Toată lumea o cunoaşte. Este situată în centrul oraşului, la Universitate, iar atunci când aştepţi troleibuzul, probabil stai cu spatele la ea. Poate că nu mai atrage atenţia, deşi a fost recent curăţată de depunerile acumulate pe bronz de-a lungul a câteva decenii. Este, fără îndoială, una dintre cele mai frumoase statui în stil clasic din secolul al XIX-lea, din Capitală.
Într-o perioadă în care România (Principatele Unite) făcea eforturi în a-şi redescoperi identitatea şi istoria, românii au hotărât să ridice un monument, demn de o capitală europeană. Ideea era mai veche. Încă din paşopt, revoluţionarii doriseră ridicarea a trei statui în Bucureşti: lui Mihai Bravu, Gheorghe Lazăr şi lui Tudor Vladimirescu. În 1865, la Primăria Bucureştilor se discută realizarea unei statui ecvestre a voievodului. Antreprenorul francez Alfred Godillot (vezi articolul Hala Unirii) era partener al Primăriei şi fusese contactat în vederea realizării unor amenajări şi modernizări edilitare.
În aceeaşi perioadă, maiorul Papassoglu şi Bolintineanu prevedeau realizarea unui proiect grandios şi utopic la Mănăstirea Mihai Vodă (cam ruinată la acel moment). Proiectul cuprindea o amenajare complexă a dealului Mihai Vodă şi construirea unui mausoleu romantic pentru păstrarea craniului lui Mihai Viteazul şi o statuie.
Alfred Godillot propune şi el realizarea unei statui ecvestre a voievodului, mai ales că avea relaţii în Franţa şi îl cunoştea bine pe sculptorul Albert-Ernest Carrier-Belleuse. Discuţiile între Primărie, Ministerul Lucrărilor Publice, Comitetul Amicilor Bellelor-Arte, Godillot, Carrier-Belleuse au ca rezultat finalizarea în 1873 a statuii, care este adusă de la Paris la Bucureşti împreună cu soclul de marmură, fiind a doua statuie publică din Bucureşti şi prima ecvestră. Documentarea i-a fost trimisă sculptorului de către A. Odobescu şi Th. Aman.
Ministerul Lucrărilor Publice se va adresa apoi, tot în acea perioadă, Societăţii Amicilor Bellelor-Arte pentru a hotărî locul de amplasare a noii statui a voievodului. Mulţi ar fi dorit la Mihai Vodă, pe deal. Carol doreşte, însă, aşezarea statuii în faţa Palatului Universităţii.
Adevărul e că la acea vreme Bucureştii nu prea aveau statui publice, cu excepţia statuii de marmură a spătarului M. Cantacuzino de la Colţea (nota bene - e cea mai veche din oraş!!), opera lui Storck, şi a unui kitschuleţ de serie în Piaţa Sf. Gheorghe, reprezentând-o pe Artemis.
|
Statuia Bernardo O'Higgins - Santiago de Chile (Chile) |
Statuia gen. Manuel Belgano - Buenos Aires (Argentina); remarcati asemanarea cu calul lui MV din Bucuresti |
Portretul lui Albert-Ernest Carrier-Belleuse (1824-1887). Sculptură de A. Rodin |
Locul statuii lui Mihai nu este unul oarecare. Pe acel loc, încă din veacul al XVI-lea, se afla Mănăstirea Sf. Treime (Sf. Sava). Această mănăstire a fost rectitorită de Şerban Cantacuzino, care împreună cu fratele său, Constantin, a înfiinţat prima Academie de la Sf. Sava (1680), numită astfel de popor deoarece era închinată bisericii Sf. Mormânt sau a Domnului Savaot.
Domnul Savaot este o latinizare a ebraicului Elohei Tzvaot, adică „Dumnezeul armatelor” din cer (stelele şi luna), de pe mare (toate vietăţile din mare) şi de pe pământ – [informaţie primită de la un cititor...]
