Crestinii adopta ca edificiu religios, in epoca lui Constantin modelul basilicii cu naos central (nava principala) marginit de coloane, dincolo de care se aflau doua sau patru nave laterale mai mici in inaltime, cu absida pe care se afla o platforma cu altarul si jilturi pentru preoti. Tavanul era plat, de lemn. Planul basilicii Sta. Maria Maggiore din Roma, sec. al 5-lea
Planul si forma basilicala a fost raspandita in ambele imperii crestine. Ulterior, numai biserica latina (catolica) a pastrat planul basilical.
Din acest termen a evoluat in romana cuvantul "biserica".
Roma conserva o multime de biserici timpurii, pline de comori medievale si mozaicuri. Constantinopolul (a doua Roma) a avut de asemenea o multitudine de biserici faimoase si foarte vechi dar marea majoritate au disparut in timpul stapanirii otomane. In timpul cuceririi si stapanirii Constantinoplului de catre cruciatii latini (occidentali), dupa 1204, multe alte biserici au fost jefuite cumplit, inclusiv de elemente arhitecturale sculptate (unele se regasesc in basilica San Marco din Venetia). Cele ramase in capitala bizantina s-au ruinat cu timpul sau au fost transformate in moschei de-a lungul secolelor. De aceea Roma este singurul oras care pastreaza o multime de edificii religioase din mileniul 1. Ravenna ar fi locul 2 in topul oraselor cu monumente crestine timpurii.
Daca va duceti la Roma si veti vizita aceste basilici, uitati-va peste tot. Alea nu-s niste biserici ooarecare in care sa-ti faci 2 cruci si sa iesi...
Incercati sa descoperiti arhitectura crestin-timpurie de traditie antica, in spatele ornamentelor baroce, adaugate ulterior. Uitati-va la coloanele de marmura, care deseori sunt spolii ale unor edificii antic-pagane (romane). La fel si capitelurile.
Deseori un sir de coloane au grosimi, culori si capiteluri diferite deoarece au fost refolosite parti din diverse temple sau palate romane. Uneori se stie de la care templu pagan provin unele coloane ce sustin astazi navele unei biserici. Atingeti coloanele si ganditi-va ca poate le-a mai atins si vreun imparat roman, vreun barbar got in timp ce le jefuia, sau vreun papa de acum 1200 de ani.
Uitati-va pe podea. Majoritatea bisericilor romane au complicate motive geometrice facute din prisme de marmura divers colorate, realizate de mesterii familiei Cosmati, in secolul 12. Sunt tocite si lustruite de pasii imparatilor, printilor, pelerinilor, cardinalilor, calugarilor, de-a lungul a sute de ani...
Uitati-va la mozaicuri, din care unele sunt extrem de vechi, uneori de la mijlocul mileniului 1. In mozaicurile mai tarzii, din sec. 10-13 se recunoaste stilul si iconografia bizantina, in conditiile in care arta icoanelor avea ca centru Constantinopolul.
Sfat:
La multe biserici mozaicurile se lumineaza numai daca pui o moneda intr-un aparat. 5-10 minute, pentru 1 euro sau 50 centi. Nu va zgarciti, caci e o ocazie unica. Am vazut grupuri de turisti vestici care profitau de moneda mea dar, desi erau nemultumiti ca au vazut prea putin, nu se indurau sa mai bage o moneda. Meschin!...
In rest fotografiatul este liber.
Ganditi-va ruinele bisericilor din Dobrogea bizantina. La urmele basilicilor de la Adamclisi, Histria, Argamum sau cele disparute din Constanta/Tomis.
Nu va spun nimic acele ruine invadate de boscheti?
Ei bine, daca vreti sa va imaginati cum erau acele basilici la vremea lor, uitati-va la cele din Roma, la cele mai mici si mai saracutze. Stilul era relativ unitar in tot imperiul.
Incercati sa priviti basilicile romane ca un concentrat de istorie. Zidurile alea sunt incarcate de istorie "grea", cum putine sunt in lume.
Basilica St. Giovanni din Lateran este una din cele mai importante biserici ale Romei. Pe aceste locuri a fost fondata prima catedrala oficiala din Roma si din lume din care motiv a fost numita “mama tuturor bisericilor”. A fost ctitorita de Constantin cel Mare in 324, inainte de San Pietro din Vatican (333-390) sau Bisericii Nasterii din Bethleem (326). Se afla langa aproape de zidurile Romei , langa Porta Asinaria.
