Demolarea casei din Maria Rosetti nr. 38, desi ilegalitatea autorizatiei de desfiintare era evidenta, desi de caz se interesau personal Ministrul Culturii si Inspectorul General al Inspectoratului de Stat in Constructii din Romania, este un scandal imens, care scoate la iveala multe nereguli in cateva institutii.
Vezi aici filmul demolarii: http://www.youtube.com/watch?v=MOf3BZjyGW4&feature=related
Desfasurarea faptelor:
1) In 4 noiembrie 2008, Consiliul Local al Sectorului 2 emite prin Hotararea 126 Planul Urbanistic de Detaliu – PUD care prevede un imobil P+9 in str. Maria Rosetti nr. 38.
Acest PUD este ilegal intrucat:
-nu avea avizul Directiei de Cultura Bucuresti (obligatoriu, intrucat terenul se afla intr-o zona protejata)
-modifica inaltimea maxima prevazuta de Planul Urbanistic General; conform Legii urbanismului 350/2001, doar Consiliul General al Municipiului Bucuresti poate modifica, si doar prin PUZ, inaltimea maxima
Fotografiile ce ilustreaza artiolul au fost facute la o zi distanta. Vineri 22 mai casa era inca in picioare, fara acoperis, e drept. Nimic nu indica ca era ultima oara cand o sa o mai vad intreaga. Sambata 23 mai, intre 10-10:30 casa era deja distrusa, doar interventia politiei si arestarea excavatoristului oprind demolarea. Ceilalti muncitori au fugit la aparitia Politiei...
-conform Legii urbanismului, PUD-urile in zone protejate se emit de Consiliul General al Municipiului Bucuresti, nu de Consiliile Locale de Sector.
Planul este contrasemnat de urbanistul primariei Bogdan Parvanu si de primarul Neculai Ontanu.
2) In 30 decembrie 2008, Primaria Sectorului 2 emite autorizatia de desfiintare nr. 1649/67”R” pentru imobilul din str. Maria Rosetti nr. 38. Autorizatia este semnata de arhitecta-sefa Adriana Bagdasar si de primarul Neculai Ontanu. Autorizatia este ilegala, intrucat nu are avizul Directiei de Cultura Bucuresti (obligatoriu, intrucat imobilul se afla intr-o zona protejata).
3) Pe 29 ianuarie 2009 Primaria Sectorului 2 cere avizul Directiei de Cultura Bucuresti pentru autorizatia de desfiintare si pentru PUD, care fusesera deja emise! Directia de Cultura Bucuresti nu acorda avizul nici pentru una nici pentru cealalta.
4) Miercuri 20 mai 2009 presa semnaleaza inceperea lucrarilor de demolare la imobilul din str. Maria Rosetti nr. 38.
5) Miercuri 20 mai, Ministerul Culturii se autosesizeaza, verifica legalitatea actelor si constata ca autorizatia de desfiintare a fost emisa ilegal de Primaria Sectorului 2. In aceeasi zi la ora 17 Ministerul Culturii sesizeaza ilegalitatea Inspectoratului de Stat in Constructii - ISC.
6) Joi 21 mai 2009 la ora 9, Asociatia Salvati Bucurestiul sesizeaza si ea ISC, personal pe dna. Adriana Bagdasar, inspector-sef adjunct al Municipiului Bucuresti, cerand oprirea lucrarilor pe motiv ca nu exista panou de afisaj si ca santierul nu este amenajat.
7) ISC reactioneaza abia sambata 23 mai la ora 9, numai dupa ce inspectorul general al ISC Romania Adrian Balaban a fost contactat personal de doua ori. Pana sambata la ora 9 nu se scosese decat acoperisul si se demolase o anexa minora.
