miercuri, 11 martie 2009

Mozaicurile de la Ateneul Roman

Probabil ca ati trecut de sute de ori prin fata lor dar niciodata nu le-ati studiat cu atentie. Caci sunt sus, in penumbra si nu le poti vedea decat in perspectiva.
In premiera va prezentam o serie de fotografii ale medalioanelor de mozaic din peristilul Ateneului Roman, asa cum s-ar vedea daca ati sta in dreptul lor. L-am rugat pe un porumbel sa-mi faca aceste poze. Iata-i pe Carol I (centru), Matei Basarab, Vasile Lupu, Alexandru cel Bun si Neagoe Basarab. Doi din Moldova, doi din Tara Romaneasca. Nu stiu cine le-a creat dar e posibil ca tot Costin Petrescu, autorul marei fresce circulare din sala Ateneului.


Carol I


Matei Basarab si dusmanul sau din Moldova...


Vasile Lupu


Alexandru cel Bun


Neagoe Basarab, tipul cu Manastirea Argesului

9 comentarii:

  1. O legendã din familie zice cã strã-strãbunicul meu Balilla Gastaldo, venit din provincia Veneto (Nordul Italiei)a lucrat ca maistru/sef de echipa pe santierele Ateneului si CEC-ului - pe vremea ceea era mai bine in România:)

    RăspundețiȘtergere
  2. Am o întrebare: mozaicul cu MS Carol I a dăinut și-n perioada comunistă?

    RăspundețiȘtergere
  3. @ Lucian Vasile - in primii ani ai RPR, mozaicurile au fost sterse/acoperite si acolo erau doar cercuri goale.

    Totusi, in ilustratele din anii '60-'70 am vazut ca reaparusera...

    E dubioasa treaba.

    RăspundețiȘtergere
  4. @Antoaneta
    Nu zic ca era mai bine atunci... Era mai normal!! si eram pe drumul cel bun
    @Lucian Vaisle
    Au fost acoperite, ca si marea fresca a Ateneului (unde apar regii Carol I si Ferdinand) doar pana prin anii 60. Dupa aia, mai ales dupa relaxarea din primii ani ai lui Ceausescu exagerarile astea s-au mai potolit...

    RăspundețiȘtergere
  5. Voiam sa spun ca la noi era mai bine decat in Italia, altfel nu venea strabunul sa faca noua copii aici. Numai doi baieti au facut drumul apoi in partea cealalta, ca sa ma indulcesc si eu din capitalism in vremurile de restriste:)

    Sunt de acord cu tine, eram pe drumul cel bun, mie bunica îmi spunea numai povesti frumoase despre vremurile acelea...mai putin criza din anii 30 cand nu stiu ce strabun a innebunit pentru ca si-a pierdut economiile de la Marmorosch Blanc. Alte vremuri, alta criza.

    RăspundețiȘtergere
  6. Ce'mi plac "sepcile" acelea de boier, gen "Mihai Viteazu(l) style".Apropo de subiect, te'ai gandit sa scrii un articol pe tema frescelor din sala mare?Ma gandeam recent la ele si ma oftic ca nu le gasesc afisate pe net undeva, la hi-res.Stii cumva un loc?

    -Beren

    RăspundețiȘtergere
  7. Beren

    Chiar nu stiu unde ai putea gasi acele fresc. Singura solutie ar fi facem o cerere la conducerea Ateneului sa le pozam cinstit. Altfel sunt destul de putin popularizate.

    RăspundețiȘtergere
  8. Sepcile (caciulile) alea au inlocuit coroanele pe care voievozii romani nu mai aveau voie de la Poarta sa le poarte. Se primeau de la Stambul de catre fiecare nou domn, ca simbol al puterii. Se numesc cuca. De fapt cuca era bijuteria cu pene ce se purta atasata de caciula si prin extensie toata caciula s-a numit cuca.

    RăspundețiȘtergere
  9. Carol I, deși lucrat îngrijit, în fond este oribil fiindcă nu seamănă deloc cu originalul. Într-un fel îmi aduce aminte de o escrocherie apărută pe vremuri în Magazin Istoric: galeria regilor daci de la Burebista la Decebal - o serie de tîlhari bărboși aproape identici.

    RăspundețiȘtergere