Localizarea monumentului pe harta Romei a lui Braun and Hogenberg (Civitates Orbis Terrarum)
Numele de Lateran vine de la o importanta familie romana din sec.1, Plautii Laterani. Aici s-au aflat casele si Domus (Palatul) Laterani. Mai tarziu, in prima jumatate a sec. al 4-lea, palatul a intrat in posesia imparatului Constantin cel Mare, care a donat edificiile episcopului de Roma, adica Papei.
Palatul a fost extins la inceputul sec. al 4-lea si a fost construita si o prima basilica
dedicata Mantuitorului (Sanctissimi Salvatoris).
Acest ansamblu a devenit catedrala si sediul Papilor.
Poate nu stiati dar aici a fost sediul Papalitatii pana in...1377, cand scaunul papal s-a mutat la Vatican! In aceasta calitate de sediu al Papei, in biserica si in palatul Lateran au avut loc nenumarate evenimente majore ale istoriei Romei si crestinatatii.
Bogatia si splendoarea uimitoare a monumentului a facut ca biserica sa fie numita "Basilica Aurea".
A fost jefuita cumplit de toate comorile sale de catre vizigotii lui Alaric in 410 si de vandali lui Genseric in 455, desi Roma scapase de hunii lui Attila datorita interventiei papei Leon I.
Tot aici au avut loc cinci concilii ecumenice, numite Conciliile de la Lateran.
Aici a avut loc, in 896, un dramatic eveniment numit “Sinodul Cadavrului”. Dupa moartea Papei Formoso (816-896) urmasul la tronul sf. Petru, Papa Stefan al VI-lea, dezgroapa cadavrul raposatului papa pentru a-l “judeca” pentru actiunile sale politice. Cadavrul este imbracat cu odajdiile papale, pus pe tron, judecat si pedepsit prin taiera degetelor cu care a binecuvantat, taiat in bucati si aruncat in Tibru.
Sinodul Cadavrului din 896. Pictura de Jean Paul Laurens
Aici a fost primit Sf. Francisc de catre Papa Innocent al III-lea (ati vazut filmul “Fratele meu soarele, sora mea luna”?).
Din vechiul palat Lateran se pastreaza o absida in aer liber, captusita cu mozaicuri. Este o ramasita a faimoasei sali de receptie - Leonino Triclinio sau Triclinio Lateranense - a papei Leon al 3-lea (795-816), tipul care l-a incoronat ca imparat pe Carol cel Mare.
Palatul ce se vede astazi lipit pe nordul basilicii este renascentist, din 1586.
In secolele 6-7 biserica este consacrata sfintiilor Ioan (Botezatorul si Evanghelistul).
Din pacate ceea ce vedem azi este doar o mica parte din edificiile paleocrestine din trecut. Jafuri, cutremure, incendii si nepasarea oamenilor a facut ca monumentele sa tot fie refacute, cea de azi fiind a 4-a basilica construita pe acelasi loc.
Fresca din sec 17 cu aspectul medieval al bisericii
ca papa a lui Pius II in Lateran. Pana in sec. 19 in basilica au fost incoronat nouasprezece papi!
Detaliu din vederea Romei de Sebastian Munster din Cosmographiae Universalis.
Sursa aici.
Milano, Biblioteca Ambrosiana
Biserica pastreaza insa, planul initial, si este orientata cu altarul spre vest si nu spre est, deoarece a fost construita inaintea consolidarii obiceiului ca altarul sa fie orientat spre rasarit!
Tot ansamblul arhitectural este deosebit de valoros conservand o multime de construcii remarcabile ca de exemplu Obeliscul lui Tuthmosis al 3-lea din Piata Lateran (din sec 15 i.e.n.) sau claustrul manastirii de langa basilica cu coloane rasucite.
Curia din Forumul Roman (Casa Senatului). Uitati-va bine la ele. Nu ai ocazia sa vezi oriunde niste porti de bronz atat de mari si vechi de aproape 2000 de ani.
In dreapta tronul papal din sec 13.
Mozaicurile din absida altarului. Am aflat cu dezamagire ca mozaicurile din absida sunt complet refacute in 1884, insa copiaza fidel pe cele ale calugarului franciscan Jacopo Torriti (vezi si la S.Maria Maggiorea, mai jos) din sec. 13.
Insa piesa de rezistenta a ansamblului este Baptisteriul (San Giovanni in Fonte).
Se pastreaza edificiul baptisteriului PRIMEI basilici, paleocrestine, din sec al 4, si s-a pastrat pana azi in forma sa originara, fiind, alaturi de Mausoleul Santa Constanza, unul din cele mai vechi monumente eclesiastice din Roma (si din lume). De fapt se considera ca este cel mai vechi baptisteriu crestin din Occident iar traditia spune ca insusi imparutul Constantin s-ar fi botezat aici la batranete. Coloanele sunt de porfir iar bazinul din granit verde.
arta medievala si paleocrestina.
