Am vizitat expozitia cu Dracula - voievod si vampir de la Muzeul de Arta. E ffff tare!!! Sa nu o ratati, caci o data in viata ai ocazia sa vezi adunate la un loc 4 portrete rare ale lui Vlad Dracula, imprastiate, altfel, prin lume. Mai tine pana pe 10 octombrie.
Aveti sansa, in sfarsit sa vedeti faimosul tablu de la castelul Ambras, un panou de altar gotic adus de la muzeul din Ljublijana, in care Tepes e Pillat din Pont, un alt tablou din 1700 in care voievodul apare in picioare, gravuri originale din brosurile germane despre cruzimile lui Dracula (sec 15-16), scrieri manuscrise despre Dracula. In urmatoarele sectiuni sunt expuse obiecte legate de conflictele dintre otomani si crestini in Balcani si Europa Centrala si de sud-est. Apoi despre vampirism si superstitii in hotarele europene ale Imperiului Otoman in sec 17-18, cu documente originale care vorbesc despre cazuri din astea, o foaie batuta la masina a lui Bram Stoker si despre literatura si arta horror din sec 18-19, iar in final o istorie a filmelor cu vampiri (cu proiectoare). Expozitia e ff cool si are multe chestii rarisime.
miercuri, 15 septembrie 2010
Expozitie Dracula la MNAR
Etichete:
evul mediu
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
15 comentarii:
Multumesc de atentionare! Merg sigur. Chiar imi doream asa o expozitie.
Radule, esti norocos. Eu doar cateva poze cu exponate am reusit sa vad. Un amanunt marunt: Cetatea de la Forchtenstein (de unde e portretul lui Vlad –in picioare-) din 1622 este in posesia familiei Eszterhazy (ramura princiara). Sotia palatinului Miklos Eszterhazy a fost (din 1612) nepoata după frate a lui Nicolaus Olahus, Olah-Csaszar Orsolya. Portretul a ajuns la Forchtenstein din Ardeal, vandalizat( cineva a ras vopseaua in zona pupilelor)
RoMaria
@Maria
Mersi ff mult pt informatii. Stiam ca acel portret in picioare (am citit in catalog)e din colectia Eszterhazy, dar nu stiam ca provine din Ardeal si nici nu stiam de ce are ochii distrusi. Asa mi-ai raspuns la o dilema si mi-ai completat cunostintele! Mersi!!!!
Multumesc de informare Radu, o sa fac tot posibilul sa o vad. Pacat insa de titlu: este atat de trivial. Inteleg, aduce public dar chiar nu putem rezista asocierea agasanta cu Dracula? De ce trebuie oare sa ne maimutarim dupa vest in loc sa ne ancoram tare in ceea ce ne defineste cu adevarat.
Si findca veni vorba de maimutareala, oare chiar este nevoie sa ne impestritam frumoasa limba romana cu cuvinte englezesti de genul cool in disperarea de a parea occidentalizati si modernizati cu orice chip? Deunazi cineva autointitulat 'expert in arhitectura romaneasca de epoca' imi sugera sa 'hailightam' trasaturile specific romanesti forurilor internationale. Bietul om, atat de bine intentionat si atat de caraghios in acelas timp.
@razvan
pardon, Dracula este un supranume dat atat lui Tepes (Vlad III Basarab)cat si lui Radu cel frumos (Draculea cel tanar). Deci, Dracula e un nume istoric care nu ar trebui sa fie kitsch. Faptul ca a fost folosit si de Bram Stoker si l-a asociat cu vampirul, e altceva...
Hmmm...sigur nu li se spunea 'Dracul' dupa Ordinul Dragonului?.. de unde printr-o valahizare lingvistica a venit numele mosiei lor 'a Draculestilor', de unde a venit numele Vlad Dracul sau Draculea? In nici un caz Dracula?
Si chiar daca admitem ca in vest a fost referit ca Vlad Dracul sau Draculea oare este absolut, dar absolut necesar sa o facem si noi si sa inlocuim numele cu porecla?
Dupa logica asta ar trebui sa ne numim toti voievozii in latina sau slavona, turca etc.
@Razvan
Sunt intr-u totul de acord cu tine, am avut si eu aceasta indignare, dar nu trebuie sa fi mai actolic decat papa. Dracula (cu variantele Draculea, Draculia etc ) sunt nume folosite in documente nu doar latine ci si turcesti. Deci, e corect.
Iar folosirea acestui termen in lucrari de popularizare CORECTA a istoriei , cum e aceasta expozitie e perfect onorabil. Secretul popularizarii istoriei intr-un mod atractiv si pt oamenii obisnuiti e combinarea spectaculosului si comercialului cu stiinta de calitate. Asa cum fac posturile Discovery sau NGeographic. Asta e! Doar nu puteai denumii expozitia: Vlad al III-lea Basarab, voievodul Valahiei ca nu-ti intra nici dracu in expozitie...:) Nu fi exagerat de purist.
@Razvan
Si da, fiilor lui Vlad Dracul li se spunea Dracula din cauza Ordinului Dragonului (draco in latina=balaur, dragon)primit de acesta de la Singismund de Luxemburg...
Ne-ai facut sa radem cu lacrimi Radu cu fraza 'ca nu era sa numim expozitia Vlad III Barasab Voievodul (Ungro)Valahiei ca nu-ti intra nici dracu in expozitie'. Foarte amuzant.
