Precizare: din motive de neinteles (de mine) acest articol are unele erori legate de marimea si forma fonturilor. V-am spus ca sa nu va mirati de ce textul e cand mare, cand mic... Incercand sa il rezolv am pierdut si comentariile si bara din stanga. Daca stie cineva cum de am pierdut informatiile din stanga paginii...
Unul dintre cele mai vechi si mai valoroase monumente din Bucuresti a suferit recent o lovitura de gratie. D-l Pipiddi a scris inca de anul trecut un articol in Dilema Veche :
Portretul domnitorului Barbu Stirbei (domn al Tarii Romanesti intre 1849-1854-1856). Portret al unui pictor anonim din galeria Muzeului National de Arta-Bucuresti
Rezultatul care ar fi să încununeze achiziţia şi manevrele menite să o extindă a putut fi văzut, ca machetă, la Expoziţia Anuală de Arhitectură de anul trecut: un lanţ de clădiri cît un munte, care va împresura şi domina palatul Ştirbei.[...]Ce ar fi fost dacă destinaţia de muzeu ar fi fost păstrată, fireşte, plătind o chirie negociabilă? Poate chiar un muzeu al Ştirbeilor, familie care a lăsat o urmă adîncă în istoria acestei ţări.". Tot articolul (interesant) aici.
Recent insa asediul asupra ansmblului a fost dezlantuit. Absolut toti factorii de decizie care ar fi putut salva gradina si anexele palatului au tacut, s-au facut ca ploua sau au colaborat cu "investitorii". Istorici si arhitecti au sarit in sus dar degeaba. Voi selecta dintr-un excelent raport scris de arh.Adrian Balteanu in ianuarie 2009:
Curtea dinspre Calea Victoriei al palatului Stirbei, in care se remarca corpul de garda in forma de templu antic. Demolat in anii 30 pentru largirea Caii Victoriei
Palatul era conscut de protipendata secolului al XIX-lea, şi de la începutul secolui al XX-lea pentru balurile ce se ţineau aici. Un exemplu de astfel de bal este cel care a avut loc în seara de 22 iunie 1843 în cinstea prinţului Albert, fratele regelui Frederic Wilhelm al IV-lea al Prusiei, şi cumnat al ţarului Nicolae I, aflat în vizită în Bucureşti. Pentru ultima treime a secolului Constantin Argetoianu nota: „Balul Ştirbey era cel mai select al sezonului.
Bal la palatul Stirbei - gravura de Charles Doussault
Situatia zonei palatului Stirbei la 1847. Viitoarea Cale a Grivitei pornea din Podul Mogosoaiei avand in stanga Palatul Stirbei si la dreapta palatul Romanit, prima din cele 3 corpuri ce formeaza azi Muzeul Colectiilor. "In spatele Palatului Stirbei se intindea un frumos parc, cu fata spre str. Manea Brutarul. Parcul era impodobit cu cascade, grote, iar interiorul era mobilat cu un lux rafinat. Plafoanele erau pictate, sobele monumentale erau aduse de la Vien si din Lombardia "(din Nicolae Vatamanu-Odinioara in Bucuresti).
Complexul palatului a rămas în posesia familiei Ştirbei pînă în 1948, cînd are loc naţionalizarea. Atunci bunurile spre str. Banului şi pivniţele (inclusiv cea a palatului) revin Intreprinderii de industrializare a vinului. La sfîrşitul deceniului 5, începutul celui următor au loc distrugeri însemnate ale decoraţiei interioare a palatului. Între 1954 - 1977, în palat este găzduit Muzeul de Artă Populară. La începutul anilor, se deschide Muzeul Ceramicii şi Sticlei, ce va funcţiona pînă în 1994. În 1988, aici se organizează prima ediţie a Salonului anual de sticlărie şi ceramică.
Poate cea mai importantă componentă a complexului palatului este spaţiul liber, curtea de onoare din faţa palatului şi grădina din spatele acestuia. Ambele apar încă de la început. Curtea de onoare a s-a diminuat prin alinierile succesive ale Căii Victoriei. De menţionat că aceste alinieri au lăsat spaţiul necesar, de respiraţie, palatului.
