marți, 24 februarie 2009

Enervant: Biserica primeste 30 de milioane de euro pe 2009



Sunt si voi fi intodeauna adeptul acordarii de finantari cat de multe la capitolul restaurari ale monumentelor istorice. Inclusiv biserici. Insa in timp ce nenumarate biserici vechi se ruineaza sau stau si putrezesc fara sa pese nimanui de ele sute si sute de alte biserici noi si urate se construiesc din temelie sau se finalizeaza cu bani publici. Ia uite ce citesc pe aici, pe secularhumanism.ro :

România alocă o sumă record
pentru finanţarea a 2313 biserici în anul 2009 Discuţiile recente din presă legate de susţinerea exagerată a cultelor într-un an de criză şi de constrângeri financiare severe s-a purtat în jurul celor 806 biserici pentru construcţia sau renovarea cărora parlamentarii au votat amendamente la Bugetul de stat pe anul 2009. Dar cele 806 biserici despre care s-a vorbit reprezintă doar amendamentele aduse de către parlamentari în comisiile de specialitate. Acestora li se adaugă alte 1114 lăcaşuri de cult cuprinse deja în bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor pentru anul 2009 în valoare de 76,225,000 RON. În plus, 393 de biserici beneficiază de fonduri publice pentru lucrări de pictură.

Suma totală prevăzută în bugetul de stat pentru 2009 pentru construirea şi renovarea de biserici este de 135.217.000 RON fiind cea mai mare alocată cu acest scop din istoria bugetelor României!!!!



In plus, la fel de enervant, in timp ce toate salariile bugetare sunt inghetate sau chiar micsorate, si ma refer aici mai ales la stiinta, sanatate, invatamant, cultura, ale popilor cresc:

Prin bugetul pe 2009

salariile profesorilor sunt date preoţilor,

iar cercetarea ştiinţifică e convertită în 806 noi biserici

După cum relatează presa, „cabinetul Boc a prevăzut în proiectul de buget pentru Ministerul Culturii, Cultelor şi Patrimoniului Naţional cu 50% mai mulţi bani pentru salariile preoţilor, ale profesorilor la facultăţile de teologie şi ale personalului neclerical. Pentru aceste cheltuieli, suma prevăzută în proiectul care a plecat din guvern către parlament este de aproape 284 milioane de lei, faţă de aproape 190 de milioane de lei alocaţi anul trecut.”

[Si ia uitati ce scrie aici, in Ev.Zilei:

"Miniştrii au tăiat însă din fondurile pentru restaurarea, conservarea şi întreţinerea bisericilor (!!!!!!!!!!!!!!!) şi a activităţilor de asistenţă socială precum spitale, centre de plasament şi cămine pentru bătrâni de la 265 milioane de lei, anul trecut, la circa 50 de milioane, în 2009.
]

Astfel că promisiunile populiste de creştere a salariilor cadrelor didactice cu 50% votate, în unanimitate, ca lege de către fostul Parlament în pragul alegerilor de anul trecut, sunt acum dublate de o nouă măsură populistă şi în totală contradicţie cu perioada de gravă criză economică mondială. Creşterea bugetului de salarii pentru preoţi cu exact procentul promis profesorilor reprezintă o sfidare atât a principiului separării dintre stat şi biserică, cât şi a altor categorii de cetăţeni salarizaţi prin bugetul de stat ale căror salarii nu vor beneficia de creşteri în acest an, decât cel mult simbolice.

biserica_buget


Dezinteresul faţă de proiectele de cercetare ştiinţifică căreia i s-au redus fondurile cu 70% în bugetul pe 2009, şi excesul de finanţare a cultelor în România reprezintă o sfidare a modernităţii şi civilizaţiei orientate spre cunoaştere şi dezvoltare tehnologică, dar şi un grav pericol pentru democraţie.
Si inca putins statistica:Fonduri pt constructii in domeniile...
Rezultat? Citeste asta:
Nu-i asa ca e al naibii de enervant?!?

marți, 17 februarie 2009

Mormantul Hypogeu de la Tomis-Constanta


In februarie 1988, in cursul unor lucrari edilitare executate pe fasia de tarm (faleza) de la nord-vest de portul de agrement, intr-o zona unde se mai descoperisera morminte de epoca romana tarzie, a fost descoperit un cavou acoperit cu pamant inca din antichitate. Cavoul scapase neatins de jefuitorii de morminte ai antichitatii. Arheologii ce facusera aceasta descoperire sunt Constantin Chera şi Virgil Lungu. Azi d-l Chera e chiar directorul Muzeului de Istorie Naţională din Constanţa. Partea extraordinara a fost ca pe interior cavoul era decorat in intregime cu o pictura aplicata al-seco pe un strat de tencuiala fina.



