la numar fata de alte tari,monumente cu care ne-am putea lauda la straini, si acestea sunt lasate in paragina. Aceste monumente care ar putea schimba sau imbunatati putin imaginea tarisoarei noastre, si asa atat de prost vazuta peste hotare.

Dan Voiculescu ( doamne fereste, nu Felix) spunea...

Am fost in Mai anul acesta cu sotia la Danes , am stat o saptamana. Inevitabil am ajuns si la Cris. L-am gasit pe acel 'paznic'in buna dispozitie si dornic de comunicare. O enciclopedie. Cred ca am stat cu dumnealui vreo 4 ore. A meritat.
Pacat ca dintr-o lege ce s-a dorit reparatorie s-a ajuns la improprietarirea uneori nedorita a unor persoane care chiar nu stiu ce sa faca cu mostenirea. Ca aici. Un gard verde, o placa si gata!
SA mergeti langa Hateg, la Santamaria Orlea sa vedeti ce a ramas din castelul familiei Kendeffy ( Candea la origini). Adapost de haine sh. Pacat! Langa el se afla o ramasita dintr-o biserica reformata. Nu va puteti imagina ce potential turistic este in zona! Si cate ca acestea nu se gasesc in tara asta.
Drumuri bune si zile senine va doresc!

claudiu val spunea...

Minunat,domnule Oltean!Am citit cu incantare, fiindca m-am nascut la Cris (dupa o legenda de familie, chiar la castel, in 4 decembrie 1952). As putea folosi cateva informatii (doua-trei randuri) in viitorul meu roman?
Claudiu-Valeriu Contevici

Radu Oltean spunea...

@Claudiu
Folositi fara probleme...

Andreea spunea...

Multumesc pentru articolul extrem de bine documentat.A fost mana cereasca. Keep up to good work! P.S. - de-abia astept sa ajung acolo.

Andreea spunea...

Multumesc pentru articol. A fost mana cereasca. Keep up to good work! P.S. - intr-o saptamana voi vizita locatia :D

Dora Zamfir spunea...

Am vizitat chiar duminica acest castel,dupa un weekend petrecut la Sighisoara.Am dat peste acelasi domn care pazeste castelul,un om foarte destept,care cunoastea atat de multe.Ne-a dat pliante si in plus,ne-a povestit istoria castelului,lucruri pe care nu le gaseam in pliant,chiar daca nu era obligat.Intr-adevar,ne-a spus ca in parcul castelului se gasesc cateva specii de plante rare in Romania,din pacate nu imi amintesc decat de fagul rosu si ginko biloba.Ne-a incantat si cu legenda miresei din castel,cel putin asa se zice, ca in zilele mohorate de toamna se aude plansetul acesteia in castel.Un loc minunat,care din pacate si in ziua de astazi arata destul de rau..ar putea fi un obiectiv turistic extraordinar de vizitat! Dar am inteles de la dansul ca proprietarele,respectiv cele 3 surori Bethlen,se cam cearta intre ele pe aceasta tema si nici nu dispun de banii necesari pentru restaurare,dar incearca sa obtina niste fonduri de la investitori.Imi pare bine ca am reusit sa vedem aceasta frumusete a Transilvaniei si speram ca data viitoare cand il vizitam sa fim incantati de rezultatele restaurarii!Cum zicea si paznicul,e posibil ca peste cativa ani acolo sa fie un hotel,iar daca avem drum sa oprim sa ne amintim cum era odata!

Plecinlume spunea...

Intr-adevar, foarte frumos articolul si bogat in informatii. Unde il pot gasi pe paznicul care este si ghid? As vrea sa fac o excursie in zona Sighisoarei si vreau sa ajung si la Cris, la castel, dar chiar sa-l vizitez nu doar sa-l pozez de afara.

nelu spunea...

Am citit cu placere cam toate comentarilepe care le apreciez.Cunosc fuoarte bine castelul copilariei mele,ne jucam si luam sticlele colorate din vitrali.Castelul a fost confiscat in 1946 sa furat mai mult decit sa dus la vreun muzeu.tineri comunisti au scos in curte toate cartile,printre cele mai mari bibloteci din Transilvania,si leau dat foc.In castel a functionat G.A.S.ul.C.A.P.ul a functionat intro casa a sasilor deportatiin Rusia.Cunosc multe despre castel deoarece strabunicul meu a fost omul care sa ocupat de livada grofului.bunicul meu la 11 ai a devenit valet in casteliar mama mea a fost servitoare in castel

Anonim spunea...

Nu inteleg, in totalitate - exceptand subiectul articolului - de ce se deplange numai soarta castelului din Cris si, in general, al monumentelor istorice din Ardeal?!
Moldova este plina de grandioase conace distruse, iar culele din Oltenia stau sa cada. Multa lume nu a auzit de ele, iar statul nu este interesat sa se inceapa campanii de sustinere a renovarii lor. In schimb, in Ardeal se investeste si in astfel de obiective. Intreb retoric: De ce nu se investeste in restaurarea sistemului fortificat de aparare a Bucurestiului? Aceste lucrari genistice pot deveni nu numai obiective turistice, ci - dupa model francez - si muzee, hoteluri, restaurante.
Nu pot sa-mi raspund decat ca nu sunt bani pentru asa ceva, ca in Transilvania.
Aveti alt raspuns?
Calator prin tzara mea

Radu Oltean spunea...

Călător prin țzara lui- Este vorba de raritatea, vechimea și vașparea artistic-arhitecturală mai ridicată a unor monumente din Ardeaș. Însă sunt destui care deplâns paragina multor cule din Oltenia sau a unor hanuri vechi si ff valoroase din Moldova. Nu mai zic de inventarierea facuta de un tip din Craiova a conacelor de sat lăsate in paragina - un dezastru. Însă dincolo de asta, Castelul de la Cris, construit pe dupa 1600, este cel mai frumos exemplu de arhitectura renascentista de inspiratie italieneasca din SArdeal. E ca si cum ar fi in paragina palatul de la Mogoșoaia sau Herești și te-ai mira de ce le depalngem.