Corpul semicircular al grajdurilor aflat pînă să fie demolat recent pe parcela Calea Victoriei 109, este anterior anului 1899 (apare în cadrul documentării prima dată pe Planul Oraşului Bucuresci, 1895 – 1899).
În 1965 arhitectul Horia Teodoru, preşedintele Comisiei DMI, analizînd propunerea demolării clădirii grajdurilor Palatului Ştirbei în cadrul ei afirma: „Arhitectura grajdurilor şi a remizei reprezintă unicat în Bucureşti şi are deci importanţa sa ca tip de construcţie civilă facând parte integrantă din ansamblu. Clădirea Grajdurilor trebuie păstrată”, aceasta fiind şi punctul de vedere final adoptat de Comisia DMI [C.Mucenic, 70].
Azi ele nu mai exista...
Pivniţele. Palatul a avut încă de la început un subsol boltit de înălţime crescută folosit pentru depozitarea vinului de pe podgoriile familiei Ştirbei. Producţia şi comercializarea vinului a fost una dintre activităţile economice ale familiei Ştirbei. Probabil între 1920-1930 se construiesc pivniţele pe două niveluri spre strada gen. Budişteanu şi o galerie de legătură între acestea şi vechile pivniţe ale palatului."
La sfirşitul lunii noiembrie 2008 mare parte din clădirile aparţinînd complexului Palatului Ştirbei au fost demolate.
Toate cele patru imobile se află pe teritoriul PUZ-Zona protejată 16 – Calea Victorie, zona 16 este inclusă în tipologia Strada - simbol a orasului, şi face parte din categoria Zone protejate cu valoare ridicată şi grad de protecţie maxim, unde „trebuie protejate valorile arhitectural-urbanistice, istorice şi de mediu natural în ansamblul lor: trama stradală, fondul construit, caracterul şi valoarea urbanistică. [...] În aceste zone sînt permise intervenţii care conservă şi potentează valorile existente.” Este posibil ca acest PUZ să fi fost înlocuit prin aprobarea PUZ Traseu Cultural Calea Victoriei, cu mult mai permisiv în ceea ce priveşte intervenţia.
Anexe demolate in noiembrie-decembrie 2008
Directorul DCCPCN-MB, Ştefan Damian, făcea, potrivit ziarului Adevărul şi a postului Realitatea TV următoarele afirmaţii “beneficiarul a venit cu studii istorice, prin care a demonstrat că imobilele nu sunt valoroase” şi construcţiile demolate erau „erau nişte betoane turnate otova”
A se compara aceste afirmaţii cu următoarele: nişte studiile istorice complete ar fi trebuit să observe faptul că imobilul din Str. Budişteanu 17 este un monument istoric; doar dintr-o schiţă de studiu ca cea de mai sus se observă faptul că reţeaua subterană a Palatului Ştirbei nu era lipsită de valoare; clădirea grajdurilor era considerată de specialişti a fi unicat în Bucureşti; clădirea de pe parcela Budişteanu 17 şi era trecută în Lista Monumentelor Istorice ca fiind de sfîrşit de secol al XIX-lea.Gropi uriase s-au sapat in curte fara a se fi facut minime sondaje si descarcari arheologice. Cand Muzeul de Istorie al Bucurestilor s-a sesizat a fost prea tarziu. Dar nu stau "baietii destepti" intr-o amenda amarata.
Fostul Ministr al Culturii şi Cultelor, Adrian Iorgulescu afirma într-un articol din Adevărul: „anexele erau în ultimul hal, iar acum depinde de Comisia Naţională a Monumentelor Istorice dacă va da avizul construirii, deşi acolo zona este protejată.” „Anexele erau în ultimul hal”, afirmaţie irelevantă. Există la nivel internaţional o mulţime de monumente istorice din care au mai rămas doar cîteva pietre şi pe care nimeni nu se gîndeşte să le declaseze sau demoleze din această cauză..."
Cariatidele de fatada Palatului s-au desprins de sub console.
Se scufunda palatul din cauza lucrarilor?
Si aici un articol din ziarul Adevarul,
cat si un articol semnat tot de dl Andrei Pipiddi "Se dărîmă încă un monument istoric"
Chiar nu mai exista decat ticalosi si lacomi in Bucuresti?