"
Cel putin sase schelete umane apartinand locuitorilor Tomisului antic au fost descoperite intr-un mormant de inhumatie, in centrul Constantei. Nu se poate preciza cu exactitate numarul lor deoarece, de-a lungul timpului, osemintele au fost stranse pentru a face loc altora. Mormintele hypogeice
[in greaca hypo=sub, geo=pamant] pictate reprezinta unele dintre cele mai senzationale descoperiri arheologice.
Pe peretele nordic al mormantului tomitan s-a descoperit o fresca marcata de un puternic simbolism.



Ne aflam - se crede - in fata unei mese rituale celeste, fapt accentuat de paharele tinute in maini de doi dintre defuncti, probabil sot si sotie. Scheletele descoperite sunt analizate, cercetatorii dorind sa vada daca, dupa atatea mii de ani, se poate stabili cauza decesului. Intregul cavou este pictat cu desene florale, arbori, animale si pasari. "Dupa aceste desene putem spune ca ne aflam la cumpana dintre doua perioade diferite: romana si romano-bizantina, dar si la hotarul dintre apusul paganismului si zorii religiei monoteiste", a declarat doctorul in istorie Virgil Lungu.



Mormantul este o dovada clara a trecerii treptate de la paganism la religia monoteista. Ne aflam, totusi, in perioada in care credinta crestina era prohibita, iar adeptii ei aspru pedepsiti.


[Pictura murala din interior are influente atat pagane cat si crestine, imaginea banchetului funerar fiind preluat si de crestini. In picturile din catacombele descoperite in Italia banchetul funerar este numit "agapa" si simbolizeaza euharistia-impartasania. Porumbelul si paunul sunt animale ce apar deseori in pictura crestina timpurie. Nu sunt sigur daca si potarnichea are o simbolistica crestina, aceasta pasare aparand si in unele picturi murale din Italia. -.n.RO]



Saracia inventarului arheologic e de asemeni un motiv pentru care cel putin unii dintre cei inmormantati acolo ar fi putut fi crestini. Scena ospatului funerar prezentata in cavou - sase cosulete ce puteau contine paine si un platou probabil pentru peste - este prezenta si in catacombele cu caracter crestin de la Roma", a mai afirmat dr. Virgil Lungu



Referitor la cronologia intregului mormant hypogeu tomitan, arheologii au identificat trei faze ale inmormantarii. Prima faza poate fi plasata la inceputul veacului IV d.Chr., insa nu se poate preciza cu exactitate numarul persoanelor inmormantate. O parte din scheletele lor au fost adunate la intrarea in camera funerara, unde au fost amenajate "paturi" de asteptare lucrate in calcar. Pe acestea au fost asezate sicriele din lemn ale celor trei defuncti ai fazei a doua de inhumare. Potrivit inventarului descoperit, se pare ca osemintele celor trei dateaza din cea de-a doua jumatate a sec. IV. A treia faza este indicata de asa-zisa inmormantare in amfora a unui copil. Aceasta modalitate de sepultura indica sfarsitul sec. IV-inceputul sec. V".


extras dintr-un articol de Oana Manoila, pe care il puteti citi aici


Cavoul este unic in peisajul antic dobrogean. Cavouri cu dromos (tunel de acces) si acoperite de tumuli s-au mai descoperit in jurul Mangaliei, dar dintr-o epoca mai indepartata (elenistica). De pe teritoriul Tomisului s-au mai identificat resturile unui alt cavou pictat din zona falezei portului comercial... Nu stiu daca a putut fi salvat intr-un fel. Era grav deteriorat. Cavoul hypogeu
este prost protejat, inghesuit de o carciuma si nu este vizitabil din cauza fragilitatii lui. Desi Muzeul de arheologie face eforturi de a gasi bani pentru o mai buna protectie. Asteptam un album de arta cu imagini de acolo. Credeti ca se va putea la un moment dat d-le Chera?


