O serie extraordinara provenind din colectiile cabinetului de Stampe al Academiei Romane ce prezinta etapele santierului construirii Podului de peste Dunare Fetesti-Cernavoda. Dupa o
prima postare pe acest subiect, publicata in 2008, revin cu poze "noi" si inedite. Cel putin pentru marele public. Public pe care l-am observat, urmarint statisticile, foarte interesat de acest subiect.
E si normal, deoarece acest pod dublu este intr-adevar o capodopera a ingineriei si constructiilor romanesti.
Articolul nu are text mult. Imaginile vorbesc de la sine. In functie de completarile facute de cititori, voi mai adauga legende la imagini.
|
Arcul de intare catre Cernavoda era bogat decorat. Pe langa literele de broz cu numele regelui, mai putem observa 2 efigii de brons cu portretele lui Carol si a reginei Elisabeta. Sculptor Leon Pilet
E interesant de stiut daca aceste efigii au disparut lavenirea comunistilor sau in Primul Razboi mondial |
|
Pe laterala acelui pilon-Arc de triu,f, pe care erau atasate si efigiile majestatilor lor, mai apare si stema Romaniei, un alt element decorativ ce nu a supravietuit pana in zilele noastre |
|
Cofraj |
|
O betoniera cu motor cu aburi? |
|
Adăugaţi o legendă |
|
Adăugaţi o legendă |
|
Adăugaţi o legendă |
Putem spune fara retinere ca aceste imagini din colectia Academiei sunt de o valoare incomensurabila.
RăspundețiȘtergereAr trebui sa fie postate si pe site-ul Ministerului Transporturilor, impreuna cu "1890-1895" scris cu litere ingrosate pentru a se deduce termenul de constructie al acestui pod de catre contractorii de astazi ai statului roman.
Sa nu uitam sa tragem si un semnal de alarma legat de conditia actuala a podului, care practic este in paragina. In ritmul actual probabil ca doar picioarele vor apuca aniversarea a 200 de ani de la inaugurare. SNCFR care il are in administrare si care foloseste imaginea sa in orice actiune a companiei, depoziteaza de mai bine de doi ani de zile sine de cale ferata chiar in fata podului. ESTE O ADEVARATA BATJOCORA NATIONALA! Raspunsul noului director al SNCFR, Dorin Ioan Maer, la o petitie legata de situatia podului si de fierul vechi aruncat chiar in fata monumentului national a fost scurt si la obiect: "SNCFR face in acest moment eforturi pentru intretinerea Podului A.Saligny dar fondurile sunt limitate, iar in ceea ce priveste traversele si sinele dezafectate aflate in fata garii Cernavoda, vor fi mutate in momentul in care vom dispune de un spatiu de stocare adecvat."
In concluzie putem spune ca, nu numai ca nu ne punem in valoare monumentele nationale, dar ne mai si batem joc de ele.
Multumim domnule Radu Oltean pentru cultura si istoria pe care o promovati pe blogul dumneavoastra si il urmarim in continuare zilnic si cu foarte mare interes.
@Nommo
RăspundețiȘtergereImi pare rau ce spui. Sa stii ca interesul pt acest pod este urias, zilnic fiind zeci de persoane care acceseaza postarea mea din 2008. Si totusi legea si deciziile le iau cativa oameni, incompetenti si ticalosi. Ce poti face? Sa ne retragem in paduri ca Robin Hood sau Iancu Jianu?
Nommo are dreptate. Acum doi ani, dupa ce am vizitat Catatea Capidava, am oprit si eu la pod. Este o batjocura si o rusine ce este acolo. Cred ca Gara Cernavoda + Podul + Cetatea Capidava pot fi impreuna un obiectiv turistic foarte tare, daca desigur un capshor cu colturile mai rotunjite ar vedea mizeria (din toate cele 3 locuri) iar podul ar fi vazut de feroviari ca si altceva decat un pod nefolosit. Ma mir cum de statuile de bronz ale dorobantilor mai sunt inca acolo. Mult fier vechi, nu? Nu-i pacat de el?
RăspundețiȘtergereIn timp ce noi admiram fotografiile acestea superbe, sunt sigur ca zeci de oameni cu putere de decizie de pe la CFR judeca exact in acest mod. Nu cum sa aducem oamenii sa-l viziteze se gandesc ei. As spune, dimpotriva.