MMMmmm! Ce frumusete de teren in buricu targului! Ce de politicieni si oficiali din toate institutiile statului menite sa apere patrimoniul au plecat ce ceva mii de euroi din afacerea asta!! Ce de bani din bugetul acestor rechini imobiliari au intrat in campaniile electorale !!! O frumusete!
Un articol despre istoria palatului pe site-ul "Casa mea"
28 de comentarii:
Ce a fost si ce a ajuns acest Palat magnific! Am vazut planurile pentru cladirile moderne care vor aparea... horror.
Ca de obicei, interesanta povestirea, detalii noi, si mai ales, poze noi (de fapt vechi, dar nestiute :D)!
Nu am stiut de grajdurile alea. De Vinalcool stiam ca a fost demolat, insa parca mai ramasese doar partea centrala a anexei, cu acoperisul tuguiat? Nu stiu sigur. O avea cineva poze dinaintea demolarii?
Astfel s-a facut rost de HALCI intregi de pamint pentru constructii!
Nu numai aici - e un ansamblu nou de blocuri pe Popa Tatu, imediat dupa intersectia cu M. Vulcanescu (dupa cladirea cooperativei Drum Nou). Acolo fusesera inainte parca tot depozite (Zarea?)
Ca fost bucurestean (am stat 5 ani in Bükreş) admir efortul pe care il faci de a restitui file nestiute de istorie si de a salva ce se mai poate. Bravo si tine-o tot asa, faci un lucru deosebit pentru orasul asta urat dar frumos (!) si pentru oamenii care iubesc adevaratul Bucuresti, al lui Ţoiu, Brunea-Fox, Georgescu...
Am observat o chestie: gardul curtii dinspre Calea Victoriei a fost pastrat si dupa ce aceasta a disparut pentru a largi strada, fiind doar scurtat si rearanjat.
In interbelic, demolarile se faceau cu cap.
LA MAI MULTE MONUMENTE S-AU MICSORAT GRADINILE, CU OCAZIA LARGIRII STRAZILOR, RE-FOLOSINDU-SE VECHILE GARDURI. ASA E SI CAZUL PALATULUI SUTU CARE AVEA GRADINA MAI "N BULEVARD".
Inca ceva trist... Se va oprii o data credeti?
Chestiile astea nu se vor oprii singure. Societatea civila lupta din rasputeri dar lupta e inegala. Cand oamenii buni stau si dorm raii nu se odihnesc...
pentru cei care încă nu au citit
http://www.revista22.ro/nedumeriri-retorice-despre-scandalul-de-la-palatul-350tirbei-6424.html
și replica din partea arh. Arsene
http://www.revista22.ro/articol-6552.html
M
Iata ce susţine în Dilema Veche arh. Arsene, autorul proiectului enormităţii pentru care s-au facut demolările: "Bucureştiul nu este Paris, Barcelona, Viena sau Budapesta, oraşe cu un centru construit în regim continuu, ci un oraş fărămiţat, cu spaţii largi (s.m.) între monumentele istorice de marcă. Tendinţa generală de susţinere a urbanismului, în faţa exploziei suburbiilor şi a crizei de energie care abia începe, este tocmai de a construi dens în zonele din centrul oraşelor în care această operaţie este posibilă."
Frumoasă viziune: să construim şi mai dens în centru, sa sufocăm tot, şi monumentele, şi traficul şi oraşul în întregime. Oare explozia suburbiilor contravine noţiunii de urbanism sau reprezintă ceva rău în sine? Cât desepre spaţiile largi din Bucureşti, cred că nu vorbim despre acelaşi oraş! Probabil cel pe care vrea sa-l suprime prin proiectul sau este unul din puţinele astfel de spaţii care mai există!
@Anonim
Am facut o ultima postare (24 nov) pe acest subiect...
Multumesc pentru detalii. Astazi voi trece pe acolo intr-o plimbare si cu siguranta ca voi privi altfel locul!
