Spicuiri de la Masa rotundă „Se distrug un secol şi o identitate europeană”
UNA Galeria, 12 mai 2008, organizator Fundaţia Ileana pentru Arta Plastică Actuală şi Arhitectură Modernă în România
Luminiţa Batali: In prezent, cel mai vechi secol reprezentativ pentru arhitectura laică a capitalei României, secolul al XIX-lea, în care se mai păstrează farmecul Orientului, dar se afirmă cu putere identitatea europeană a capitalei României, dispare sub ochii noştri prin dărîmarea a zeci de case cu valoare arhitecturală şi istorică.
Calea Moşilor - zona veche
Cu ocazia alegerilor locale, Fundaţia Ileana a organizat această masă rotundă, la care au fost invitaţi şi reprezentanţi ai principalelor partide politice.Dintre ataşaţii culturali ai ţărilor europene, ai căror arhitecţi au ilustrat Bucureştii, a participat dl Thomas Weithoner, ataşat cultural al Germaniei. Au vorbit invitaţii: prof. univ. Dinu C. Giurescu, prof. univ. Andrei Pippidi, drd. Luminiţa Batali, prof. univ. arh. dr. Peter Derer, lector Marina Theodorescu, Ludovic Orban – Ministrul Transporturilor, candidat PNL la Primăria Capitalei, lector univ. dr. Dragoş Dincă, candidat PNL la Primăria Sector 2, secretar de stat dr. Theodora Bertzi, candidat PNL la Primăria Sector 3, Gheorghe Udrişte, director general PMB, arh. Monica Mărgineanu-Cîrstoiu, prof. univ. dr. Constantin Prut, prof. univ. dr. Ruxandra Demetrescu, rector UNARTE, prof. univ. dr. Corina Popa, prof. univ. dr. Dan Mohanu, prof. univ. dr. Alexandra Titu.
Concluzia care s-a impus la sfîrşitul discuţiilor a fost schimbarea de urgenţă a legii monumentelor istorice care, prin carenţele ei, lasă istoria Bucureştilor pradă presiunilor pentru terenuri.
stg. -Casă părăginită cu geamlâc lângă Teatrul Evreiesc; mijloc.-feronerie pe str. Luigi Cazavillan; dreapta. -casă frumoasă de la sf. sec. 19 (1888) pe str. Romulus
Prof. univ. Dinu C. Giurescu, preşedintele Fundaţiei Ileana: Cînd, la 26 decembrie 1989, Consiliul Frontului Salvării Naţionale a abrogat şi decretul din 1974 privind sistematizarea teritoriului şi a localităţilor urbane şi rurale, am socotit că, în ceasul al doisprezecelea, avea loc revenirea la normalitate. În realitate, a fost numai o pauză. În ultimii ani, îndeosebi în 2005-2008, tăvălugul a continuat şi a luat amploare. Nu cu buldozerul, ca în anii ’80, ci prin mijlocirea blocurilor-turn şi dărîmarea caselor, alese una cîte una.
Pe strada Georges Clémenceau, în spatele hotelului Hilton-Athénée Palace, au dispărut două clădiri: una fusese pînă în 1947 sediul Partidului Naţional Ţărănesc condus de Iuliu Maniu, zvîrlit în mod silnic în ilegalitate, în iulie 1947. Este posibil să se ridice acolo un alt bloc-turn, oarecum simetric faţă de cel de pe strada Academiei. În acest fel, asaltul asupra Pieţei Revoluţiei se dă din două părţi.
Legea pentru liberul acces la informaţia publică nu funcţionează cînd e vorba de mari interese financiare. Noii sistematizatori operează cu uşile închise, fără vreo dezbatere reală în forurile autorizate. Opinia publică pur şi simplu nu contează. Nici specialiştii, cînd îndrăznesc să se opună acestor maşinaţiuni aducătoare de bani în buzunarele iniţiatorilor.