Felicitari, Radu Oltean! Si nu doar pentru aceste poze senzationale! Mult respect!
Dupa ce am vazut fotografiile cu podul in constructie, ma simt dintr-o data mai bogat si mai implinit, o imagine face cat o mie de cuvinte. Aceleasi sentimente le-am avut si atunci cand am vazut macheta podului lui Apolodor de la Muzeul Portilor De Fier de la Turnu Severin...felicit autorul articolului si proprietarul blogului, in caz ca sunt persoane diferite.
RăspundețiȘtergereO capodopera, o realizare tehnica de exceptie pentru epoca sa dar nu numai. De o eleganta desavarsita. E suficient sa te uiti la monstruozitatea de pod "modern" de alturi ca sa cuprinzi sensul ...
RăspundețiȘtergereIntr-adevar, o nespusa ticalosie abandonul acestui monument ce cred ca ar avea chiar sanse la lista UNESCO - direct in lista patrimoniului in pericol. Nici paza nu mai are; nu stiu cum n-a ajuns inca la centrele de colectare a metalelor!
Radu, te rog sa faci ceva (nu stiu ce) pentru ca informatia referitoare la blogul tau a ramas blocata pe Casa Eliad!
Intai de toate, multa sanatate si numai urari de bine pentru anul 2012!
RăspundețiȘtergereIata ca ati inceput anul in forta: o postare excelenta care reuneste multe imagini inedite pentru mine, multumesc frumos!
Foarte interesanta mi se pare tehnologia de constructie asa cum rezulta din aceste poze:
Se pare ca tablierul podului a fost montat la o mica distanta de apa dupa care a fost ridicat cu totul pana la inaltimea finala folosind verine hidraulice, in timp ce pilierii de zidarie erau construiti treptat dedesubt. E mult mai intelept sa procedeze asa decat sa monteze tablierul direct la inaltimea finala, ceea ce ar fi insemnat un intreg esafodaj de sustinere pana la o inaltime apreciabila si asezat taman in mijlocul Dunarii.
Ca unul ce am parcurs intregul pod la pas, stiu bine la ce inaltime enorma fata de suprafata apei este situat.
Ce mi se pare interesant, in una din imagini se vede un detaliu al unor magazii din lemn paralele cu tarmul. Cred ca este foarte posibil ca acelea sa faca parte din ansamblul de cladiri al vechii gari Cernavoda. Sunt magaziile de grane construite de DBSR(Danube & Black Sea Railway, firma engleza care a construit si dat in folosinta in 1860 calea ferata Cernavoda-Constanta, prima din Imperiul Otoman si una dintre primele in zona de est a Europei).
Nu, rectific... magaziile alea nu fac parte din vechea gara DBSR, in acuarela lui Saligni din 1893 de la Constanta nu apare decat un grup de cladiri insiruite in lungul malului Dunarii, insa perpendiculare pe mal.
RăspundețiȘtergereexceptionale imagini! Prin alte parti elementele decorative, chiar daca s-au pierdut datorita vicisitudinilor vremurilor, au fost inlocuite cu replici apropiate. La noi nu, se fura podul cu totul!
RăspundețiȘtergere@Adrian
RăspundețiȘtergereNu stiu ce sa fac pt chestia cu blocajul de pe "Casa Eliad". Am incercat sa intru la setari, la feed, la tot ce am mai gasit pe acolo.Nu vrea si pace sa depaseasca "Casa Eliad" si pace!!!
Uite poze facut de Cosmin in martie 2011 la pod, si la buncarul cu turela care il pazeste...
RăspundețiȘtergerehttps://picasaweb.google.com/109306810301342584330/CernavodaPodulCarolISiBuncarulDunarea#
Podul e destul de jalnic, intretinerea se limiteaza la a da cu grund peste petele de rugina. Multe traverse din lemn s-au dezintegrat iar pasarela care e pe partea dreapta a podului, probabil pt evacuarea calatorilor in caz in care trenul oprea pe pod, este inclinata destul de mult pe o portiune destul de lunga in zona din mijlocul podului.
@Mihnea
RăspundețiȘtergereMersi pt pozele lui Cosmin...
Tu, esti bine? la multi ani!
Nu pot sa spun decat felicitari pentru articol si ca deplang soarta acestui pod.