(după planul Borroczyn-1847)
Singurele fotografii cunoscute ale bisericii Sf. Sava. Sus este un detaliu al unei panorame realizate de L. Angerer în 1856 de pe acoperişul Teatrului Naţional. Este foarte valoroasă deoarece, pe latura de nord a bisericii, se vede şi Academia Sf. Sava. Deasupra este tot un detaliu dintr-o poză panoramică a lui C. Pop de Szatmari, realizată din turnul Colţei. Noua Academie (Universitatea) este nou construită, iar biserica Sf. Sava îşi trăieşte ultimele zile. UPDATE: Săpăturile arheologice realizate pentru construirea parcării subterane au relevat temeliile bisericii Sf. Sava, exact unde am sugerat eu folosind planul Borroczyn |
Între 1848-1870 se dărâmă toate clădirile mănăstirii, ultima fiind biserica, care apare stingheră în două fotografii (vezi mai sus). Pe locul vechii Academii se construieşte actuala Academie (azi Universitatea), ceva mai mică decât cea de astăzi şi nemansardată, după proiectul arhitectului Alexandru Orăscu.
După Teatrul Naţional construit cu puţin înainte (1852) era a doua mare clădire din Bucureşti. O a treia va fii Hala Mare.
De-a lungul Academiei s-a tăiat un bulevard foarte lat, numit atunci B-dul Academiei, dar care ţinea doar cât ţinea şi clădirea. Abia în anii ’80 ai veacului al XIX-lea se va prelungi către Cişmigiu, fiind numit apoi B-dul Elisabeta. Datorită lăţimii acestui bulevard, a noii statui construite şi a balconului Academiei, pe aici se organizau majoritatea paradelelor şi defilărilor bucureştene.
Statuia a fost construită foarte aproape de locul unde s-a aflat altarul bisericii Sf. Sava, nefiind chiar pe locul altarului, aşa cum s-a crezut. Domnul arheolog Panait mi-a arătat unde s-au identificat resturi ale vechilor ziduri cu ocazia unor săpături mai vechi. Am auzit, tot de la domnul Panait, că ar exista o intenţie de a se marca temeliile vechii biserici în pavajul actual. Ar fi grozav!
[Acest articol a fost scris cu câţiva ani înainte de construirea parcării subterane, care a distrus complet toate ruinele Academiei de la Sf. Sava şi parţial pe cele ale bisericii.]
În septembrie 1877 sunt aduse trei tunuri otomane capturate de trupele de vânători în cursul luptelor de la Griviţa. Domnitorul, aflat pe front în Bulgaria, hotărăşte să fie aşezate la statuia lui Mihai Viteazul. Festivităţile prilejuite de această ocazie sunt prezidate de regina Elisabeta (gravura de mai sus).
Un an mai târziu, în ziua de 8 octombrie 1878, la mai puţin de un an de la căderea Plevnei, se organizează intrarea solemnă a trupelor române în Bucureşti. Carol depune o coroană de flori la statuia lui Mihai Viteazul. Sunt aduse 12 dintre cele 64 de tunuri capturate de la turci în timpul Războiului de Neatârnare, fiecare tras de patru cai. Cele două tunuri vor flanca statuia timp de mulţi ani, până în 1916, când Bucureştii sunt ocupaţi de trupele germane, însoţite de armate bulgare şi turceşti. Turcii îşi iau tunurile înapoi. Probabil cu acea ocazie este distrus şi frumosul gard din fier forjat care înconjura statuia.
În 1881, cu ocazia încoronării lui Carol I ca rege al României proaspăt independente (10 mai), se organizează o mare paradă a breslelor. Regele şi regina privesc, de lângă statuia lui Mihai Viteazul, defilarea celor 43 de care simbolice.
Imagine panoramică din Universitate către statuie în anii de după Războiul de Neatârnare (ruso-româno-turc, 1877-1878). Remacaţi în stânga spatele palatului Suţu iar în spatele statuii serele primei grădini botanice din oraş
Faţada Universităţii lovită de bombele germane în perioada 25-26 august 1944. În timpul războiului corpul principal al Universităţii a fost grav avariat și demolat, pentru ca apoi, la începutul anilor 70 să fie refăcut. Foto Willy Prager |
În legătură cu acea legendă urbană că, iniţial, această sculptură ar fi fost statuia Ioanei d’Arc…
Este o prostie uriaşă scornită de nişte ignoranţi care nu pot deosebi o armură de veacul al XV-lea de una de sfârşit de secol al XVI-lea. Armura voievodului este foarte bine documentată (francezii nu ar fi greşit niciodată), şi nu există nicio îndoială că a fost concepută de la început ca fiind a lui Mihai Viteazul.