Situatia ansamblului Lateran pe la 1700. Dupa harta lui Giambatista Nolli.
Biserica S. Maria Maggiore de pe colina Esquilin, este una din cele 4 biserici papale (majore) si este cea mai mare dintre cele 26 de biserici dedicate Fecioarei, din Roma. Papa Sixt al III-lea, a comandat şi finanţat proiectul. Traditional, insusi papa slujeste in aceasta biserica cu ocazia Adormirii Maicii Domnului, la 15 august.
Este una din putinele basilici paleocrestine ce si-a pastrat sub haina adaugirilor baroce forma initiala. Vechea fatada a fost mascata de o adaugire din 1743. Coloanele si capitelurile de marmura sunt antice si sunt cele mai vechi parti ale edificiului.
A fost fondata in secolul 5 si pastreaza mozaicuri din acea perioada! Cele mai vechi sunt cele de deasupra colonadei ce separa navele, din naos, ce ilustreaza scene din vechiul testament (vietile lui Avraam, Iacov, Moise şi Iosua). Cele de pe arcul triumfal sunt de asemenea din secolul 5.
Insa mozaicurile din absida sunt din sec. al 13 lea si au fost realizate sub conducerea calugarului franciscan Jacopo Torriti, deoarece papa Nicolae al IV a demolat vechea absida din sec 5 si a reconstruit-o mai mare si mai in spate (spre est).
Localizarea basilicii pe harta Romei a lui Braun and Hogenberg (Civitates Orbis Terrarum)
.Doua recosntituiri digitale a aspectului medieval al basilicii.
Piata din fata catedralei si columna Fecioarei (coloana si capitelul provin de la Basilica lui Maxentiu si Constantin) si a fost ridicata in 1614. Pictura de Giovanni Paolo Pannini - 1744.
Citeste si articolul Art Historia "Crestinismul s-a nascut la Roma"
Foarte izbutita prezentarea, ti-am mai scris ca bisericile paleocrestine sunt preferatele mele, mi-a mers la inima.
RăspundețiȘtergere@Antoaneta
RăspundețiȘtergereVezi ca am mai adaugat si modificat unele imagini/texte. Am mai gasit pe acasa unele chestii interesante. Urmeaza o postare mai mult cu poze si mai putin cu istorie. Crezi ca sunt plictisitoare prea multele informatii istorico-arhitecturale? Eu vreau sa le inteleaga si oamenii fara studii de specialitate.
Un an mai bun si multa inspiratie Radu;) !
RăspundețiȘtergereSa ne fie mai bine !
La multi ani !
;)
Felicitari! Foarte reusita prezentarea. Ai reusit sa ibini foarte bine informatia istorica cu imaginile.
RăspundețiȘtergereLa Multi Ani si un an nou mai bun!
Documentat si limpede prezentat, pentru toata lumea, ca intotdeauna. O placere sa citesti asa ceva. Felicitari!
RăspundețiȘtergereBa, chiar ma intereseaza detaliile astea. Sfântul Petru de pilda îmi place mai mult în forma sa initiala. Si din ceea ce am vazut pâna acum acolo (ca niciodata nu apuci sa vezi tot:), Santa Maria in Trastevere si Santa Maria sopra Minerva sunt preferatele mele. Mai vechi si mai intime, întesate cu capodopere discrete. Sfântul Petru mi se pare coplesitoare si atât. S-apoi, vorba mamei, ce atâtea statui de papi?:)
RăspundețiȘtergere@Antoaneta
RăspundețiȘtergereLa S.M. in Travestere am fost. O sa pun poze. Dar la SM Sopra Minerva nu.
Iar San Pietro nu mi-a placut, neam! Mare neica si atat! cat o gara uriasa. Puteam sa ma lipsesc, mai ales ca sotia a insistat sa urcam si in cupola (7 euro plus sute de trepte):)
La multi ani tuturor care mi-au urat!!
:)
RăspundețiȘtergereNu te-a uimit faptul ca pe acoperisul de la San Pietro se gaseste, pe langa buticul de suveniruri, o baterie de grupuri sanitare?
Unii ar spune ca e o blasefemie sa pui bude pe biserica centrala a catolicismului ...
Frumos textul, ca de obicei. De spus ca bazilicile initiale aveau de regula cate doua abside, una pe fiecare dintre laturile scurte si foloseau atat ca loc de judecata cat si ca loc de desfasurare a afacerilor. Unele biserici timpurii au preluat chiar acest tip de plan, avand altare la ambele abside. Cum spuneai, nu chiar de la inceput a existat regula asta a altarului estic.