Asa e, probabil ca nu ti-ar fi intrat nimeni. Poate ca un titlu de genul Vlad III etc: intre Dracula si Erou national ar fi fost mai potrivit. Oricum aspectul este irelevant acum. Pe de alta parte insa nu stiu ce mare merit este in a ii atrage la expozitie pe cei pe care Vlad III i-ar lasa rece dar care are da navala asa ca la Milcov la auzul lui Dracula. Mi-ar place sa iti impartasesc convingerea ca popularizarea istoriei ca obiectiv strategic tine de astfel de artificii tactice. Poate un pic de vulg pe ici pe colo ar fi un pret bun pentru asa obiectiv maret. Sant oarecum sceptic.
Cat despre purismul meu, da aici s-ar putea sa ai dreptate. Poate e purism poate este intransigenta sau poate este pura si profunda dezamagire si tristete ca pe-ai nostri stramosi i-au ingropat de vii sa isi lepede limba si tot ne-au dat-o intreaga si noi santem acum gata sa o impanam ba cu frantuzism ba cu englezisme asa ca sa ne dam moderni. La fel si cu patrimoniul nostru pe care de bine de rau l-am mostenit, pe care tu il promovezi cu atata eruditie si pe care acum il batjocorim cu mic cu mare. Poate putin purism asa pe ici pe colo ar fi de preferat situatiei prezente?
@Razvan
Nu uita ca expozitia e la origine, organizata in 2008 de austrieci, care au adus artefacte si din Slovacia, Germania, Slovenia, Ungaria, America. Din pacate nu toate aceste obiecte au ajuns si la noi din cauza strarii lor de conservare (insa apar reproduse in excelentul catalog al exp de la Buc). Deci, ei au organizat-o, ei au botezat-o, noi am importat-o (cu greu; cinste organizatorilor!!).
In legatura cu "tot ne-au dat-o intreaga si noi santem acum gata sa o impanam ba cu frantuzism ba cu englezisme"... Nu prea cred ca-i chiar asa rau. Asa se intampla. Mai alataieri, limba era impanata cu slavisme si turcisme, apoi cu grecisme, apoi cu frantuzisme. Cele mai vechi nu le mai numim importuri ci exemple de limba neaosa, sau arhaisme. Asa e mersul istoriei.
O intrebare fara legatura cu subiectul acestui blog dar nu reusesc sa gasesc o alta metoda de a va contacta:
- Stiti cumva unde se pot gasi citeva imagini cu soldati romani din Transilvania sau Bucovina inainte de 1916? Ar trebui sa fie soldati in uniforme habsburgice. Imaginile imi trebuie pentru fundalul unui clip karaoke pe care il pregatesc pentru melodia "Ionut Fulea - Cantec de catanie"
Si o intrebare mai generala:
- E vreo problema daca folosesc imagini de pe blogul dvs ca fundal in clipuri karaoke? Puteti vedea clipurile pe care le-am facut pina acum la: http://www.youtube.com/margagigi0
Foarte interesant blogul si informatiile relatate.
Da, ai dreptate cinste celor care au organizat expozitia indiferent de numele ce i-au dat.
Sant de acord cu tine si cu 'mersul istoriei'. Ca observatie nu ca acceptare. Este perfect adevarat ca limba romana are multe cuvinte adoptate din alte limbi si culturi care i-au influentat evolutia. Trebuie insa sa distingem intre cuvintele adoptate in romana pentru ca la acea data limba noastra nu avea echivalent ca motor, masina, kilogram, etc. si cele luate de diferite generatii din fanfaronada si maimutareala, fara o nevoie vadita caci limba ar fi avut echivalente perfecte ca de pilda 'discaunt' 'secandhand' 'hodog' 'hailatare' si cate si mai cate alte prosteli jenante.
Da, in ultima instanta si secolul trecut a avut persoane care dupa doua luni la Paris nu isi aminteau de grebla decat cand isi dadeau cu dansa in freza si care isi impanau limba cu bonjurisme in dorinta de a se da mai cu motz asa, crezand dansii ca par mai vestici. Asta nu inseamna insa ca daca fiecare sat isi are idiotii lui, noi trebuie sa ii emulam, sa ii incurajam sau sa ii acceptam cum ca asa ar fi mersul istoriei. Asta ar fi o pozitie fatalista si cu asa abandonare (sau relaxare) de principii vom ajunge probabil ca multe alte tari care si-au pierdut limba si cultura. Si poate ca cineva in doua secole sa ridice din umeri si sa spuna ca daca nu mai avem propriu-zis limba ca Irlanda sau patrimoniu, ca ce sa-i faci 'asa a fost mersul istoriei'. Eu spun acum, doua secole mai devreme ar fi mare pacat si ca trebuiesc prezervate amandoua atat cat putem. Este superficial sa ne dam de ceasul mortii ca vai sariti lume si popor ca ni se distruge patrimoniul cladit in vreme ce il vandalizam pe cel vorbit.
Astea sant doar reflectii, cu siguranta nu lectii si ma tem ca am divagat (din francezul divague? desi puteam foarte bine sa spun ca am batut campii :) ) de la tema postarii tale pe care o gasesc remarcabila si pentru care inca o data iti multumesc.
ma duc si eu maine...ce naiba, student la istoria artei si nici nu stiam de asta pana sa trec pe la tine...:)
Am fost, pe ultima suta de metri cum s-ar spune. Destul de buna expozitia desi amesteca multe lucruri ce au legatura destul de indirecta cu Vlad Tepes. In schimb pot sa spun ca am fost destul de dezamagit de cateva formule de expunere. In primul rand lumina foarte obositoare si prost orientata pentru niste tablouri mari, pe care apoi nu le poti privi fara sa se reflecte lumina si sa-ti strice intreaga vedere de ansamblu. Apoi inscrisurile pipernicite, pe fond rosu similar cu peretii ... eu vad destul de bine insa astea ... greu de citit.
@Adrian
Ei, au pus si ei un pic din toate. Acum cultura mai trebuie sa si vanda.
Trimiteți un comentariu