Deşi legenda are o umbră de adevăr, aceasta este legată de cal, nu de Mihai. În atelierul lui Belleuse exista o machetă a unei statui a Ioanei d'Arc. Forma şi atitudinea calului din acea machetă se pare că au fost folosite atât la statuia lui Mihai Viteazul, cât şi la cea a generalului Manuel Belgrano din Buenos Aires, aşa cum am menţionat mai sus.
Legenda a apărut deoarece bucureştenii nu mai văzuseră o armură şi au fost surprinşi de aparenta talie subţire pe care părea să o aibă voievodul din cauza pieptarului de fier. „E o talie de femeie!” s-or fi gândit cârcotaşii epocii. Dar ce femeie s-ar fi îmbrăcat în armură? Ioana d'Arc a venit aproape instantaneu pe buzele tuturor, mai ales că sculptorul era francez! „Am fost înşelaţi!”, şi-or fi imaginat stupizii bucureşteni care oricum nu diferenţiau o armură gotică de una de sfârşit de Renaştere.
Faptul că Ioana d'Arc nu ar fi purtat niciodată ceva în mâna stângă (crucea sau steagul Franţei) sau alte argumente logice şi fireşti nu i-a convins. Legenda s-a perpetuat peste vremuri şi o întâlnim – surprinzător – chiar şi azi, la mulţi bucureşteni semidocţi.
În plus, un semn de circulaţie de dimensiuni considerabile a fost instalat într-un mod nepotrivit, fiind betonat solid şi foarte vizibil chiar în faţa (uşor spre stânga) statuii lui Mihai Viteazul. Un astfel de stâlp ar trebui mutat cât mai curând într-o zonă care să nu afecteze perspectiva asupra monumentului, pentru a păstra estetica şi simbolistica locului.
[PS: Situaţia s-a schimbat semnificativ după construirea unei parcări sub această zonă. Întreaga piaţă a statuilor a devenit pietonală şi a fost acoperită cu un ciment alb care creează un disconfort vizual în zilele însorite. Practic, locul s-a transformat într-un deşert urban, total neprietenos ziua, mai ales vara, fiind lipsit de umbră sau copaci. În schimb, pe acest spaţiu se organizează frecvent bâlciuri şi iarmaroace. Din păcate, niciuna dintre cele patru statui nu mai este amplasată pe vechiul loc.]
40 de comentarii:
Statuia revitalizata a fost reinaugurata de Videanu si primarul Romei. Maxima mandrie. Pacat de stalpul ala pus fix langa statuie. Nu mai poate fi pozata cum trebuie.
Corpul central al Universitatii a fost refacut in mod execrabil de comunisti, frontonul e absolut banal. Deh, avea deasupra lui o acvila incoronata, iar pe basorelief nici nu stiu ce era reprezentat. S-a pastrat totusi basorelieful de pe corpul din spate, din fericire.
Da, era misto fatada Universitatii inainte de bombardament. Nici eu nu stiu cine a facut statuile din fronton si nici ce reprezentau. Frontonul dinspre Arhitectura e interbelic (parca Paciurea e implicat dar nu-s sigur).Bine macar ca a fost refacuta in anii 50. Ai vazut ce a patit Teatrul National...
Niste vulturi faini se mai pastreaza la cupola spitalului Coltea.
apropos de Universitate, nu ne arăţi (dacă ai) şi nişte imagini de dinainte de ridicarea facultăţii de istorie?
1. Mihai Viteazul este corect
2. Fragmente din basorelieful de pe frontonul Universităţii se păstrează în curtea Muzeului Storck
3. În noiembrie 1918, familia regală nu s-a întors în Bucureşti de la Alba Iulia, ci de la Iaşi, ÎN TIMP CE la Alba Iulia se proclama unirea Transilvaniei cu vechiul Regat.
Excelent articolul, şi mare păcat de cum e amenajat azi spaţiul...