Interesele sunt prea mari iar egoismul din oamenii de afaceri avari dupa cata mai multa avere este nemasurabil si nesimtit...!Nu mai exista istorie, patrie sau iubire de oameni...Este rusinos pt noi oamenii pt ca ne consideram fiinte superioare dar de fapt nu facem decat sa distrugem orice..incepand cu propriul corp apoi oamenii de linga noi pt bani..., animalele, planeta !
Constiinta, orgoliul si mandria pierd teren pe zi ce trece... Ganditi-va daca ar exista un Bucuresti tras la tipar ar fi banal..tocmai de aceea ne trebuie istorie si cultura.Personal ador cladirile cu arhitectura veche... palatele...asa ceva foarte rar poti vedea...ma gandeam oare daca se va continua in acest ritm cu demolari...oare copii nostrii ce vor vedea...?Pacat ca nu avem suflet..pt aceste capodopere....omenirea pierde si le sacrificam copiilor nostrii viata, paleta de culori care este din ce in ce mai stearsa....
pt mine curtea aceasta a fost terenul de joaca al copilariei mele. Am poze cat incape! Inca locuiesc in preajma! Sunt foarte ingrijorata de viitorul acestui spatiu. Cand au demolat cladirea semicirculara au facut-o ticalos pana noaptea tarziu se vedea umbra buldozerului pe ziduri ca intr-un film expresionist!
@Anonim
Nu ai o poza pt a documenta momentul ticalosiei?
am poze, dar cele de aici sunt la fel de bune! le pot trimite, am pastrat tot! ceea ce este mai ingrozitor e ca totul se face sub ochii autoritatilor. Au scos cladirile din spatele palatului-denumite anexe , direct de pe lista de case cu valoare arhitectonica pe cea pt casare. Mai mult, cred ca s-a desfiintat si adresa. Am intrat pe situl primariei si am vazut ca a avizat demolarea! Am facut zeci de reclamatii! Cred totusi ca societatea civila nu trebuie sa se descurajeze in fata autoritatii mafiote!
@Anonim
daca vrei sa-mi trimiti ceva o poti face pe art.historia#gmail.com
Sa stii ca articolul asta cu palatul S. e unul din cele mai citite de pe blog. Se pare ca oamenilor, societatii civile si comisiei de urbanism le pasa cat de cat caci nu au avizat constructia de acolo.
Aici ai citit?: http://art-historia.blogspot.com/2009/11/ma-voi-folosi-de-articolul-catiusei.html
Azi pe hotnews http://economie.hotnews.ro/stiri-imobiliar-7296829-controversata-afacere-palatul-stirbey-aviz-care-putea-costa-ministerul-culturii-6-milioane-euro.htm
Ce pacat! Chiar acum am vazut un reportaj la Tv ca Ministerul Culturii deja a aprobat construirea unui spatiu comercial si de locuit in spatele palatului. Mai au nevoie de avizul Primariei Capitalei.
http://www.wall-street.ro/articol/Lifestyle/93478/Palatul-Stirbei-organizeaza-Bienala-Tinerilor-Artisti-chiar-inainte-de-restaurare.html
sunt foarte putini care stiu povestea palatului. probabil ce au scris astia aici, ca ziaristi nu le pot zice, e ceea ce o sa ramana. iar ovidiu popescu o sa se transforme brusc in aparatorul culturii.
Palatul e deschis, se poate vizita, cu ocazia Bienalei Tinerilor Artisti. Arata groaznic.
Detin o sculptura din lemn (partial distrusa) care reprezinta un dragon stand pe un suport, cu capul intors spre stanga. Stiu in mod cert ca a fost desprins de pe o usa a palatului Stirbei. Stie cineva care este legatura (heraldica) intre dragon si familia Stirbei?
Multumesc anticipat!
C.M. veteran
@CM Veteran
Sigur e de la ACEST palat Stirbei?