Cei care pun în practică „sistematizarea postdecembristă“ sînt oameni fără patrie, ei se opun tradiţiei pe care o ignoră; fără lege – ştiu prea bine s-o ocolească; fără respect pentru opinia publică pe care o dispreţuiesc.
Spre deosebire de alte ţări, avem foarte puţină arhitectură laică anterioară secolului al XIX-lea şi, din acest punct de vedere, fiecare mică piesă care vorbeşte de trecutul nostru european trebuie păstrată cu dinţii, dată fiind şi miza politică, pînă la urmă, a acestei probleme.
Au construit aici, în secolul al XIX-lea, arhitecţi francezi sau români exprimînd Şcoala franceză, austrieci şi germani şi, distrugîndu-se aceste creaţii, pierde şi patrimoniul european în ansamblu. Prin gesturile lor, cu nimic diferite de ale talibanilor care au tras cu tunul în statuile milenare ale lui Buddha, primarii care semnează fără scrupule aneantizarea trecutului nostru şi a unor energii istorice (cum spunea vienezul Alois Riegl) ne răpesc unele dintre cele mai preţioase bunuri. Îi învăţăm pe studenţi despre „identitatea de corporaţie“, unde istoria şi valorificarea ei constituie un imens atu pentru firme multimiliardare, şi, în acelaşi timp, vedem cum ne dispare istoria de sub nas.
La acestea am adăuga:
Schimbarea legii monumentelor istorice, în sensul ca propunerile de înscriere pe listă a noi monumente să fie făcute de comisii, nu de Direcţiile municipale sau judeţene de cultură, lucru care înseamnă de regulă un singur om, directorul. În acest sens, vizăm crearea unei Comisii pentru Bucureşti, cu atribute similare CMI. Amenzile pentru ruinarea voluntară a unui monument istoric să fie prin lege de trei ori echivalentul preţului pe piaţa liberă a terenului pe care s-a aflat acesta.
Pentru „transparenţa de decizie“, fiecare primărie de sector să publice pe Internet, cu cinci luni înainte de emiterea unei autorizaţii de demolare, clădirea în cauză. Astfel ca ONG-urile şi alte organizaţii profesionale să poată interveni în justiţie sau în alt mod.
Prof. univ. Andrei Pippidi: Bucureştii nu au, ca atîtea alte oraşe europene, biserici din secolul al XII-lea sau case din secolele XIV-XV. Practic, un singur secol a avut acest oraş dezvoltarea organică şi prestigiul care îl făceau cel mai mare şi mai arătos oraş din Balcani – aşa considera Europa pe atunci regiunea căreia îi aparţinem, ceea ce e, geografic, inexact, dar spune ceva despre atmosfera culturală şi despre moravurile generaţiilor de bucureşteni între 1820 şi 1900.
Fronton cu îngeraşi de teracotă la o casă de lângă Gradina Icoanei
Prof. dr. arh. Peter Derer: Cineva e de vină pentru ceea ce se întîmplă! În opinia mea, e administraţia. Fără nici o discuţie. Pentru că administraţia e aleasă de noi, ea trebuie să ne apere interesele noastre, ale comunităţii, evident în echilibru cu interesele private. Dar aici e vorba de un interes comun, colectiv, general.