Madalin
Multumesc mult pentru atentionari. O sa corectez si o sa ma duc sa fotografiez si statuile de la Muz. Storck de care habar nu aveam (de statui nu de muzeu). Orasul asta nu inceteaza sa ma surprinda si sa faca sa ma minunez...
puteţi corecta şi "o armură de veac 15 de una de sfârşit de 17" - e vorba de 16 defapt, v-a scăpat fără să vă daţi seama :)
sLegenda urbana - documentata - spune ca armura si chipiul nu sunt facute de Albert Ernest Carriere de Belleuse. Ai vazut statuia din spate? Nu ti se pare ca Mihai Viteazu are talia prea supla pentru un barbat? Picioarele scurte si subtiri... Este un corp de barbat usor efeminat.
valentina
Daca ai fii studiat o armura (un pieptar mai precis), indiferent de secol(15-17) ai fii observat ca sunt extrem de bombate peste piept si inguste in talie. De fapt talia "vine" la pieptare mai sus de talia anatomica. De aceea apare iluzia la orice costum de cavaler/soldat medieval sau din Renastere ca are talia mult prea subtire. iar costumul este corect documentat. Am vazut multe (vreo 5) statui ale Ioanei d'Arc si intodeauna e imbracata conform epocii in care a trait (armura de inceput de veac 15).
E posibil sa ai dreptate. Eu am citit un articol care demostra exact contrariul. Demostratia se baza pe proportiile corpului, pe fizionomia lui Mihai Viteazu si pe un asa-zis scandal din epoca care a fost musamalizat. Daca nu ma insel erau citate cateva documente inedite acolo. De aceea am crezut aceasta ipoteza, si inca o mai cred... Pentru ca o armura poate fi realizata fara prea mare dificultate. Orice statuie poate fi modificata, diferentele ramanand aproape insesizabile.
Daca te intereseaza...articolul a fost scris prin 2000 de Ruxandra Dreptu - istoric de arta, de la MNAR.
Si sa nu uit...felicitari pentru blog. Cred ca este unul dintre cele mai bune bloguri pe care le-am vazut pana acum.
Mersi pentru felicitari. Imi pica bine.
Chiar as fii interesat despre acel articol de care-mi spui. Eu am citit altceva in cartea Ioanei Beldiman "Sculptura franceza in Romania (1848-1931)". Ceva de genul ca " in atelierul lui Belluse era o macheta de ipsos a unei statui a Ioanei d'Arc, statuie ce a fost luata ca model ca pozitie a calului". Poate si ca o vaga atitudine a calaretului desi atitudinea lui MV e data de barda din mana STANGA si nu cred ca Ioana tinea spada in stanga. sau poate avea vreo flamura. Oricum ar fii sunt prea putine congruente. as vrea sa vad argumentele pro.
O sa caut articolul, il scanez si ti-l trimit. Din pacate se gasesc foarte putine informatii despre sculptura monumentala din spatiu public din Romania. Eu caut de cativa ani informatii despre Monumentul Lahovary facut de A. Mercie.
Exact!
cauta cartea Ioanei Beldiman scoasa de editura Simetria scoasa in 2005. Eu am gasit-o la Bookfest. Sunt 2 volume cu o tinuta de exceptie. Poate o veti gasi la toamna la Targul Gaudeamul sau cautati-le sediul. Cartea e foarte documentata si trateaza inclusiv statuia lui Lahovary.
Am citit cartea Ioanei Beldiman. Se gaseste la Libraria Eminescu. Am citit si Petre Oprea "Incursiuni în sculptura românească sec XIX şi XX". Am vrut sa-mi fac licenta pe statuie din spatiul public...dar nu am gasit suficiente iformatii. Chiar daca am facut alceva, inca mai caut si ma intereseaz foarte mult subiectul.
M-am hotarat sa-mi scriu dizertatia de masterat despre statuile din Bucuresti din ultimii ani (dupa Revolutie). Si o sa fac probabil si o trecere in revista a ceea ce s-a facut pana acum. De data asta nu am de gand sa mai dau inapoi din cauza lipsei de informatii.
Uite cum ti-am transormat blog-ul in chat. Scuze..
nu-i problema.Vezi ca am adresa de mail la inceputul blocului sau pe site-ul meu de prezentare www.historyarts.ro
scrie-mi acolo si mai vorbim. Mi se pare foarte interesant un studiu despre sculptura monumentala post 90.
"...numită astfel de popor de la faptul că era închinată bisericii Sf. Mormânt sau a Domnului Savaot".