Fratilor prezervarea monumentelor istorice se practica astazi nu numai in Europa dar in tot restul lumii, face sens cultural dar si financiar finca infrumuseteaza un oras de asta merg americani la paris sau londra finca sunt orase super frumoase si ceva care rar se intalnesc azi in marile metropole care sunt contruite simplu, business type din otel si sticla. Nu va mai magariti si renovatii salvati acest mic palat care nu este comparabil cu marile palate europene dar este frumos ca cladire artistica, face bucurestiul mai frumos ca si asa a ajuns un oras de cladire de termopan ieftine de post sunt macar sai aduceti pe Renzo Piano sau Sir Norman Foster sa va dea idei de cladirii moderne superioare altceva Bucuresteni isi merita soarta o capitla Balcani pe langa care Istambul este mai European oras...Pacat
UN ALT PUNCT DE VEDERE:
In Franta, familii aristocrate se dedica istoriilor mostenite!
Documentare despre acesta vasta misiune se pot vedea in emisiunea "Les racines et les ailes"...
Nu este desigur de neglijat saga recuperarilor proprietatilor din Romania, dar vanzarea este de fapt un abandon in mana speculatorilor imobiliari si a unei administratii corupte, culte sau inculte!
@Stefana
In Franta, aristocratia n-a mai fost decapitata de la 1789 si nici n-au avut 60 de ani de indobitocire...
Comparatiile nu-si au rostul...
Nici eu nu am stiut de grajduri dar nici de gradina care desigur ar fi putut râmîne un mic cismigiu. Nu am stiut, ptr.nu eram informat si ptr. ca ma uitam încîntat doar la fatada; mult mai târziu am învatat sa iscodesc comorile ascunse din spatele cladirile "obisnuite" sau neobisnuite...Astâ- toamna revenit din nou în Bucuresti (sunt stabilit mai de mult în Germania)si vrînd sa revad liceul sf.sava am trecut pe lînga niste ziduri înalte care ascundeau o vegetatie salbatica si pe lînga o poarta
de fier cu un lacat mare:doua fetite mângîiau, printre gratii, doi cîini care pareau la fel de parasiti ca si curtea-jungla pe care am putut-o cumva sa o întrezaresc.Socat oarecum de exotica mea descoperire din inima Bucurestiului, mi-am întrebat prietenul, mai Radule ce naiba e aici?Ei,fostele depozite"Zarea"...Am fotografiat palatul, din nou ca la aproape fiecare trecere prin Bucuresti.Mi s-a parut ceva mai obosit ca alta data, acum stiu de ce, o fi presimtit ceva...P.S. Nu-i suficient sa observam comorile arhitectonice sau urbanistice din jurul nostru numai atunci cînd se darîma. Trebuie sa ne cunoastem valorile din vreme, sa ne laudam cu ele sa le facem apreciate si de catre ignoranti si sa le promovam turistic inclusiv alio loco.De abea atunci vom putea urma,dupa mine, "exemplul francezilor ,mentionat de unul dintre stimatii
comentatori pe drept indignat de aceasta suferinta urbana.Da Bucurestiul este (înca?)un oras ff.frumos într-un sens general si nu local dîmbovitean,
apartinînd justificat unui
patrimoniu cultural larg,
international
Mai stie cineva ce se mai intampla cu Palatul Stirbei?Locuiesc chiar in apropiere, parchez mereu pe banului, dar nu mai vad nici o miscare. Inainte mai zaream in curte un paznic care plantase chiar niste varza cred??!!!in gradina din fata palatului. Ultima data am intrat acolo cu ocazia Bienalei tinerilor artisti prin 2010 si atunci am fost si in pivnite, in spatele palatului, mi s-a parut groaznic interiorul palatului "defrisat" de cremoane, sobe de teracota, parchet. Parca nu mai avea nici o importanta expozitia de arta foto si vizuala. Imi pastrasem imaginea din copilarie a Muzeului Sticlei si ceramicii.
Urmaresc blogul si astept un raspuns daca stie cineva.
Eu l-am vizitat cu ocazia "Romanian design week", acum 3-4 saptamani. Inauntru palatul este foarte degradat: unii pereti au tencuiala cazuta pana la camamida. S-au pastrat in stare buna scara interioara si sobele albe. Fiind seara nu am reusit sa vad ce este in curtea din spate.
Din 3 iulie a aparut o terasa acolo: http://www.feeder.ro/2013/07/03/se-deschide-gradina-eden-in-bucuresti/
Umbra asigurata de frasinii crescuti direct din ziduri. :)
Trimiteți un comentariu