RăspundețiȘtergereAm fost si eu saptamana trecuta sa fac niste poze acolo, si l-am pozat din toate unghiurile, de pe toate dealurile. Podul nu e intretinut chiar deloc, ceea ce e pacat ca-i fain sa mergi pe el si sa privesti in jur, sa-i admiri structura si mediul inconjurator. Se vad inca niturile care-au tinut elementele metalice, si la cum se prezinta, acele elemente par a fi fost smulse cu multa dusmanie. Apropo, ai vazut si celelalte proiecte participante ? Toate aveau portice monumentale, dar asta a fost cel mai frumos, parerea mea. Multumesc ptr. c-ai facut publice pozele astea. Nu le vazusem pana acum ;) otonis
RăspundețiȘtergereDa-ti seama ce treaba au facut, avand in vedere ca podul era inca folosit inca urma cu cativa ani ... Spre deosebire de altii alde centura ocolitoare a Clujului sau ceva de genu ...
RăspundețiȘtergereasa arata in Septembrie 2010 podul: http://www.360cities.net/search/@author-roundimage
RăspundețiȘtergereAm discutat in urma cu cativa ani cu fiul domnului Ion Burlacu, primar al Cernavodei (presedintele comitetului executiv al Sfatului Popular, dupa oranduirea comunista) intre 1950 si 1954. Isi amintea de momentul in care s-a decis de la Bucuresti ca numele podului sa fie schimbat in Anghel Saligny, asta s-a intamplat in toamna lui 1951. Totul s-a desfasurat in mare "liniste", fara a se anunta macar in vreun ziar sau undeva noua denumire a podului.
RăspundețiȘtergereAtat efigiile, stemele regale cat si literele de bronz au fost date jos cu ciocanul si a fost atat de greu incat s-a lucrat aproape doua saptamani. Cea mai mare dificultate au intampinat-o cu frotispiciul pe care era scris Podul Regele Carol I si unde dupa peste 5-6 tencuieli inca se mai vedea pe fundal veche denumire.
Multumim frumos pentru aceste fotografii unice!
RăspundețiȘtergereEu am incercat sa redau intr-un mod cat mai frumos imaginea podului prin cateva fotografii realizate acum 2 ani, sper sa va placa!
http://www.catalinlungu.com/2010/06/old-bridge-anghel-saligny-cernavoda.html
Catalin
RăspundețiȘtergereFrumoase poze. Poate putin cam fortat filtrate.
Multumesc Radu!
RăspundețiȘtergereLegat de filtre (polarizare si HDR) am dus putin la extrem aplicarea lor pentru a da o nota mai artistica fotografiilor! :)
Spre rusinea mea, de abia acum am aflat despre aceste lucruri folosind un link de pe un site BD al dlui Dodo Nita. Cand dai si de lucruri de calitate in viata, cum este si profesionalismul celor de aici, parca vrei sa tragi aer curat pe nas la munte. Va multumesc.
RăspundețiȘtergerela adresa http://www.360cities.net/search/@author-roundimage am publicat un mic tur al podului continand 14 imagini atat de pe pod cat si din jurul podului. imaginile permit vizualizarea atat a ansamblului cat si a detaliilor si stadiului de conservare.
RăspundețiȘtergeresunt surprins de faptul ca imaginile nu au trafic deloc.
In urma cu citeva zile am intilnit un tinar (24 de ani) care s-a uitat cu mirare la o carticica in kirilica de pe biroul meu.
RăspundețiȘtergereIn ce limba este scrisa? a intrebat.
I-am raspuns tot cu o intrebare.
Cu ce caractere s-a scris pentru prima oara limba romana?
Pauza.
Care a fost si cind a fost scris primul document in limba romana?
Pauza
Dar prima tiparitura din Romania si prima din limba roman?
Pauza...
Din nefericire, tinerii NU au aproape nici un fel de notiune de istorie a neamului.
Sint tare curioasa daca viziteaza acest sit. Care merita din toate punctele de vedere.
Felicitari.
Cateva cuvinte vrea sa spun;Am trecut pe acest pod de multe ori spre Constanta m-a impresionat foarte mult marimea lui felul cum a fost construit.Tehnica de constructie nu o cunosc dar autoritatile ar putea cu o cheltuiala minima sa-l amenajeze pentru vizitarea lui ca un muzeusi sa faca acces usor de pe autostrada si turistii cand vin sau se itorc de la mare sa poata sa-l viziteze.Este ceva care cred ca nu va fi ratatde nimeni care trece pe acolo.
RăspundețiȘtergere