vineri, 24 aprilie 2009

Casa din Cezar Bolliac 17, Bucuresti


Sunt extrem de suparat. Trist e putin spus. Sa va zic...
Deseori se intampla ca pe o strada veche sa existe o casa mai speciala, mai deosebita, cu un pitoresc iesit din comun. O casa care iese in evidenta prin ceva frumos. Pe strada Cezar Bolliac din sectorul 3 exista o asemenea casa. O casa veche boiereasca, de plan patrat, cu foisor de fier forjat in curte, de baut cafeaua. Casa nu e la strada ci la 20 m in mijlocul unei curti mari strajuite de copaci batrani din care se remarca 3 castani uriasi. Stand in apropiere m-am plimbat deseori pe acesta strada bucurandu-ma la vederea ei. Mi-o imaginam in interior cu mobila veche si grea din lemn masiv facuta la Viena in 1870, cu tablouri cu rame late si perdele de plus prafuit. In casa locuia un batran destul de ciufut. N-am avut niciodata curajul sa-l rog sa ma lase inauntru. Toata lumea de pe strada stia de casa cea veche. Anul trecut m-am necajit ca parea neingrijita si parasita. In urma cu 3 saptamani am ramas traznit! Casa disparuse!!!!! Fuseses demolata la inceputul lui martie intr-o perioada cand nu mai fusesem pe acolo. Stiti senzatia pe care o simti cand primesti vestea mortii unui bun prieten pe care nu-l banuiai bolnav? Asa am simtit eu! Un gol in burta si lacrimi in ochi. Si o revolta nesfarsita contra proprietarilor care din lacomie au facut aceasta crima. Le doresc, zau, sa pateasca ce-a patit aceasta casa!

Nici macar o poza n-am fost in stare sa-i fac, asa cum facusem in urma cu un an celei de pe str. Traian, o casa la fel de frumoasa dar de alt stil. Ma gandesc cum ne distrugem valorile, radacinile, mostenirea valoroasa, inlocuindu-le cu "valori" de genul jiji becali. E nasol de tot!! Suntem in cadere ca natie, cand asemenea case se demoleaza. E cea mai frumoasa casa demolata din ultimii 2 ani pe care am vazut-o. A si nu uit. Stefane Damian poate o veni vremea si pentru tine sa infunzi puscaria pentru cat Patrimoniu ai aprobat sa fie demolat! Ai fi in stare sa dai aprobare si pentru Ateneul Roman daca iti "iese" suficient. Caci trebuie sa ne modernizam, nu? Ce s-or agita unii asa pentru vechiturile alea de case?

Castanii batrani de care va ziceam. Bine ca nu i-au taiat si pe astia!!

Asta e ceea ce am vazut eu in acea zi, dupa ce 10 ani admirasem acea casa. Ma interesasem daca e monument istoric. Nu era din pacate... Tot ce nu e monument istoric declarat se poate demola in Romania fara nici un risc. Ce este monument istoric se poate lasa in paragina sau incendia fara nici un risc!

Datorita cititorilor care mi-au semnalat, am identificat pe norc.ro o imagine a acestei case. Poate ultima...
Va multumesc!



Revenind la strazile care au cate o casa mai deosebita, am observat ca in aceasta iarna o minunata casa de pe str. Pache Protopescu de vis a vis de ProTV de care am scris cu un an in urma a fost incendiata. Reteta clasica...Fara acoperis casa va cade mai repede.

Desi e in fata ProTV-ului, desi la aceasta televiziune s-a facut un excelent reportaj despre demolarile din Buc. , aceasta casa a fost ignorata de stiristii lor. De ce nu zic nimic despre casa asta? E chiar cea mai frumoasa de pe strada, chiar si acum distrusa...


25 de comentarii:

alibus spunea...

Am trecut relativ recent pe langa casa aceea de pe Pache. Fara sa ma pricep prea mult, exact la ce ai spus tu m-am gandit si eu...pacat :(

Anonim spunea...

Macar demolarile se fac la timp...pp k au terminat in jurul lui 16 martie cum e scris pe panou.

P.S.:Faina casa vizavi de ProTv;imi plac "ochii" ferestrelor de la etaj.

-Beren

Antoaneta spunea...

Ma doare inima. Si în zona mea, 11 Iunie, sunt multe "case care plâng".

brebe85 spunea...

Nici macar pe timp de "criza" nu se pot abtine?

M-am gandit ca poate ii mai tempereaza.

Pacat, mare pacat ca se distrug cu nonsalanta astfel de case

Raiden spunea...

Nu, demolarile nu sunt oprite de criza. Terenurile pot astepta si fara constructii pe ele...

Trist, foarte trist. Am trecut de multe ori pe str. Cezar Boliac, insa numai cu masina, asadar nu am avut timp sa observ casa respectiva.

Bine, sunt MULTE case pe strazi "ascunse", in pericol iminent de demolare. Orasul vechi dispare putin cate putin.

vax-albina spunea...