Curte inundată de vegetaţie pe str. Parfumului. Aceste curţi sunt adevărate tezaure verzi, lucru neîntâlnit la absolut nici o construcţie modernăSă revenim la Bucureşti, la valoarea lui, la recunoaşterea ei. Merită o comparaţie cu Sibiul. Legat de asta, mi-am pus întrebarea dacă Bucureştii ar fi putut să fie. Eu susţin că Bucureştii încă mai au zone de o deosebită calitate şi aş spune nu numai de o anumită calitate, ci unice. Nu sînt bucureştean, dar susţin ideea aceasta, şi am descoperit aceste lucruri abia după ce am avut un grup de studenţi care veneau de la Timişoara. Nici un student din Valahia ori Moldova n-a avut această imagine, a trebuit să vină bănăţenii. Deci, încă o dată, susţin că Bucureştii au calitate, nu peste tot, dar sînt destule locuri deosebite. Problema e că avem un mare amalgam şi că nu numai zona Lipscani e centrul istoric. Sînt şi o serie întreagă de străzi esenţiale, deosebite, pe care le apreciază străinii în mod deosebit. Dar administraţia nu recunoaşte aceste valori şi nu are un concept despre oraş ca operă de artă. Aş susţine în continuare că Bucureştii sînt unici. De regulă, ideea asta intervine curent, că România e unică etc. etc., dar oraşul acesta efectiv este. Pentru că este o amestecătură de est şi vest. Nu mai găsiţi un oraş ca acesta. A fost Craiova, oraş care s-a demolat după 1977. Din Ploieşti n-a mai rămas mare lucru, Iaşii, ce să mai spun, pe ici, pe colo cîte o biserică. Asta e o problemă importantă. [...] în Bucureşti sunt valori deosebite. Ele sînt răzleţe, trebuie puse în evidenţă. Şi revin la vinovăţia administraţiei care-şi bate de fapt singură cuie-n talpă, pentru că toate aceste clădiri noi, supradimensionate, ale investitorilor itineranţi, duc, pînă la urmă, şi la îngreunarea circulaţiei. [...] Suprafaţa străzilor e prea mică comparativ cu numărul de participanţi la trafic. Nu se poate. Deci revin; administraţia are un instrument de care nu face uz şi acesta este autorizaţia de construcţie. Definiţia autorizaţiei de construcţie: este un act de putere, şi este actul de putere al adminstraţiei publice, care trebuie să apere interesele, bunurile, avuţia cu caracter comunitar în contra intereselor particulare ale aceleaşi populaţii.
Parcul Luigi Cazavillan, excelent restaurat (reconstituit) . În spate casă fracturată datorită fundaţiei tasate
Casă veche în ruină provocată pe str. R. Vulcănescu
Lector Marina THEODORESCU: Practic, PUZ pentru o zonă protejată prevede toate normele care ar pune la adăpost aceste monumente, numai că, există (a fost „inventat“) Planul Urbanistic de Detaliu (PUD), despre care nimeni n-a vorbit şi acela este inamicul monumentelor în cauză. Primăria de regulă aprobă acest PUD care spune de exemplu că pe zona restrînsă pentru care este conceput, regimul de înălţime nu va mai fi de două etaje, ci va putea fi de şase etaje. Sau: coeficientul de acoperire a terenului va putea fi de 90% în loc de 50%.
într-un PUD poţi chiar să modifici aceste referiri la stilul construcţiilor şi astfel, într-o zonă în care avem clădiri de secolul XIX apare dintr-o dată un bloc modern colorat în albastru şi verde care are şapte etaje în loc de patru sau două. [...] acest PUD ar trebui să dispară ca posibilitate.
Casă veche frumos restaurată, un exemplu fericit, dar rarisim; zona str. Popa Soare
Arh. Monica MĂRGINEANU-CIRSTOIU: În alte ţări este greşit din punct de vedere politic să consideri identitatea culturală, patrimoniul cultural naţional, altceva decît o problemă a statului, în aşa fel încît nu-şi poate permite nimeni să o ignore. La noi nu este, deşi ar trebui să aibă valoarea unui articol din Constituţie.
Prof. univ. dr. Alexandra TITU: Înţeleg această poziţie prin care nu vrei să acuzi pe nimeni, este riscant să acuzi pe cineva, dar atîta vreme cît nu va exista sentimentul răspunderii pentru lucrurile ilegale făcute, nici o lege nu va stopa asemenea aprobări de demolare. Orice semnătură poate fi urmărită, se poate afla cine a semnat şi această persoană ar trebui să dea socoteală. Sigur că aceasta înseamnă, pe de o parte, că partea culturală a societăţii nu are acces la putere, şi, pe de alta, că partea politică a societăţii este lipsită de acces la cultură [...] În măsura în care un oraş îşi pierde identitatea, el încetează a mai fi un spaţiu de locuire şi devine un garaj de maşini de locuit. Poate şi acesta este unul dintre motivele profunde pentru care este atît de uşor de părăsit o ţară ca România.