Domnul Savaot este o romanizarea a ebraicului "Elohei Tzvaot" adica "Dumnezeul armatelor" din cer (stelele si luna), de pe mare (toate vietatile din mare si de pe pamant.
@Roy
Iti multumesc foarte mult pentru explicatie. O sa razi dar oricat am cautat pe Net explicatia cuvantului Savaot nu am gasit-o. Cuvantul aparea intr-o gramata de de texte ale tot felul de bigoti dar nici unul nu explica ce inseamna. Sunt convins ca multi habar nu au (cum nu am avut nici eu) dar il folosesc asa, in mod traditional. Multumesc inca o data...
http://antiqbooks2000.blogspot.com/search/label/Engravings
mai, foarte misto postul si blogul in general, dar ai o reala problema cu verbul "a fi".
sper sa nu mi-o iei in nume de rau.
@add
Da, ai dreptate. La primele postari mi-a intrat -aberant- in reflex sa scriu fii in loc de fi. Nu inteleg de ce. Atrage-mi atentia puctual sa corectez. Nu ma supar, dimpotriva...
Abia acum am vazut c-ai scris aici ca statuia lui MV e cea mai veche din bucuresti. Si-atunci spatarul de peste bd.Bratianu ce-o zice ?
Sau Karl Storck, ce crezi ca murmura acolo-n barba, hihihi ?
RADU,cea mai mare profanare a statuii lui Mihai Viteazul s-a petrecut de ceva vreme.Treceam prin spatele statuii,observand ca cineva a pus sub cal ,scuza-ma de expresie "rahat"-balega de cal,acoreind-o cu o bucata de celofan.Rusine celor ce fac aceste profanari.NU cred ca a observat multa lume,insa trebuie sesizata Polita,Ministerul de Cultura ,etc.Cred ca sunt destule camere video in zona astefl incat sa-l fi surprins pe cel ce a comis aceasta tampenie.
You wrote :
"Alfred Godillot propune şi el realizarea unei statui ecvestre a voievodului, mai ales că avea relaţii în Franţa şi îl cunoştea bine pe sculptorul Albert-Ernest Carrier-Belleuse. Discuţiile între Primărie, Ministerul Lucrărilor Publice, Comitetul Amicilor Bellelor-Artelor, Godillot, Carrier Belleuse au ca rezultat finalizarea în 1873 a statuii care este adusă de la Paris la Bucureşti împreună cu soclul de marmură, fiind a doua statuie publică din Bucureşti şi prima ecvestră. Documentarea i-a fost trimisă sculptorului de către A. Odobescu şi Th. Aman."
The french foundry is Val d'Osne (Paris- Osne-le-Val in Haute-Marne) who realised a lot of monuments in the world.
A. Godillot was an shareholder of this factory.
It is important to zomm on this economic history.
@Dominique
Thank you very
much for this information!
http://images.google.com/hosted/life/l?q=romania+source:life&prev=/images%3Fq%3Dromania%2Bsource:life%26start%3D72%26hl%3Den%26sa%3DN%26ndsp%3D18%26tbs%3Disch:1&imgurl=8fdbd8e0d2a53462
Trimit acest link in ideea ca poate va intereseaza. Il postez aici, desi nu e un comentariu la subiect, ci doar pentru ca nu am stiut unde sa il trimit d-lui Oltean. Cu stima, si rugamintea de a-l sterge indata ce il primiti Dan Clinci
@dan
Mersi mult Dan, dar iti dai seama ca stiam de arhiva Life!
va trimit un link in loc de comentariu
http://www.mediafax.ro/social/oprescu-vom-incepe-lucrarile-la-prima-parcare-subterana-in-zona-pietei-universitatii-5451426
Fara cuvinte, domnilor!
Exact cum ma asteptam, cineva imi confirma ca acu 2 zile muncitorii au dat peste ziduri medievale la universitate... si ca au inceput sa le distruga !!!
Haideti sa luam atitudine in al 13-lea ceas
Salut, Radu! Felicitări pentru blog! Studiez fotografia și m-ar interesa sa aflu dacă nu cumva aceasta statuie este cea mutata lângă Palatul Parlamentului, în parcul Izvor? Mersi mult!