Alte articole privind starea deplorabila a conservarii patrimoniului antic din Dobrogea

Arta antică, lăsată de izbelişte în Dobrogea


Monumente din Dobrogea, îngropate în expertize fără nicio finalizare




............................................. foto ale cavoului tomitan- Arpad Harangozo. Rog nu folositi imaginile pe alte site-uri fara sa ma intrebati. Nu mai vorbesc de publicare ca va sare Muzeul de Arheologie din C-ta in cap!


Imagini din catacombele din Roma. Agapa crestina pictata in catacomba
Sf. Marcellinus si Petru, Via Labicana-Roma

Pasare (potarniche?) ciugulind fructe; fresca din Catacomba di San Sebastiano- Roma

Paun pictat in catacomba Sfintei Priscila, Roma, sec. al 3-lea. Paunul simboliza la primii crestini nemurirea, derivat din legenda ca carnea de paun nu putrezeste (?), fiind astfel asociat cu Invierea lui Christos.

joi, 12 februarie 2009

Ziua lui Darwin - 12 februarie





Pe 12 februarie este Darwin Day in Romania si in toata lumea. Se sarbatoresc 200 de ani de la nasterea lui Darwin si 150 de cand omul si-a scris cartea ( On the Origin of Species). Majoritatea universitatilor, Academiilor si Muzeelor din intreaga lume civilizata au cel putin o expozitie, o zi de conferinte, un ceva... cultural-stiintific.


Teoria evolutionismului si a selectiei naturale a fost preluata de mari ganditori si oameni de stiinta, noi si noi descoperiri si cercetari, confirmand-o. Azi la 150 de ani, deja nu se mai poate vorbi de o "teorie" ci un fapt observabil ce s-a intamplat in toata istoria Pamantului si se intampla in continuare. In 1950 James Watson si britanicul Francis Crick au descifrat structura ADN-ului deschizand poarta cercetarilor in noua stiinta - genetica - ce va duce la o si mai buna intelegere a evolutiei vietii pe Pamant. Trebuie doar sa ai ochi sa observi si minte limpede sa judeci. Merita amintiti si savantii care au continuat opera lui Darwin precum Alfred Wallace, Thomas Huxley, Karl Baer, Ernst Haeckel, Alexandr Kovalevski pentru a-i numi doar pe pionierii biologiei evolutioniste.

Omul: 70% apă, 98% cimpanzeu, 100% maimuţă

Autor: Tudor Lucian Popa

"Majoritatea covîrşitoare a cercetătorilor din Occident sînt de acord că teoria evoluţiei este o explicaţie validă a evoluţiei speciilor, dincolo de orice dubii. O plasează alături de concepte precum forma (aproape) sferică a Pămîntului, rotaţia sa în jurul Soarelui şi compoziţia moleculară a materiei. În alte cuvinte, realitatea evoluţiei e un fapt.

Situaţia e diametral opusă în rîndul opiniei publice. Cîtă vreme mass-media şi oamenii de rînd vor continua să caricaturizeze evoluţia drept „teoria care spune că omul se trage din maimuţă“ şi o vor pune în mod fals în antiteză cu credinţa că „omul a fost creat de Dumnezeu“, ei se vor exclude singuri din tărîmul înţelegerii, atît din punct de vedere ştiinţific, cît şi teologic."

Continuarea in editia on-line a Observatorului Cultural.







Biserica (mai ales cea ortodoxa), care nu s-a impacat niciodata cu ideea ca Terra nu are 6000 de ani iar dinozaurii n-au disparut fiindca n-au incaput pe Arca, nici cu ideea ca Homo Sapiens nu a fost creat din lut si Duh Sfant, continua sa combata aceasta "teorie". Romania este singura tara din UE unde copii nu invata la biologie despre evolutia speciilor si despre selectia naturala.
Nu ar trebui amestecata stiinta cu religia!!! Eu sunt mandru ca bunica mea a fost un Australopithecus afarensis (Lucy) adica o maimuta mai mult decat antropoida si nici nu ma deranjeaza ca stra-stra- stra-stra mosul meu a fost un trilobit!