8) Sambata 23 mai la ora 9, reprezentantul ISC Bucuresti, dna. Mihaela Buzec, constata aparitia unui buldozer in curtea imobilului. Intrucat firma demolatoare nu a putut prezenta autorizatia de demolare, dna. Buzec dispune doar verbal oprirea lucrarilor si pleaca cu promisiunea firmei demolatoare ca opreste lucrarile pana luni la ora 9,30.
9) Sambata in intervalul orar 10-11 firma demolatoare demoleaza jumatate din imobil, fiind oprita de Politie, alertata de Ministerul Culturii.
RESPONSABILITATI
Primarul Neculai Ontanu:
Se vede cu ochiul liber ca zonele protejate din sectorul 2 sunt supuse unui adevarat macel: se demoleaza case cu valoare arhitecturala si se constuiesc blocuri nepotrivite in locul lor. Primarul Ontanu trebuie sa explice:
1) sutele de PUD-uri ilegale prin care se prevad inaltimi scandaloase in zonele protejate; toate sunt ilegale intrucat Consiliul Local nu are nici competenta sa le emita in zonele protejate, nici competenta sa modifice regimul de inaltime; dintre ele:
-Icoanei 2-8, pentru un P+12; ilegalitate constatata de ISC; dovada relei credinte a primarului Ontanu, acesta nu a propus Consiliului Local revocarea acestui PUD, ci s-a aparat prin directia juridica in procesul intentat de Ministerul Culturii
-Dionisie Lupu 39-41, pentru un P+8, emis la 27 noiembrie 2008; acest PUD nu are nici avizul Directiei de Cultura Bucuresti; de fapt, acest aviz a fost solicitat pe 5 martie 2009!
-Icoanei 11-13, pentru un P+4; ilegalitate constatata de ISC
-Icoanei 98-98A, pentru un P+9; ilegalitate constatata de ISC.
2) de ce, dupa demiterea Adrianei Bagdasar, nu a verificat si nu a anulat actele ilegale emise de aceasta?
Cerem primarului Ontanu:
-demiterea de urgenta a lui Bogdan Parvanu (fost director al directiei de urbanism, actualul arhitect-sef, cel care a semnat toate PUD-urile)
-publicarea pe site-ul primariei a tuturor autorizatiilor de desfiintare emise in zonele protejate.
Inspectoratul de Stat in Constructii:
Acesta trebuie sa explice:
1) cum de a putut sa o angajeze ca inspector-sef adjunct pentru Bucuresti pe Adriana Bagdasar, care a fost data afara de Primaria Sectorului 2 dupa numeroase nereguli? (autorizatia de desfiintare pentru str. Maria Rosetti nr. 38 fiind doar una dintre ele)
2) cum de nu a observat nici ilegalitatea PUD-ului nici ilegalitatea autorizatiei de desfiintare din Maria Rosetti 38 (evidente) la controlul lunar pe care l-a facut la Primaria Sectorului 2?
3) de ce nu a oprit lucrarile de demolare, desi acesta nu avea nici panou nici organizare de santier?
Cerem ISC:
- demiterea de urgenta a Adrianei Bagdasar, inspector-sef adjunct pentru Bucuresti.
-verificarea automata a tuturor PUD-urilor emise de primariile de sector.
Guvernul Romaniei – politica in domeniul patrimoniului:
Guvernul Romaniei trebuie sa exprime public optiunea sa pentru pastrarea sau nu a patrimoniului istoric in Romania. Daca o doreste, trebuie sa explice:
1) de ce a redus finantarea si numarul de posturi pentru Ministerul Culturii, si asa subdimensionat? cum crede ca 6 angajati la nivelul central al Ministerului Culturii si cate 1 angajat in fiecare judet pot controla 30.000 de monumente istorice si cateva mii de zone protejate la nivel national?
2) daca a asumat prin programul de guvernare raportul Comisiei Prezidentiale pentru Patrimoniu, cum se face ca un imobil care figura in raportul acestei comisii ca fiind in pericol de demolare a fost demolat 6 luni mai tarziu?