@Skirtos
Bineinteles ca e vorba de aceeasi statuie. A fost mutata provizoriu pana la finalizarea constructiei unei parcari subterane.
Cam multe abateri de la gramatică, domnule bloger!Reflexul justificativ nu este credibil. Mai curând,cred că totul vine dintr-o stăpânire precară a gramaticii române - chestiune nu tocmai onorantă pentru oricine se încumetă să scrie pentru public.De altfel, şi eroarea iniţială, potrivit căreia familia regală ar fi revenit în Bucureşti venind de la Alba Iulia, demonstrează scăpări pardonabile pentru un bloger, dar deloc scuzabile pentru oricine încearcă să dea altora lecţii.Şi încă o nelămurire: de ce toate comentariile trebuie să fie aprobate?!...
@Ardelean
Greseli, fiindca scriu "la prima mana". Nu am timp sa corectez...
Oamenii nu s-au plans. Oamenii inteligenti bineinteles. mai apar cidati carora le pute totul...
Nu stiu cu ce ocazie am scris despre venirea familiei regale de la Alba Iulia la Buc. Adu-mi aminte.
sau mai bine lasa.
Imi selectez comentariile (rar) fiindca exista nebuni pe net, care injura spurcat, asa aiurea...
notorietatea lui belleuse în procedeul"prelucrării" statuilor este recunoscută chiar de muzeul rodin!
"Carrier-Belleuse était devenu un spécialiste dans l'art de transformer ou de combiner ensemble des moulages d'oeuvres existantes, faisant naître ainsi de nouveaux groupes de personnages sans grand effort. La paresse, on le sait, est la mère de l'invention.
Rodin s'inspira de cette méthode et cet apport important de son séjour chez Belleuse marquera une partie importante de sa production".
Rodin/Carrier-Belleuse extrait de www.musee-rodin.fr
aşa că indignarea protocronistă cu privire la statuia lui mihai viteazul ar trebui domolită - asta pentru cine nu consideră adevărul doar un accesoriu nesemnificativ.
Felicitari pentru blog, domnule Oltean. Minunata si rarisima pasiunea pentru istorie, monumente, pentru corectitudinea informatiilor si varietatea conexiunilor pe care le faceti intre teme, subiecte, surse de informare...
Nu va faceti prea mari probleme pentru micile "poticneli" in utilizarea corecta sau eleganta a limbii. Departe de a le amenda, departe de a minimaliza necesitatea corectitudinii limbajului utilizat pentru un public larg, nu cred ca va poate acuza nimeni de greseli frecvente sau majore in situatia data: am inteles ca scrieti direct, fara corecturi si prefer sa citesc mai multe texte postate rapid decat foarte putine si foarte "elaborate". Inca o data, felicitari.
A-s dori sa stiu daca acea statuie cu mihai viteazul se mai afla in bucuresti pentru ca in giurgiu de ceva vreme a aprut una identica si nu stiu daca este una si aceeasi
@Statuia din Giurgiu e o copie. Daca ai fi dat o cautare ai fi gasit usor aceasta informatie. Eu am gasait-o in 5 min, dupa ce am primit comentul tau. Mda, interesant!!!
Interesant articol! Aveți unul dintre cele mai interesante bloguri pe care le-am citit până acum. Ce părere aveți despre mutarea statuilor de la Universitate în parcul Izvor și despre noul decor din jurul statuii? Adriana C.
Adriana C-Am o parere prosta despre mutarea statuilor, despre faptul ca nu au fost reasezate pe acelasi loc, ca Piata formata in jurul lor a fost prost amenajata, fara respectarea proiectului initial si muulte altele...
Felicitari, tinere pentru ca ne impartasesti din pasiunea ta, sunt imagini inedite si chiar nu stiam istoria statuii.
Astept cu nerabdare ca barda lui Mihai Viteazul sa cada peste stalpul care obtureaza imaginea statuii.
Singura carte, ce mi-a ajuns sub ochi,atotcuprinzatoare despre istoria Bucurestiului, este PODUL MOGOSOAEI de Gh.Crutescu.
Fii pe pace, fi cu noi(doua exemple de folosirea a doi "i", la care esti putin corijent. Ar fi pacat ca o greseala asa de mica sa-ti umbreasca munca de
documentare.
Elidor
Trimiteți un comentariu