Uitati-va la aceste reportaje! Sunt foarte faine:


Ep. 1 Trezirea in Univers
Ep. 2 Obiecte Proiectate şi Cvasiproiectate
Ep. 3 Urcând Muntele Improbabilităţii
Ep. 4 Grădina Ultravioletă
Ep. 5 Geneza scopului

Este un documentar care chiar merita vazut.

E impresionant cum pana si Google a sarbatorit Ziua lui Darwin.

Semneaza petitia pentru reintroducerea teoriei evolutiei in manualele de biologie.

marți, 10 februarie 2009

Trista poveste a ultimilor sasi din Transilvania

Basilica gotica din Richiş

Voi posta din nou un articol al carui autor nu sunt eu dar la care subscriu in totalitate. E vorba de un sas din satul Richiş (germ. Reichesdorf) , la 4 km. de Biertan, jud. Sibiu. L-am cunoscut pe Johann Schaas in urma cu 2 ani (in 2006) cand am vizitat a 3-a oara extraordinara basilica gotica din Richiş. D-l Schaas mi-a deschis biserica si mi-a fost ghid vorbindu-mi despre motivul gotic al figurilor grotesti de oameni ce sunt raspandite in interiorul monumentului. Un batran hâtru, intelept si simpatic. Ilustrez acest articol cu imaginile facute cu acea ocazie in basilica din Richis, poate biserica cea mai bogata in sculptura dintre toate bisericie sasesti de sat. Privindu-le nu poti sa nu ramai fascinat de nivelul de cultura si civilizatie la care ajunsesera sasii in veacul al 14-lea. Daca un mic sat cu maximum 30-40 de case isi permiteau sa isi ridice o asemenea mini-catedrala gotica.



Fabula lui Hans despre iezenul fugarit de vulpe

de Ruxandra Hurezean
preluat HotNews.ro

De ce nu a reusit Romania sa umple golul lasat de sasi nici dupa 20 de ani? Si acum satele sasesti din Transilvania sint aproape goale. Casele, cindva dichisite, stau sa cada, iar din curtile sobre ale nemtilor de altadata, se aude astazi vorbindu-se tiganeste. Daca strabati Podisul Transilvaniei la ceas de toamna, cautind radacinile natiilor care i-au format cultura si civilizatia acestui tinut, pe nemti nu o sa-i mai gasesti. Johann Schaas din Richiş, unul dintre ultimii saşi din Transilvania, spune intr-o fabula istoria intreaga a unei etnii fugarite din Romania, asa cum vulpea l-a fugarit pe iezen.

Satul Richis (Reichesdorf); foto Dragos Matei


Am descoperit cu greu ultimii sasi din Richis, o familie care a plecat in Germania si s-a intors. Si alta care nu a plecat niciodata, desi toate neamurile din singele ei sint dincolo. Nu mai prea au cu cine vorbi limba lor, dar nici timp de vorbit nu prea au.

Cheie de bolta din basilica din Richis.

Johann Schaas din Richis cultiva pamintul singur: il ara, il seamana si culege roadele. De la el cumpara vecinii cartofi cu un leu kilogramul. Johanna ii cintareste in curte, in pune in plasa, vorbeste putin, ia banii si-i pune in sort. Hans si Johanna sint batrini, au miinile batatorite, sint uscativi, inalti, cu fete luminoase, ochi inteligenti. Amindoi trebaluiesc continuu pe linga casa. Johanna pune gogonele pe iarna, face laturile pentru cei doi porci, in timp ce Johann povesteste despre plecarea fratilor lui in Germania.

De ce au plecat sasii de la noi?

Johann Schaas Foto: Hotnews

„Am sa va spun de ce au plecat sasii. Am sa va spun o fabula. Imi pare rau ca aflati acest adevar de la mine. Nu mai am mult de trait. Trebuia sa spun cuiva ce gindesc de multa vreme. Nu stiu cine de pe lumea asta nu putea rabda sa afle ca eu exist, dar daca ati ajuns aici inseamna ca trebuia sa se intimple.

Asadar, pe dealuri traiesc un iezen si o vulpe. Iezenul are picioare scurte si groase, maninca doar ierburi si fructe, nu e carnivor. El sapa bine vizuinile. Vulpea are picioare subtiri si iuti, alearga repede, e vinatoare, are miros bun, dar nu sapa. In fiecare primavara iezenul isi face o vizuina.