Guvernul Romaniei va dovedi saptamana viitoare prin alegerea directorilor de Directii Judetene de Cultura daca doreste pastrarea patrimoniului sau doreste sa sprijine mafia demolatorilor.Zvonurile asupra presiunilor politice asupra Ministerului Culturii nu sunt incurajatoare.
Clasa politica – legislatia in domeniul urbanismului si a constructiilor:
Daca doreste cu adevarat normalitatea in urbanism si constructii si nu parvenirea unei clase de smecheri, clasa politica trebuie sa explice:
1) cum este posibil ca intr-un caz de o ilegalitate atat de flagranta (autorizatie emisa fara un aviz obligatoriu), Inspectoratul de Stat in Constructii sa nu poata dispune intreruperea lucrarilor in baza acestei ilegalitati si trebuie sa astepte hotararea instantei de judecata? Cum este posibil ca intr-un caz flagrant ilegal de care au cunostinta Ministrul Culturii si inspectorul general al ISC, sa se poata opri lucrarile doar pe motivatia lipsei de panou?
2) cum este posibil ca nici un text legislativ sa nu prevada obligatia primariilor de a comunica locuitorilor autorizatiile de constructie si autorizatiile de desfiintare emise? Cum este posibil ca locuitorii sa afle de demolarea unei case de patrimoniu doar in momentul in care demolarea a inceput?
Cele 40 de ONG-uri din Platforma pentru Bucuresti au solicitat in campania electorala din noiembrie 2008 un set de schimbari legislative punctuale in aceste domenii.Cerem in continuare emiterea acestora.
[Aceast text este un comunicat al Asociatiei Salvati Bucurestiul. Structura sa detaliata il transforma intr-un text de sine statator. Agentiile de presa si publicatiile mass-media au dreptul sa il preia, in integralitate sau partial.
Contact: Nicusor Dan, www.salvatibucurestiul.ro, 0732.290.539]
In acest caz nu va trebui sa ne resemnam. Asociatia Salvati Bucurestiul intentioneaza sa il dea in judecata pe Ontanu si sa ceara reconstruirea casei!!!!!!! E mult "prea groasa" pentru a varsa o lacrima si sa ne vedem din nou de viata de zi cu zi. Trebuie facut ceva. Si acest ceva inseamna proces. S-au incalcat prea multe legi!! Demolarea acestei case a afectat pe prea multa lume! Rog toate blogurile preocupate de subiectul Bucuresti sa inceapa o campanie anti-demolari. Pot prelua integral sau partial acest articol sau sa scrie altul nou. Ziaristii ar trebui sa nu lase sa uite aceasta situatie. trebuie fortata mana politicienilor a face ceva pentru salvarea patrimoniului de rechinii imobiliari...E deja mult prea groasa!!
Hot News.ro: Moda demolarilor de sambata dimineata:O casa veche de pe Maria Rosetti face loc unui bloc de noua etaje
Jurnalul National: "Theodor Paleologu: Primarul din Sectorul II se vrea un "Demolava" al secolului XXI."
9am News: Demolarile in zonele care definesc identitatea "Micului Paris" continua
Gardianul: Cu acordul primarului Ontanu, cladire de patrimoniu demolata
Scandalul imobilului din strada Maria Rosetti ajunge in instanta
Profit Imobiliar: Un scandal imens care scoate la iveală nereguli din câteva instituţii
Ziarul de investigatii: Ministrul Culturii confirma ancheta Ziarului De Investigatii
ProTV: Demolare cu scandal in una din zonele istorice ale Bucurestiului!
Romania libera: OAR da in judecata Primaria Sectorului 2 pentru demolarea unui imobil de patrimoniu
Cotidianul: Filmul demolarii filmat de fiul ministrului Culturii
Linkuri cate subiecte asemanatoare:
patrimoniul-romanesc-mai-are-vreo-sansa?