Cunosc foarte bine casa de pe strada bolliac dat fiind ca locuiesc de peste 35 de ani in zona. Casa a fost personaj in filmele regizorului Dumitriu, care locuia si dumnealui in apropiere. Sa incerc sa fac rost de-o fotografie sau, oricum, e prea tarziu? Sper sa ramana castanii, desi ma indoiesc.

vax-albina spunea...

Scuze. Numele regizorului e Mihail Dimitriu.

Radu Oltean spunea...

@vax-albina
Mersi de specificare. Daca gasesti o imagine, cat de proasta te rog mult sa-mi trimti! As vrea mult sa arat la popor cat era de faina acea casa.
Scie-mi la art.historia@gmail.com
Nu e tarziu. Atat sa ramana...amintirea si o imagine...

radu spunea...

pe www.norc.ro exista o imagine a casei

vax-albina spunea...

Exact despre norc.ro voiam sa spun si eu. E grozav site-ul. Poti vedea unele case direct din fotoliu. Poate descoperiti si alte case, inca nedemolate, pe care sa incercam sa le salvam. O sa revin.

Cristi spunea...

Sa fie asta casa?
http://www.norc.ro/pano/LNoPAmRp/

radu spunea...

aia e, exact

eugen andronic spunea...

E absolut criminal ce se intimpla acum cu casele vechi, nu numai in Bucuresti, dar si in Brasov si banuiesc ca peste tot in tara. Asta e echivalent cu pierderea ireversibila a identitatii. Extrem de trist.

Radu Oltean spunea...

@eugen andronic
Exact de asta e vorba. Pierderea identitatii pe termen lung si inlocuirea ei cu alte valori. Cu G. Becali. Eu sufar mai tare din cauza unor demolari decat din cauza unei defrisari. Padurea e regenerabila, patrimoniul nu.

Ieronim spunea...

Casa din Pache a fost, anterior retrocedarii definitive (2004/2005) catre urmasii fostului proprietar, unul din sediile bibliotecii municipale. Printr-un concurs de imprejurari pe care nu-l voi detalia aici, l-am cunoscut pe proprietarul acestui imobil prin septembrie 2005, curand dupa ce a obtinut casa. Un domn de o tinuta impecabila, profesor universitar de matematica din cate stiu. M'a invitat sa imi arate acest mic palat in speranta ca poate stiu pe cineva interesat sa il cumpere. Dezastrul lasat in urma de biblioteca municipala - o institutie culturala, nu'i asa? - este greu de descris. Ramasitele unui interior in stil Biedermaier, cu fresce, oglinzi, parchet si tamplarie splendide se intrevedeau cu greu de sub linoleumuri, vopsele in ulei, sparturi in pereti, tevi si cabluri trase fara mila prin decoratiuni sau aiurea. O atmosfera sordid lugubra, tipica oricarei instituiti comuniste - fie ea si culturale, se instapanise fara mila, jena sau respect, peste stralucirea plina de gust a acestei bijuterii arhitecturale. Ca sa nu mai vorbim ca atunci cand biblioteca a plecat treaba s-a facut fara mila, in sensul ca "daca nu mai putem ramane aici atunci sa stricam cat mai mult". Cladirea avea nevoie urgenta de reparatii in primul rand pentru a o conserva, ca sa nu mai vorbim de o restaurare extrem de costisitoare. Din aceasta cauza noul proprietar a incercat la vremea aceea sa o vanda cuiva interesat sa-i redea stralucirea initiala. Din pacate nu am facut poze atunci si nici nu am salvat din pozele puse la dispozitie de proprietar pe un site public si care acum nu mai sunt disponibile. Nu am mai tinut legatura cu el si nu stiu ce s-a mai intamplat. Este probabil sa fi vandut cuiva ale carui intentii incep abea acum sa se vada. Daca aflu ceva va anunt.
In aceeasi ordine de idei, o casa splendida aflata exact in aceeasi conditie (dupa incendiu) se afla pe strada Mantuleasa, tocmai i'am facut poze pe care ti le voi trimite prin email si pe care le poti posta pe acest blog daca vrei.

Radu Oltean spunea...

@Ierronim
Multumesc fooarte mult pentru aceste informatii valoroase. Poate reusim sa-i reconstituim istoria. Poate reusim sa convigem sa fie cumparata de cineva care vrea sa o refaca.
Nici nu am stiut ca a fost vreodata acolo o institutie publica.
Am vazut si casa de pe Mantuleasa dar din fuga. Daca ai reusi sa intri inauntru. Interioarele sunt deseori mai fascinante ca exterioarele...

Iza Oana spunea...