Vulpea se teme de el. Se uita de departe, iar dimineata, se duce, pe furis, si-si face nevoile la gura vizuinii. Iezenului ii miroase, dar nu are ce sa faca. Vulpea se duce si a doua dimineata si face treaba urita. Si a treia. Pina cind, iezenul nu mai poate suporta mirosul si pleaca. Paraseste vizuina. Ii ramine vulpii. Vulpea este istoria, doamna, istoria care a facut la usa sasilor multe dimineti la rind.“


Diminetile vulpii
„In al doilea razboi mondial, sasii nostri au fost trimisi in Crimeea sa lupte. Asta a fost prima dimineata. S-a facut ceva intelegere cu statul german si au inceput sa-i trimita in concedii acasa. Cum ii trimiteau, ii incorporau in armata germana, in trupele SS. A doua dimineata.

Pe altii, bolnavi sau raniti ii trimiteau direct in Germania, de la ei au inceput sasii sa mai afle despre rudele de acolo. Dar armata germana le tatua grupa sanguina pe mina. Dupa ce s-au intors armele, sasii erau recunoscuti dupa insemnul de pe brat si considerati colaborationisti. A treia dimineata!

In 45, 46 si 47, sasii, pe motiv ca erau considerati colaborationisti au fost complet expropriati. Le-a fost confiscat totul, si paminturile, si animalele, totul! Doar femeile le-au mai ramas. Asta a fost a patra dimineata in care iezenul a suferit.



Au venit comunistii si sasii care, trebuie sa stiti, fusesera primii europeni improprietariti, (tocmai pentru ca li s-au dat paminturi au venit in Transilvania), nu mai aveau ce pretuiau ei foarte mult: proprietatile lor! In perioada comunista am muncit in constructii la IAS Medias, am mincat salam cu soia ca toata lumea. A venit revolutia si democratia. S-au dat paminturile inapoi, cele cu care se intrase in CAP.

Dar sasilor le fusesera confiscate proprietatile cu alt decret, inainte de infiintarea CAP-urilor. Cazul lor nu se incadra in lege! A cita dimineata? Iezenul nu a mai putut rabda. A plecat lasind casa lui de-o viata, porcii in cotete, gainile in voia sortii. A plecat.”



Tractorul lui Hans

„Cind ies dimineata in poarta casei, nu mai recunosc lumea. Ma intorc si ma urc pe tractorul meu, plec si muncesc. Muncesc pina cad de oboseala. Imi plac paminturile. Eu am avut noroc. Ai mei nu au intabulat pamintul inainte de `45 si nu le-a fost confiscat, apoi or intrat cu el in CAP si l-am putut recupera. Sase hectare. Le muncesc cu tractorul meu. Il vedeti? E un Ferguson! Aproape ca e facut de miinile mele.

S-a intimplat ca, dupa `90, nemtii au zis ca ne dau ajutoare daca facem asociatie. Eu nu vreau sa mai aud de asociatie si nu fac! Dar altii fac. La ei vin de toate, vin si trei tractorase, superbe! Eu ma duc si-l vad pe cel de fata. Zic, e minunat! Nu mai pot dupa el! Il cer, nu mi se da, e al asociatiei! Ma duc la Medias si-l cer, nu si nu!

Ma duc la Bucuresti si-l cer. Nu se poate! Intre timp, tractorasul sta in sopron, nu-l foloseste nimeni.Celelalte disparusera cu totul. Al meu ajunge fara roti, fara volan, fara multe. Il vizitez aproape in fiecare zi. Tractorasul tot mai prapadit.

La un moment dat nu mai au loc de el si-l scot din sopron afara, in ploaie. Curgea o strasina pe el. Trec anii, ma tot duc sa-l vad, doar gitul i se mai vedea din pamint. Imi venea sa pling de mila lui! Ce pacat imi spuneam, au trecut 10 ani si rugineste acolo, iar eu as fi putut munci pamintul cu el!

Intr-o zi, la conducerea Asociatiei vine un neamt destept. Afla de insistentele mele, ma cheama, imi da delegatie sa iau tractorul si-l iau. Il aduc acasa: era terminat. L-am refacut bucatica cu bucatica. Cit mi-l dorisem! El e camaradul meu. Cu el vorbesc nemteste, ma intelege…“.