Dna arhitect Mărgineanu a spus un lucru foarte pertinent: nu putem să gîndim Bucureştii şi orice alt oraş, decît printr-o perspectivă coerentă. Ce vrem să devină, pentru a şti la ce putem renunţa şi ce vrem să păstrăm. Dar, în acelaşi timp, nici un viitor nu se poate construi fără deschiderea spre trecut, pentru că sîntem produsul acestuia şi, dacă ni-l anihilăm, devenim nimeni.
Ornamente moderne amintind de stilul Art Nouveau însă aplicate aberant şi disproporţionat pe o casă veche
Consolă de balcon de la o casă ruinată (aprox. 1875) aflată pe str. BărăţieiPiatră de mormânt de lângă biserica Icoanei
Textul integral, aparut si in
Foarte bun blog!
RăspundețiȘtergereNu voi ezita sa va invit la proiectia filmului despre Bucuresti, in curand!
AlexS
ma bucur ca iti place. Eu incerc sa fac putina educatie cu blogu asta si m-am gandit ca daca nu il fac bine, frumos si atragator nu o sa il citeasca nimeni. Asa ca fac eforturi in aceast sens...
RăspundețiȘtergereAstept invitatia..
Radu, ai publicat acest articol pe 11 Iunie - numele strãzii mele, unde o casa veche s-a prabusit al doi pasi de a noastra, si alaturi de noi se va face un bloc. Casa noastra din 1899 se duce lin de râpã, ar trebui consolidata (dati jos peretii, puse plase de sârma), cu ce bani?
RăspundețiȘtergereArticolul tãu este excelent, ca si ilustratiile alese, dar câinii latra...blocurile cresc.
In mod normal oficialitatile ar trebui sa sprijine restaurare caselor vechi. Asa, ca in Italia.
RăspundețiȘtergereDar la noi e pe dos. Lacomia, incompetenta, lipsa de educatia si corutia ne trag in jos grav de tot. Mai rau ca fanariotii.
buna seara,
RăspundețiȘtergeream o intrebare, dat fiind ca va sunteti un cunoscator atat de fin al unor lucruri demult existente: am un prieten al carui bunic a fost negustor, detinea case (vreo 5) in Bucuresti - a detinut in strada Margeanului o hala de bere (in fapt se numea "Hala de bere Luther") - credeti ca exista pe undeva imagini din zona aceea? Ori nu reprezinta o arie de interes arhitectural?
Nu stiu sub ce forma si daca o sa primesc vreun raspuns, dar o sa mai intru pe blogul acesta si poate il gasesc (pe raspuns)
Multumesc anticipat si mult mai mult multumesc pentru calatoria inedita pe care am facut-o de fiecare data cu fotografiile tale.
sint de peste 20 de ani in viena si pot spune ca aici si o piatra veche e pretuita.de exemplu un oras (wr.neustadt) a fost bombardat(in al doilea razboi mondial) pina la temelii,si totusi l-au reconstruit dupa arhitectura originala, casa cu casa,piatra cu piatra iar acolo unde am locuit in bucuresti am prins demolarea criminala facuta de comunisti si e foarte dureros sa vad ca "dupa noi potopul" continua. este doar ura noilor (vechilor) analfabeti impotriva a tot ce reprezinta adevarata frumusete a unui neam
RăspundețiȘtergereSunt 2 probleme. 1-Lipsa crasa de educatie si respect pt patrimoniul istoric (si cultura in general)
RăspundețiȘtergere2-coruptia generalizata din primarii si ministere, caci, teoretic, legea este buna si protejeaza patrimoniul vechi...