Din pacate treaba asta cu demolarile se petrece peste tot in tara. In cazul, fericit, cand una dintre comisiile zonale da aviz negativ dosarului inaintat in vederea demolarii, ca prin minune imobilul respectiv ramane peste noapte fara acoperis... sau fara vreun perete... uneori mai ia foc... Cine stie, poate niste spiridusi si-au gasit de joaca prin zona. Doar n-o sa raspunda proprietarul (de cele mai multe ori un latifundiar cu punga groasa si obrazul asemenea) pt spiridusii astia harnici! Nu e vina lui ca a picat "vechitura"!
A, si in situatia in care prin zona se mai afla vreun politist de patrimoniu cu spirit de initiativa si-i deschide personajului vreun dosarel penal, oricum individul nu raspune in niciun fel, ca doar exista in CP un articol (18 indice 1) care scoate fapta asta de sub incienta legii penale pe motiv ca nu constituie pericolul social al unei infractiuni... No, ghinion, daca se surupa in capul cuiva... poate, poate, dar asa...

Marius spunea...

Asta din Pache o stiu de cand faceam imobiliare intr-o firma alta decat a mea. O respectam foarte mult si tare ne placea tuturor brokerilor, dar nu am reusit sa o maritam intr-un mod favorabil pentru ea. Din ce imi aduc aminte, ori erau cateva interese meschine in jurul ei, ori proprietarul nu scadea suficient din pret. Sa-mi intreb fostii colegi, ca nu era tocmai in portofoliul meu.

Radu Oltean spunea...

@Marius
Mersi! Ar fi misto sa descalcim povestea ei caci e chiar pacat! Poate o cumpara cineva care chiar o reface!

Houston spunea...

Zic şi eu ca prostul: toate căsili astea vechi nu erau noi şi moderne la vremea lor, cum sunt acum cele de tipul-Gigi Becali? Dacă striga cineva şi când s-a înălţat casa respectivă de pe Bolliac: opriţi măcelul, nu stricaţi bordeiul-obiect de patrimoniu care o fi existând înainte, pe locul ei?

Mădălin spunea...

Radu, cunosc foarte bine sentimentul pe care l-ai avut când ai văzut că dispăruse casa.
We trecut am fost la mare la Balcic, şi l-am simţit din plin:
două vile româneşti din perioada interbelică, superbe, fiecare cu o istorie bogată (aparţinuseră unor personalităţi), pe care din fericire apucasem să le pozez anii trecuţi, dispăruseră complet peste iarnă, şi acum în locul lor se ridicau hidoase hoteluri, în care vor veni să stea chiar turiştii români...

Raluca spunea...

Proprietarii de case frumoase istorice nu sint sensibili estetic sau nostalgic. Oamenii care pot aprecia casele astea stau la bloc in Romania. Nu e ciudat? Plingem dupa ceva ce noi nu putem avea.
Am stat 25 de ani intr-o casa nationalizata facuta din 1930, de care familia mea a avut mare grija. Proprietarii ne-au evacuat si acum au pus termopane in locul cadrelor de lemn superbe pe care noi le adoram. Deci nici macar fostii proprietari nu dau doi bani pe arta.

Radu Oltean spunea...

@Raluca Sidon
Mda, nasol. Mitocanii sunt ultra-majoritari. Daca nu-s mitocani, sunt needucati sau lacomi. Sau toate 3 la un loc. Dar sa nu resemnam. Voi profita de binefacerile tehnologiei si voi populariza cat mai multe din mizeriile Bucurestiilor.

angela spunea...

Buna ziua,
cred ca inca o ilegalitate s-a comis pe strada Cezar Bolliac. La nr. 42. Acolo exista un institut aiurea - "Institutul National pentru Prevenirea si Combaterea Excluziunii Sociale
a Persoanelor cu Handicap (I.N.P.C.E.S.P.H.)" cu site-ul: http://www.incluziune.ro/. Veti vedea ca acest asa zis institut a aparut dupa 90 ca sa produca hartii. Zilele trecute am vazut ca oamenii se muta si m-am bucurat ca din nou se va deschide o scoala, asa cum era inainte de 89. Cand colo am inteles de la cei din zona ca imobilul a fost castigat de un anume consul Pavoni despre care am citit aici: http://devanewyork.blogspot.com/2009/11/informatii-despre-securistul-nino.html. Si am mai aflat ca intentioneaza sa faca un hotel. Din cate stiam, cladirea a fost cedata statului roman. Asa scria si pe placa care era pusa pe cladire. II lasam sau protestam? Stie cineva ceva mai mult? (eu am fotografii facute acum vreo doi ani, inclusiv cu placa care mentioneaza ca imobilul a fost deschis ca scoala). Va doresc sa aveti succes in stoparea jafului.

Radu Oltean spunea...

Mersi pentru inf Angela. Din pacate eu nu pot face nimic. De asemenea abuzuri se ocupa ONGurile care sunt sufocate sa lupte impotriva demolarilor. dar poti scrie exact ce ai scris aici lui Nicusor Dan de la salvatiBucurestiul( ndan#dnt.ro)