Hans stie istorie, stie cum s-a facut reforma lutherana, cine era regele Geza sau cu cine a fost coleg la scoala Honterus. Hans este un mecanic pasionat. Are si o inventie, dar despre ea vrea sa pastreze tacerea… Hans nu este nici al Germaniei nici al Romaniei. Hans este un om care s-a eliberat de istorie. Un iezen care a sfidat vulpea.

De ce nu a plecat si iezenul Johann

„Sint citeva motive. Dar am sa va spun concentrat. Cunosc Germania. Am doi copii, amindoi cu rostul lor acolo. Am multe rude. Am fost in vizita la ei. Acolo au descoperit ca am cancer. Am hotarit, dupa operatie, in `93, ca vreau sa vin acasa la mine, la Richis.

Nu are rost sa va spun mai multe: cred ca astazi sint in viata pentru ca traiesc unde m-am nascut, intre dealurile astea grozave, pe paminturile mele, aici. Nu vreau sa spun cuvinte mari. Mai multe intelegeti domniile voastre si singuri.”

* In 9 noiembrie, acum 19 ani cadea zidul Berlinului. Spre lumea libera au plecat puhoaie, nu doar nemtii din fosta RDG, ci si cei ramasi de multa vreme in lagarul comunist. Exodul sasilor a inceput in anii '80 si a culminat imediat dupa ’89, cind satele din Transilvania au ramas pustii.

* La recensămîntul din 1910, saşii din România au atins numărul de 800.000, în 1930 au mai rămas 633.488 (4,44% din populația țării), iar după recensămîntul din 1992 s-a constatat că numărul acestora s-a redus la 119.462 (0,52%). La ultimul recensămînt din primăvara anului 2002, peste 60.000 de locuitori ai României s-au mai declarat încă, de naţionalitate germană (saşi, şvabi şi zipzeri).

Nota: Hans nu a stiut numele romanesc al animalului, insa, in incercarea de a se face inteles, a zis la un moment dat cuvantul Dachs (viezure, bursuc), dar poate fi vorba, dupa sonoritatea cuvantului (iezen), despre Wissel (castor). S-ar putea ca, in defintiv, sa se fi gandit la castor, dar a vorbit de viezure. Numai Hans stie ce o fi iezenul.

Mai exista oameni talentati...

Am gasit pe un site frumos o frumoasa propunere de schimbare a graficii bancnotelor noastre. Mai mult ca probabil nimeni nu va lua in seama nici macar ideea in sine, daramite folositea unei design asa atragator si nononformist. Romania are unele din cele mai urate bancnote. Sunt realizate digital de niste artisti cam fara talent. Incercarea efemera a graficianului Octav Penda de a le da o grafica valoroasa a fost un esec. Doar bancnota cu barncusi de 500 lei, din anii 90 a fost tiparita si a avut zile putine. Interesele murdare si ciubucurile au dat castig de cauza unor neica-nimeni.
Bancnotele sunt o excelenta carte de vizita a unei tari. Din Europa s-au detasat, inaintea introducerii monedei euro, guldenii olandezi si francii francezi noi.








Propunerea pe care am gasit-o pe site-ul http://www.transforma.info.ro m-a impresionat si m-a convins ca mai sunt oameni talentati in tara asta (care n-au emigrat) si carora le pasa. Problema noastra e ca ABSOLUT toti factorii de decizie de la noi, incepand de la cel mai marunt directoras si pana la ministrii cred ca se pricep la tot = promovarea lucrului prost facut, (daca se poate si scump, sa acopere comisioanele).

Deci iata cam ce scria acolo... Tot articolul aici

Ieri si azi pentru maine
Eroi ai legendelor romanesti sunt reprezentati in tandem cu imagini ale peisajului urban contemporan.

Aceasta executie incearca sa sintetizeze, ca un arc peste timp, intreaga experienta colectiva a naturii romane, plecand de foarte departe (din basmele romanilor) si trecand printr-un prezent pe care il clasificam, prea adesea, ca inconsistent.

Intentia conceptului nostru este aceea de a deschide, in cartea mintii privitorului, in fapt, o a treia fila (dupa trecut si prezent): aceea a viitorului.

Iar teza care pe care o urmarim, una cu adevarat provocatoare: numai imaginatia noastra ne va putea opri de la a pune in opera un viitor cu adevarat glorios.
Imaginatia e singura noastra limita