Foarte interesant articolul, dar cere o excursie la Roma pentru a înţelege pe deplin!
RăspundețiȘtergereNumai bine şi un an nou cu şi mai multe realizări!
Mai mult decat un jurnal de calatorie, pot numi aceste doua articole lectii de istoria artei.
RăspundețiȘtergereRasfoiec cu placere paginile acestui blog si ma infiorez cand vad pasiunea unei persoane pentru istorie, arta si in acelasi timp, zbuciumul de a nu fi inteles si a nu ii intelege pe altii.
Radu, te astept in Florenta, sa-ti prezint orasul in care am studiat istoria artei si sa povestesti oamenilor de Evul Mediu si Renastere.
Felicitari pentru 2009 si-ti doresc un An Nou fericit!
Pentru a reveni si pe la noi, eu crezind in existentza legaturilor (surprinzatoare) in toate manifestarile culturii, fac o trimitere la Biserica Densus, din Tzara Hatzegului, de sec. XIII - XIV, foarte aproape de Sarmisegetuza. Coloanele interioare din naos sunt realizate din vechi altare romane (prismatice) puse unele peste altele... O spiritualitate reciclata, ideea unei purificari spirituale (nu e vorba numai de aspecte practice, de folosirea unor "elemente prefabricate")! E foarte interesant mozaicul cu Sfintul Ioan (prima fotografie cu mozaic), simbolica este foarte complexa si neintilnita ulterior in modul de reprezentare a Botezului. In aceasta scena, ceea ce tzisneste din apele Iordanului este insasi Crucea, una frumoasa din AUR si doar pe medalionul ei (de la intersectia bratzelor)este reprezentat Botezul in modul in care il cunoastem. In jurul acelui moment se afla intreaga "fire", natura insasi prin simbolurile sale, Cerbii (se stie ca in vinatorile ritualice animalul jertfit este cerbul, in alte reprezentari cerbul aduce revelatzia, cunoscutul cerb cu Crucea intre coarne...din gravura lui Albert Dürer, intitulata St. Hubert, spre exemplu).
RăspundețiȘtergereNu e deloc prea multa informatie, e chiar didactica, sa spunem... e o introducere. Pe de alta parte, e minunat ca aveti sansa de a pune in circulatie unele imagini care pot explica multe...
Felicitari!
La multi ani si realizari frumoase pe mai departe!
Dumitru Agachi
Un an nou fericit! La multi ani!
RăspundețiȘtergereComparatia cu monumente similare din Romania este foarte buna. Un vizitator neavizat al siturilor arheologice, de obicei, nu pricepe mai nimic iar ideea principala cu care ramane e aceea a unor ruine plictisitoare. Sau cum spuneau niste "riverani" ai unui sit arheologic de la noi: "cioburi de oale sparte" ;). Ar fi multe de spus dar n-are rost sa poluez cu ideile mele. Astept cu nerabdare continuarea.
La mulți ani și la multe subiecte scrise cu aceeași pasiune, Radu!
RăspundețiȘtergereFelicitari pentru modul fericit de a imbina istoriile cu arhitectura si arta cu sfaturile de calatorie!
RăspundețiȘtergereE o lectie utila si placuta!
Sunteti in lista mea de bloguri!
Buna,
RăspundețiȘtergereFelicitari din toata inima. "M-a gasit" acest blog cautind planuri istorice pentru Bucuresti, incercind sa ajut o persoana a carei casa, din buricul tirgului (zona Universitatii) este revendicata. Sunt impresionata de pasiunea ce reiese din materialele postate şi de faptul ca sunt diversificate. Mi-ar place sa vad si zona Moldovei prezentata intr.un material.
Sunt arhitect de meserie si am facut si ceva cursuri in domeniul restaurarii, astfel am prins gustul acestui gen de materiale.
Felicitari si o sa recomand cu cea mai mare placere acest blog. MERITA!!!!!! Sunt pe cale devin o cititoare fidela si daca o sa pot ajuta cu citeva fotografii(facute pe unde m-am perindat - o serie de biserici fortificate) o fac cu foarte mare placere.
@Georgi
RăspundețiȘtergereMersi foarte mult de aprecieri! Si bine ai ven...gasit acest blog. Vezi ca-s fooarte multe articole pe aici.
Cu Moldova nu am fiindca nu prea ma plimb pe acolo.
Foarte frumos articol! Tocmai m-a întors din Roma, u de am văzut printre altele și cele doua biserici descrise.
RăspundețiȘtergere